Nieuws:

Nu in MSM 261 TEST: ESU 98.040 | Van Biervliet 7502

Hoofdmenu

Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

conducteur

Dat sinus-cosinus principe heeft allicht iets te maken met het feit dat de aandrijf'stangen" in het witte stuk styreen onder een hoek van 90° staan denk ik. Maar verder ben ik ook benieuwd naar je uitleg. Ziet er goed uit
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

De onderste gaat het snelst omdat er haaks aan de hefboom wordt getrokken. Hoe verder die uitslaat, hoe trager die gaat. Door de verplaatsing van die hefboom wordt de bovenste hefboom ook meegetrokken. Die vertrekt traag om snel te eindigen.
snel/traag <> traag/snel ... heeft wellicht iets gelijk met sinus/cosinus.

Juist Michiel?

Werd vroeger ook voor landingsgestellen van vliegtuigen toegepast. Eerst de vergrendeling lostrekken, dan de beweging uitvoeren.

Michiel

@Rian, de hoek van 90° tussen de twee haakse hefbomen is inderdaad de basis van het principe in deze overbrenging.

@Dirk, dat is het helemaal! Ook de sinus loopt in het begin op, met de hoek parallel aan de bewegingsrichting, om te eindingen haaks op de bewegingsrichting. De cosinus is omgekeerd. Vandaar de analogie.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Heel mooi gedaan, Michiel  8)
Ik hoop dat je die beweging mooi kan vertragen, en dan is het TOP !!
(stel dat je snel enkele servo's nodig hebt, PM)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Gerolf, dat is heel vriendelijk aangeboden, bedankt.

Maar ik heb net 10 servootjes gekocht in de UK voor ik dacht een hele redelijke prijs van €2,30 per stuk, inclusief verzendig. China kan beter met ongeveer €1,76 maar ik heb geen zin om X weken te wachten op die dingetjes (ook gezien onze vakantie).

En nu komen jullie natuurlijk met een lijst van adressen waar het nog voordeliger is! Wel, laat maar komen.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Vandaag wordt het voornamelijk een dagje solderen. Vanochtend de tweede servodecoder in elkaar geplakt. En zo blijven we van 't straat.  ;D

marc goovaerts

Citaat van: Michiel op 09 juni 2014, 13:07:36 PM
En zo blijven we van 't straat.  ;D
Zoals ons moeder veertig jaar geleden al zei, wanneer de prijs van ons va zijn hobby ter sprake kwam: 'Hij gaat niet op café, hij gaat niet naar de voetbal en hij gaat niet naar de hoeren. Dan moet ik hem dees toch gunnen hé'.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

Citaat van: marc goovaerts op 09 juni 2014, 14:15:37 PM
Citaat van: Michiel op 09 juni 2014, 13:07:36 PM
En zo blijven we van 't straat.  ;D
Zoals ons moeder veertig jaar geleden al zei, wanneer de prijs van ons va zijn hobby ter sprake kwam: 'Hij gaat niet op café, hij gaat niet naar de voetbal en hij gaat niet naar de hoeren. Dan moet ik hem dees toch gunnen hé'.

Nu willen we toch allemaal wel weten wat "déés" is? Of niet soms? :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Dat lijk me evident. Dees (of te Desiré) was het buurmeisje, waarmee hij samen urenlang op zolder ging knuffele..eeehh knutselen. Desiré was eerder bedeesd, maar in het samenzijn met Marcske mocht ze hééél spontaan zijn. Moeder mocht bedeesde Desiré graag, maar wist niet dat op zolder er niet veel "bedeesd" van Desiré overbleef! Marcske toch! Een schoonen tied was da!

Of zit ik er naast?  ;D

marc goovaerts

Op kilometers ! Diegene waarover ons moeder het had was niet Marcske, maar zijne pa. Jan Goovaerts, gestorven op z'n 51e zonder ooit zijn baan opgezet te kunnen hebben. Maar wel kasten vol verzameld. Die hier binnenkort in de verkoop zullen moeten gaan... (lezers van dit draadje: nee, het is allemaal HO...)

En met ene Désirée zal hij zelf niet veel uitgespookt hebben op zolder. Zowel zijn ouderlijk huis in Mechelen als zijn eigen huis in Hasselt zitten onder plat dak. Zonder zolder dus.

Bolje

Citaat van: marc goovaerts op 09 juni 2014, 17:49:23 PM
Op kilometers ! Diegene waarover ons moeder het had was niet Marcske, maar zijne pa. Jan Goovaerts, gestorven op z'n 51e zonder ooit zijn baan opgezet te kunnen hebben. Maar wel kasten vol verzameld. Die hier binnenkort in de verkoop zullen moeten gaan... (lezers van dit draadje: nee, het is allemaal HO...)

En met ene Désirée zal hij zelf niet veel uitgespookt hebben op zolder. Zowel zijn ouderlijk huis in Mechelen als zijn eigen huis in Hasselt zitten onder plat dak. Zonder zolder dus.

Hela, hela,
Er zijn hier H0'ers die meelezen en bewonderen zulle  ;)
Vele groeten,
Ronald

marc goovaerts

Allee, die zijn dan verwittigd dat er honderden 'okkazies' te doen zullen zijn.

Bolje

Citaat van: marc goovaerts op 09 juni 2014, 17:54:57 PM
Allee, die zijn dan verwittigd dat er honderden 'okkazies' te doen zullen zijn.

Als het nu nog 3-railers zijn, is het feest helemaal compleet.  ;)
Vele groeten,
Ronald

Havoc

CiteerMaar wel kasten vol verzameld. Die hier binnenkort in de verkoop zullen moeten gaan...

Moeten? Niks moet, sommige dingen mogen. Zijn het de kasten of de inhoud die verkocht worden? Het eerste zou me kunnen interesseren, de h0 niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.