Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Citaat van: Rangeerduivel op 24 mei 2015, 15:39:13 PM
Misschien proberen de motor te 'vernietigen' Jean,
daarna het asje er langs onder uitschuiven en heb je meer armspeling om de as uit het wormwiel te halen met poelitrekker of bankschroef,
tenminste als je de motor niet meer nodig hebt...

Wel dat is het 'm juist:
Misschien is er een mogelijkheid om het wormwiel wél van de as te krijgen.
Daarmee kan ik de rotor propertjes verwijderen, en het wormwiel er terug opkrijgen.
Dan heb ik de mogelijkheid om de motor horizontaal te monteren, als ik de watertanks een ietsiepietsie hoger zou maken dan in de realiteit ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Jean,
Misschien even andersom denken.
In plaats van het wormwiel van de as te trekken, kan de as niet uit het wormwiel duwen richting motor met een soort van kettingpons met een zeer fijne stift.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

just4fun

En kunt ge uitmaken of asje en wormwiel van een ander materiaal gemaakt zijn?
Het is mogelijk dat bij verwarming van één en ander, de uitzettingscoëfficient van het wormwiel anders is dan deze van het asje, zodat het wormwiel gemakkelijker van het asje te schuiven is.
't Is maar een gedachtenkronkel.

Paul


Steam.N

Kettingpons:  heb ik niet.
Idee is prima, zolang het onderstel maar bruikbaar blijft en niet vervormt/breekt ...

Ik speel met idee om dat onderstel mits wat styreen aan te passen (om het extra "verbindingstandwiel" te plaatsen, alsook de ondersteuning van de motor), daarvan dan een siliconenmal te gieten, en met die mal dan een giethars (of metalen?) onderstel te gieten.

@Paul: materialen lijken verschillend.
Zou een soldeerbout voldoende opwarming geven ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

#4669
nee werkt nie zo
anders om wel als je het tandwiel klemmend vast wil hebben op de as dan het tandwiel in kokende olie leggen en de as bevriezen met stikstof
dan valt het tandwiel er zo over heen en zit nadien klem vast
k'em het al zien mislukken bij een kroon wiel van een starter op een vliegwiel te zetten
effe aarzelen en boink scheef der op en niet meer los te krijgen buiten het kroon wiel door te slijpen

dus het enige dar gaat helpen is een soort van U vormig klemmetje maken met een bout die je kunt in draaien
deze bout aan de tip dunner dan het asje draaien en dan heb je een soort van pouli trekker
of alles in de draaibank spannen en dan in plaats van te duwen trekken met de kruistafel

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Wordt nog even piekeren ... morgen ...

Ik ben net terug van een heerlijk avondje tafelen, dus deze avond blijf ik van mijn trammeke af  ;) ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Tjalling

Hoi Jean,

Lastig probleem.
De manier waarop ik het zou proberen:
Op de kop, ondersteuning langs de as aan twee zijden (zodat het busje waar de as doorheen gaat niet al te zeer beschadigd), en dan met een pennetje en een hamertje heel rustig de as uit de worm tikken.

Groet,
Tjalling
 

Steam.N

#4672
Citaat van: SuSke op 24 mei 2015, 15:56:17 PM
..., kan de as niet uit het wormwiel duwen richting motor met een soort van kettingpons met een zeer fijne stift.
Citaat van: Tjalling op 25 mei 2015, 15:51:55 PM
...
Op de kop, ondersteuning langs de as aan twee zijden (zodat het busje waar de as doorheen gaat niet al te zeer beschadigd), en dan met een pennetje en een hamertje heel rustig de as uit de worm tikken....

Heb ik daarnet nog eens geprobeerd : In een 18mm plaat een 8mm gat geboord, waarin de rotor past.
Geheel ondersteboven op de plank geplaatst, rotor in het gat, en met een fijne naald op de motoras aan het kloppen geweest ...



Er komt geen beweging in  ...  >:(

Dus even plan-B overwegen:
- ik giet een siliconenmal van basis (+rotor gezien die zo koppig blijft steken) en giet er een giethars-kopie
- daar snij ik die rotor, wormwiel en overbodige steunen af.
  Daarmee heb ik een correct onderstel voor wat betreft de positionering van de drie assen.
- zodra ik een nieuw motortje en juist wormwieltje in handen heb, plaats ik een styrenen steun de motor en  het verbindend tandwiel
- als de overdracht blijkt te werken, giet ik van die nieuwe basis een nieuwe siliconenmal en giethars (of metalen) kopie (waarvan ik verwacht dat die steviger gaat zijn dan de opgelijmde styreentjes)

Stom van dat wormwieltje, want nu is het ook zoeken naar een gepast exemplaar ...

Ondertussen zijn de afdrukken gemaakt van de aangepaste maskers voor daksteunen en watertanks.
Die kan ik al etsen ...
Volgende aanpassingen: frontjes (opnieuw een kleine aanpassing) en de basis (maximale camoufleerbare opening voorzien voor de motor)
Zo blijf ik bezig  ;)  In kleine stappen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Stedahult

Je kunt tikken tot je een ons weegt. Die krijg je zo niet los.
Er zit een busje op geperst die de wikkelingen op zijn plaats houd.
Heb je alleen de worm nodig, vakkundig slopen en dan de as uit
de worm tikken. Je kunt ook bij je plaatselijke fietsenmaker een
kettingpons tool kopen voor een euro of 5. Hiermee kun je zelf
eenvoudig een as/ wielenpers maken.
Mvh. Steef

Tjalling

Als je gaat slopen:
Ik heb hier nog zo'n lokje in onderdelen liggen. Geef je adres per PB, dan stuur ik hele geheel morgen op.

Groet,
Tjalling
 

Steam.N

#4675
Thanks, Tjalling.

Het is even wachten op motortjes/tandwieltjes/onderdelen, dus begin ik aan mijn volgende doel:

tramlocje reed natuurlijk niet op z'n eentje: zou wat zinloos geweest zijn.
Dus moet ik wat voorzieningen maken voor passagiers ...


Foto getrokken in het tram-museum in Berchem: 1/10-model gebouwd door een zekere F.Braeckmans.

Dus wordt het alweer even heftig tekenen  ;)
Rechttoe-rechtaan ? ? ?  Benieuwd !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Eerste twee onderdelen zijn uitgetekend : de basis en de zijwand.
Dus morgen kan het etsen beginnen.

De onderdelen zijn gebaseerd op een foto van het 1/10-model, dus waarschijnlijk niet 100% correct.
Ondertussen heb ik echter van Marc wel een verwijzing gekregen naar betere informatie. 
Benieuwd hoe groot de verschillen zijn.

Maar ik ben wat ongeduldig ...
Dus teken ik morgen wat verder: de korte zijkanten, het dak en de hekkens van het platform ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#4677
De goesting zit er niet echt in, deze avond.

Alle onderdelen zijn getekend, bijna klaar voor de belichtingsmapjes.
Ik heb toch even een afdruk gemaakt, om beter te checken of alles past ...



Het lijkt redelijk goed te komen.
Alleen ga ik de lange zijden een half millimetertje laten afzakken,, om beter te passen op het basisstuk.

Eens dit wagentje af, maak ik er met een balkonnetje aan weerszijden.
Het huidige exemplaar heeft een bagage-sectie aan de rechterkant.

De hekjes worden alweer een spannende etsoefening ...
Ook de binneninrichting wordt wat prutswerk: éénmalig zitbankjes maken met styreentjes, daarna een siliconenmal en giethars copietjes ...



Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Als ik dat hier weer allemaal zie begin ik toch na te denken om dat etsen eens nader te gaan bekijken.
De details die je daarmee kan maken steken nog stukken bovenuit de stukken die ik maak met de snijplotter.
Ik ben echt benieuwd naar die balkonnetjes, maar dat moet zeker lukken nu ik die balustrades in mijn handen heb gehad. Zo fijn en veel beter dan die met de snijplotter zijn gemaakt.

En die goesting komt wel terug  ;)

Trouwens wel programma gebruik jij voor de tekeningen ? Coreldraw ?

Steam.N

Citaat van: Dirkh op 27 mei 2015, 22:23:55 PM
... welk programma gebruik jij voor de tekeningen ? Coreldraw ?

Inderdaad.
In het begin heb ik veel gesakkerd, maar nu loopt dat tekenen supergoed !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }