Nieuws:

Nu in MSM 259 TEST: REE Sggmrss 90 * ROCO Strukton Hybride

Hoofdmenu

Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Michiel

Ik heb een eerste mockup in papier gemaakt van een polonceau spant. Maar een basis L-profiel van 3mm en een secondaire L-profiel van 2mm is nog te dik. Het voordeel van deze spant is dat ze makkelijk in messing te maken is. Maar toch eerste eens proberen met dunnere L-profielen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Lijkt me inderdaad nogal grof te zijn, ik denk dat je eerder naar 2 mm en 1.5 of 1 mm profielen moet gaan. Die 3 mm komen overeen met een balk van 48 cm, lijkt me wel heel veel.

Bolje

Michiel, hoe groot is die overspanning?
Ik heb vroeger in een magazijn gewerkt met metalen overspanningen. Ik schat dat de overspanning ongeveer 15 m was.
De L-ijzers die gebruikt werden waren maar 6 cm. Wel 2 stuks met met het rechtstaande stuk naar elkaar toegericht, met opening ertussen om de L-ijzers naar boven toe tussen te bevestigen.
Dus 1 mm zou nog op 16 cm neerkomen  ::)
Veel knutselgenot
Vele groeten,
Ronald

Michiel

De overspanning is net geen 25m. Ik heb nu 2mm als basis L-profiel gebruikt, en 1mm als secondair profiel. Dit ziet er goed uit. Hier ga ik voor. Ik weet het, er zijn vrij weinig staanders, maar het is vooral om werkt te besparen. Ik moet er zo 24 maken. Dus reken maar uit, tijd om er eentje te maken,  maal 24.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Het ziet er inderdaad goed uit. Misschien wat té goed ? Nl. ga je er nog iets van kunnen zien eenmaal het dak erop ligt ?

Michiel

Nee.  ;D

Maar ik moet in elk geval de dakpaneelplaten ondersteunen met iets. En waarom dan niet meteen iets dat een beetje trekt op wat het zou kunnen geweest zijn? Geeft een goed gevoel, niet?  ;D

En! Het dak moet er ook nog af kunnen om bij koppige locjes te kunnen komen. Dan zou je nog iets van die spanten kunnen zien... of met een camera-loc de loods in rijden...  ::)

Havoc

Terug naar etsen? Daar kan je fijn genoeg gaan. Kleinste L-profielen die ik zo vind in messing zijn 1x1. Dat is nog behoorlijk in N.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marc goovaerts

Steam.N

Michiel,  als dít de structuur is die je wil, dan heb je die snel in mekaar gesoldeerd !
Goed stevig (toch zeker steviger dan styreen, denk ik).
Etsen gaat langduriger zijn, met veel materiaalverlies ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Vandaar dit ontwerp; snel te solderen, lijkt me. Etsen leek me niet aantrekkelijk (alhoewel men er veeeel mooiere spanten mee kan maken, dan ik ooit met de hand), en styreen leek me te floppy.  ;)

Michiel

Jean, hoe doe dat toch? Ik heb zonder overdrijven een uur liggen prutsen om deze pilaar een beetje deftig te krijgen, met de bakstenen in de hoeken aaneengesloten. De verkanting van de binnenhoek, hoe snij je die? Ik krijg het alleen maar een beetje goed met schrapen. En dan het eindeloos beetje bij beetje afschrapen totdat de 4 hoeken recht en gesloten zijn!  ???

Ik krijg nog meer respect voor alle hoekjes en kantjes dat je al hebt afgewerkt, zo mooi en passend. Respect hoor!

Steam.N

Michiel, voor korte stukjes druk ik het mes in een zo scherp mogelijke hoek (mag meer zijn dan 45°).
Voor langere stukken snij ik langs een stalen latje (in een hoek van 45°, mespunt ónder de lat ).

De hoeken mogen méér dan 45° zijn, omdat ik de randen van beide stukken goed van lijm voorzie, waardoor de plastic wat smelt,  en de stukken zich op mekaar afstemmen.
Eens terug uitgehard ga ik met het mesje langs de naad (lemet parallel aan de muurvlakken).
Zo haal je het "overschot"  voorzichtig weg.

Alvorens te lijmen, pas ik natuurlijk eerst, en moet ook regelmatig wat schrapen (lemet loodrecht op snijvlak).

Het is moeilijker uit te leggen dan laten zien, natuurlijk ...

Succes !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Bolje

Toch een mooie kolom, Michiel.
Maar was dit de originele ondersteuning?
Ik had eerder gedacht dat dit een volledig metalen ondersteuning (I-poutrel) zou geweest zijn.  ???
Vele groeten,
Ronald

Michiel

Ik heb geen informatie over de binnenkant van de loods. Dus, alles kan en alles mag, zolang het maar in het tijdsbeeld past. Ik heb I-profielen overwogen, maar die vind ik zo lelijk. Vandaar dat ik koos voor een streepje rustiek onder de vorm van bakstenen pilaren.  ;)

Bolje

Ik weet het, het oog wil ook wat.  ;D
Maar heb je al even gekeken, opgezocht, ... naar magazijnen uit dezelfde tijdsperiode?
Het is maar luidop denken ... ;)
Vele groeten,
Ronald