Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#4470
In de aanloop tot fijner etswerk voor NEEB heb ik me laten inspireren door DirkH, die prachtige hekjes en stoeltjes aan het snijden is in styreen.

Deze avond was het dan ook volop stressen, toen een plaatje hekjes van 0.1mm dikte het etsbad inging.
Al snel werd duidelijk dat de brugjes die de hekjes aan het kader moeten houden, te fijn getekend zijn: ze geraken weggeëtst vóór de hekjes klaar zijn !
Dus regelmatig checken ...



... en de hekjes nét voor ze uit het frame vallen, snel in veilig brengen.



Eens alle hekjes los, hebben er meerdere een persoonlijk extra badje gekregen, om de resterende bramen nog op te lossen.
Stomme fout, die dunne brugjes.
Maar uiteindelijk ik ben wel erg tevreden over de hekjes zélf.

Nu is het werken aan de NEEB-stukjes ...
Tekenwerk is goed gevorderd, maar extra checks zijn zeker nuttig om onnodig stressen te vermijden ...

Dirk, bedankt voor je motiverend styreen-werk en de oorspronkelijke tekeningen : het heeft me alweer in gang gezet.
Hopelijk vinden de hekjes een plaats op je geveltjes  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter


Dirkh

Die zijn wel echt geslaagd. Zeker die linkse vind ik prachtig, zo fijn kan je ze niet maken met de snijplotter.
Die gaan zeker allemaal een plaatsje krijgen op de verschillende geveltjes.

Citaat van: Steam.N op 07 april 2015, 21:44:23 PM
Nu is het werken aan de NEEB-stukjes ...
Tekenwerk is goed gevorderd, maar extra checks zijn zeker nuttig om onnodig stressen te vermijden ...

Dirk, bedankt voor je motiverend styreen-werk en de oorspronkelijke tekeningen : het heeft me alweer in gang gezet.
Hopelijk vinden de hekjes een plaats op je geveltjes  ;)


Ik ben benieuwd naar de NEEB stukjes dat gaan zeker weer pareltjes zijn, en ik ben blij dat ik voor extra motivatie heb kunnen zorgen  ;)

Als ik dat etswerk bekijk begin ik me af te vragen of ik me er ook eens niet in zou moeten verdiepen maar ik zie een beetje op tegen al die chemicaliën. Dat is iets waar ik niet zo goed tegen kan. Ik krijg nu al soms last als ik wat veel met die lijmen aan het werken ben.

sdz1976

Wat een geduldenwerkskes allemaal!!

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Bolje

Ik denk dat deze toevoegingen echt nog een enorme meerwaarde zullen bieden op jouw gebouwen!

Zeer, zeer mooi
Vele groeten,
Ronald

modelbaanHO

Vroeg of laat ga ik die stap toch ook eens moeten zetten. Knappe dingen die je kan maken met etsen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Steam.N

Alweer een spannende ets-avond.

Natuurlijk met wat probleempjes ...
Eerste poging: bij het ontwikkelen viel op dat de tekening maar vaagjes overgekomen was.
Transparant moet niet goed aangedrukt geweest zijn tegen het nieuw-zilver plaatje.

Gaatje in het vacuumzakje ???  Even getest ... zakje lijkt het vacuum nochtans te houden.
Misschien was het plaatje wat gekromd ...

Tweede poging dus ...
Tekening is goed overgekomen ... het etsen loopt ... maar op sommige plaatsen verdwijnt alle materiaal ...
Te lang ontwikkeld, waarschijnlijk ...

Het is spannend, want ik heb méér stukjes getekend dan ik nodig heb.
Misschien komen er enkele bruikbare uit ...
Nog een half uurtje wachten, denk ik ...
Grrrrrrr ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Gemengde gevoelens:
stoeltjes lijken in voldoende aantallen gelukt te zijn (maar ze moeten nog in vorm geplooid worden)
De tafeltjes zijn een ramp: poten zijn bijna allemaal opgelost ...

Morgen tekening bijwerken, en een nieuwe poging.
Ik kom er wel, maar het is zo fijntjes ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Ben benieuwd naar de stoeltjes. Wel. Raar dat juist de tafels mislukken , die poten waren toch dikker dacht ik.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 08 april 2015, 21:45:43 PM

De tafeltjes zijn een ramp: poten zijn bijna allemaal opgelost ...

eens nagaan of er nog geen Japanse restaurants daar gevestigd waren ?op de grond aan lage tafel  ;D

Steam.N

#4480
@Peter:  Geen Japans restaurant, dus tafeltjes op normale hoogte ...

Na véél zwoegen, verprutsen van drie exemplaren: één stoeltje in vorm geplooid ...



Vóór ik deze foto kon trekken, ben ik minutenlang bezig geweest met te proberen het stoeltje op zijn poten te laten staan ...
Man man man: Dirk(H): respect voor wat jíj met styreen gedaan hebt !!!

Stoeltje ziet er redelijk uit, maar er is verbetering mogelijk (enkele dwarse verbindingen zijn afgebroken).
Onvolkomenheden worden zeker niet met het gewone oog gezien.
Ik kan nog oefenen, want er liggen nog acht stukjes te wachten op de plooibank  ;)

Deze avond wordt niet geëtst. 
Met mijn ervaringen bij het plooien zal ik het etsmasker wat optimaliseren.
Ook de tafeltjes worden bijgestuurd.
De poten ervan had ik fijn uitgewerkt, maar ze moeten wat sterker gemaakt worden.

Ook de passende Preizerkes moet ik nog uitzoeken ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Jean, je blijft ons verbazen, in het echt zijn die stoelen al fragiel, in N,  vrees ik dat ik ze amper durf aan te raken, wat een detail en hoe krijg je het voor mekaar, mijn figuurlijke pet mag weer af.
Jean je ben een kunstenaar.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

#4482
Citaat van: Michael op 09 april 2015, 17:03:11 PM
... in N,  vrees ik dat ik ze amper durf aan te raken...

Als ze goed ontworpen zijn (vooral naar plooilijnen) en niet té lang geëtst, zijn ze stevig genoeg.

De stevigheid en vormgeving wordt op dit ogenblik uitgetest.



Benieuwd naar de evaluatie ...  ;)

Als de dame tevreden is, krijgt het ijzerwerk een kleurtje.
Vraag is wat een aanvaardbare kleur zou zijn ...
IJzerwerk in het zwart, en het hout liefst niet in het wit, om wat af te steken tegen de witte spoorgevel.  Misschien best naturel hout ...  :-\ :)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Ze zien er goed uit. De latten zijn mooier afgelijnd dan bij die gesneden uit synaps.
Misschien dat die dwars stukken niet nodig zijn met de geëtste versie. Alhoewel wil je correct zijn moeten ze er wel tussen. Die dwars stukken geven mij ook problemen en zijn dan weer moeilijk te lijmen (eerder in positie te houden tot de lijm droog is)
Wel een opmerking Jean ik werk met synaps papier en niet met styreen dat laatste is minder stevig hoe raar het ook klinkt. Maar styreen van 0.1 mm buigen onder een hoek van 90 graden betekend gegarandeerd afbreken.

Ik heb nog een tweede versie van de stoeltjes, in 2 stukken waardoor de poten iets meer naar binnen staan en het plooien iets gemakkelijker is. Alleen het positioneren van de zitting is dan weer een probleem.
Het eerste deel zijn de poten en de rugleuning, het tweede deel de zitting.

Het is verdomme zo klein om te plooien


Ik heb ongeveer een 30 tal minuten nodig om 1 stoeltje gesneden, geplooid en gelijmd te krijgen. Dus niet panikeren gewoon je tijd pakken.

Ik denk ook dat je bij het etsen iets meer rekening moet houden met het onder etsen bij de poten.  Dat is blijkbaar heel belangrijk bij kleine stukjes. Ook maar gehoord van een van onze Waalse N spoorders op een bijeenkomst in wavre waar ik een mooie uitleg heb gekregen over de problemen van het etsen van kleine stukjes.

Wat ik me er van herinner is dat bij dunne stukken tussen de twee lagen die afgedekt zijn met de film er materiaal weggeetst word waar het eigenlijk niet mag.