Lijn 154

Gestart door Michael, 11 oktober 2012, 15:16:00 PM

Michael

Tom bedankt voor de info, volgens mij heb ik zo'n uhlenbrock decoder liggen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Cozzy

OK, succes!
Als er vragen zijn geef gerust een seintje...

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Michael

Vorige week woensdagavond de workshop koploper voor gevorderden afgerond, het waren weer twee pittige avonden, en veel opgestoken over variabele treinroutes, inpluggen van handregelaars en andere mogelijke acties. Ongelooflijk wat er allemaal in koploper zit, voor velen denk ik wel bekend, maar voor mij een openbaring.
Koploper vind ik geweldig, bedenk het en het zit er in.
Ben nu bezig om de mijn deel van de module baan in koploper te zetten.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

Afgelopen weken nog bezig geweest met rails leggen, module bak overgangen, daar heb ik even genoeg van en heb me de laatste dagen bezig gehouden met tunnelportalen. Voor de baan heb ik 4 tunnel portalen nodig,  Heb er inmiddels 2 zover klaar dat de steentjes gefreesd zijn.
Ik heb de tunnelportalen gemaakt met styrodur en klei.
Vorm van het tunnelportaal uit styrodur gesneden, das klei met de deegrol goed uitgerold en netjes op de styrodur gelijmd. Dit alles laten drogen en uitharden, daarna met dremel en een heel fijn freesje de stenen "gemaakt".
Het kleuren van de tunnelportalen is voor later, dit wil ik doen als ze op de baan staan, zodat ik ze in het landschap kan opnemen. De tunnelportalen komen dus in een later stadium terug.
Een eerste poging




Tunnelportaal 2



Het freesje


Het resultaat

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Martin Welberg

Prutser  ;) ;D Gaat lekker zo te zien, vindt het er wel aardig uitzien. Wel een beetje omslachtige techniek zo met een dremel. Probeer het eens met een scherp potlood zo in de styrodur....

Steam.N

Citaat van: milocomarty op 24 januari 2014, 23:30:29 PM
... vindt het er wel aardig uitzien. Wel een beetje omslachtige techniek zo met een dremel. Probeer het eens met een scherp potlood zo in de styrodur....

Lijkt me ook. 
Resultaat ziet er wel goed uit.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Ha ha prutser die hou ik er in, heb allerlei dingen geprobeerd, maar niet met het resultaat wat ik wil halen, met de dremel misschien een beetje omslachtig, maar een avondje prutsen en de steentjes staan er. Deze uitvoering stemt mij positief  :D :D.
Aan styrodur en een scherp potlood had ik nog niet gedacht, zal vandaag even een proefstukje maken en dat laat ik nog even weten.
Heb wel mooie resultaten gezien in styrodur, maar krassen ( zoals ik gedaan heb) moet je zeker niet doen want dan komt de structuur van styrodur vrij en krijg je allerlei draden.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Gerolf

Het resultaat is in elk geval mooi  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kautenbach

mee eens, ziet er goed uit, ben benieuwd naar de kleurtjes ;)

Michael

Wim op de kleurtjes zal je nog even moeten wachten.
Ik ben aan de slag gegaan met een stukje styrodur en een potlood, op aanraden van Martin,
Hierna volgen wat foto's van dit werkje, gaat een stuk vlugger dan mijn vorig tunnelportaal en het resultaat...zie zelf maar.


De twee vertikale strepen waren beschadigingen die reeds in het stukje styrodur zaten, voor deze test niet erg, maar voor het echte tunnel portaal voor op de baan natuurlijk not done.


Voorzien van 2 laagjes gesso



Hier nog even het tunnelportaal met klei voorzien van 2 laagjes gesso



Vergelijk, links in klei, rechts meteen in styrodur





Welk van de twee geniet jullie voorkeur?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Martin Welberg

Zie eigenlijk niet zoveel verschil...

railman56

de rechtse lijkt mij de fijnste, en als het dan nog vlugger gaat moet je niet meer twijfelen.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Dirkh

Ik zou ook voor de rechtse gaan, nog een tip, als je eerst even licht met een fijn schuurpapier over het styrodur gaat krijg je meer korrelige structuur en lijken de stenen echter en niet zo glad.
Ook kan je daarmee eventuele kleine krassen en deuken wegwerken uit het styrodur.

PeterC

Citaat van: milocomarty op 26 januari 2014, 20:25:39 PM
Zie eigenlijk niet zoveel verschil...

Ik ook niet, maar ik weet dat klei/plaaster krassen een intense bezigheid is.  Je styrodur moet absoluut niet voor de klei onderdoen (en werkt veel vlugger - en veel minder stof  :) :) :) ).
Groetjes, Peter


Gerolf

Citaat van: Michael op 26 januari 2014, 20:21:08 PMWelk van de twee geniet jullie voorkeur?

het kan aan de foto liggen, maar vooral de linkse lijkt me nogal "uit vorm".
Ik stel me een tunnelportaal als behoorlijk symmetrisch voor. Maar de praktijk zal wel andere voorbeelden tonen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw