Lijn 154

Gestart door Michael, 11 oktober 2012, 15:16:00 PM

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 november 2013, 18:54:09 PM
Misschien over gelezen maar wat kost zo'n bouwdoos-wissel ? Heb je eerder al goede ervaringen met Tillig sporen ?


Zijn er trouwens mensen die klachten hebben(of op-of bemerkingen) hebben over de sporen/wissels ?


Groeten Peter  ;)

PeterVG is er heel bedreven in. Zelf heb ik al enkele tillig flexrails gebruikt, ze zijn heel mooi van vormgeving en fijn afgewerkt, al kunnen de bielzen een wash gebruiken tegen het blinken. De zelfbouwwissels op zich is iets waar ik mij binnenkort ook aan ga wagen, als er eentje klaar is zal ik deze een meebrengen naar de club. ;)

@ Michael, goed bezig, al zou ik wel zorgen dat de stukken met spoor op niet gaan doorhangen, maar volgens wat ik al gelezen heb komt dat in orde.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterVG


Heel bedreven ben ik er niet in. 15 stuks heb ik in mekaar geknutseld. De laatsten gingen heel wat vlotter dan de eersten. Blijkbaar zijn er vragen rond dit onderwerp. Helaas zal het lange tijd duren vooraleer ik nog eens een setje afwerk. Als het zover is zal ik een fotoreportage maken.



Metpetergaathetbeter

maar ben je tevreden over de gewone rails ? Heb je daar bv argumenten om al dan niet met deze rails te werken heb hier nog wat Roco-line lggen of zeg je maar zelde(of betere)kwaliteit, duurder(of juist goedkoper)voor (dezelfde?/beter) dan Rocoline ?

Groeten Peter ;)

doomslu

Ik vind ze gewoon mooier, vooral omdat er geen scharnieren zitten aan de tongen.
Ik heb ook al verschillende wissels zelf gebouwd aan de hand van zo'n pakket en zelfs al gewoon met losse onderdelen. Je kunt namelijk de dwarsligger-mat apart aanschaffen. De rest zijn spoorstaven uit flexrails...
Zagen en vijlen, dat is alles wat je moet doen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mark7758

Ik heb er een aantal liggen op mijn station. http://www.rogeville.be/blrogeville.htm
Alleen heb ik veel problemen gehad met een engelswissel. De rest gaat super.

Als je ze wilt zien werken. We staan met onze baan op de Modelspoordagen in Rijswijk. 11+12 jan. 2014.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

OlivierV

Daarenboven zijn ze precies van fabriek af voorzien van een soort coating zoat ze er wat verweerd uitzien.
'k Zal binnen 2 weken zo'n stukje flex meenemen naar de club.

Wel zijn ze compatibel met elkaar denk ik, want beide zijn code 83. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

De railvoet van de Tillig rail is in elk geval smaller, en heel het profiel denk ik.
Ik heb de wisselsetjes nog niet gebruikt (bij MTD heeft men dat op de nieuwe baan wel gedaan)
Ik heb al wel de rails gebruikt (zijn los verkrijgbaar, zonder bielzenmat) om er wissels mee te maken.
Je dient de (mooie) verweer-coating wat weg te schrapen om te solderen
Ik weet zeker dat ik de rest van de MeB-wissels die ik nog moet maken met hetzelfde spul zal doen.  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michael

Wissel bouwpakket kost om en nabij 25 euro dacht ik, en mijn keuze voor de tillig rail is puur gevoelsmatig, ik vind dit de mooiste rail voor H0, en ik heb verder niet naar prijzen gekeken. Voor het schaduw station wat er komt, hebben we dat wel gedaan en is onze keuze gevallen op peco, de wissels daarvan zijn een stuk goedkoper.
Voor de rest ben ik niet op zoek naar de goedkoopste oplossing maar naar dingen die ik mooi vind. Uiteraard tracht ik wel een beetje op de centen te letten maar maak er geen halszaak van.
Gisteravond een flinke hoop info gekregen over koploper, hoop maar dat daar geen koppijn van komt  :) :) :)
Weer een stapje verder. In december nog twee avonden koploper en dan moet het verder wel goed komen lijkt me zo.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Kautenbach

hoi Michael,

ik heb op mn huidige baan voor t eerst met Tillig gewerkt, is mij goed bevallen, mooi fijn, en flexibel, wel een beetje opletten met de aansluiting vd wisseltong tegen de rail, en advies geen Conrad maar bv Tortoise moteren gebruiken. die drukken goed stevig de wisseltongen tegen de rail, je kunt zeker met tillig mooie en slanke wisselstraten bouwen.

OlivierV

Wim, die Conrads hebben toch ook eindafschakeling? Dat is toch wat telt als je flexibele wissels hebt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Het gaat om flexibele wisseltongen, Olivier, en daar heb je wat meer wisselmotor-kracht voor nodig  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Citaat van: Gerolf op 21 november 2013, 20:12:16 PM
Het gaat om flexibele wisseltongen, Olivier, en daar heb je wat meer wisselmotor-kracht voor nodig  ;)
Ook al juist, 'k ga het toch proberen met zo'n conrad motor, omdat ze eindafschakeling hebben wat voor die flexibele tongen het belangrijkste is. Werkt het niet, dan is het niet zo erg want €8 is nu ook het einde van de wereld niet, alleen maar 8 pintjes.

Groet.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Citaat van: OlivierV op 21 november 2013, 21:10:48 PM
Citaat van: Gerolf op 21 november 2013, 20:12:16 PM
Het gaat om flexibele wisseltongen, Olivier, en daar heb je wat meer wisselmotor-kracht voor nodig  ;)
Ook al juist, 'k ga het toch proberen met zo'n conrad motor, omdat ze eindafschakeling hebben wat voor die flexibele tongen het belangrijkste is. Werkt het niet, dan is het niet zo erg want €8 is nu ook het einde van de wereld niet, alleen maar 8 pintjes.

Groet.
Op de Digitale baan bij MTD is inderdaad Tillig gebruikt.
Gewoon prachtig materiaal dat hhel soepel plaatt en de wissels zijn bijna "a piece of cake" na de vierde of vijfde wissel die je in elkaar steekt.
De huidige uitvoering heeft an eel verbeterde uitvoering rond het puntstuk, daat was op de vorige editie een gevaar voor kortsluiting. De aanpassingen voor de doorschakeling aan de wisseltongen stond indertijd in MSM, zeker doen, vertouw niet op het aanliggen om stroom op te nemen.
Kwa wisselmotoren eerst gekozen voor de echte Tillig-motor, maar dat is eigenijk een miskleun. Er komt te vlug speling op de klem waar het omstelstangetje in zit (staaldraadje tussen 2 kunststofplaatjes  >:(). Je kan de loop ook vergroten om meer druk te geven, maar dat is een echt gepruts en de kans dat de bevestiging nog meer speling gaat vertonen is reëel. De motoren die het opgeven of te veel speling vertonen worden vervangen door Hoffmann motoren (moedermodel van Conrad) en die doen het goed. Wisseltongen liggen goed aan en laag stroomverbruik.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michael

Ik was van plan om de tillig wissel met een servo aan te sturen, heeft iemand daar ervaring mee of is de bedrijfszekerheid van een Tortoise aandrijving beter?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Cozzy

Hallo Michael,

Ik gebruik voor het aansturen van de Tillig wissels servomotortjes.
Degene die ik fijn vind zijn deze van HobbyKing, klein en nog redelijk betaalbaar (7 a 8 euro):

Foto: HetSpoor - Haasrode

Size: 22.5X11.5X24.6mm(0.88"x0.45"x0.96")
Specs:
Weight: 12.5g
Operating Voltage: 4.8V / 6.0V
Operating Current: 200mA / 240mA
Operateing speed : 0.14sec.60o / 0.13sec.60o
Stall torque : 2.5kg.cm / 2.7kg.cm
Dead band : =5uSec
Operateing speed: 40º/one side pulse traveling 400us
Potentiometer: 2 slider/Direct Drive
Ball bearing: MR85
Gear: Metal
Connector wire length: 215mm
Operating Temperature Range: -20 °C to +60°C


ze aansturen doe ik met een decoder van Uhlenbrock met ingebouwde relais voor puntstukpolarisatie (art:67810)


Alvast succes ermee!

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog