Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Metpetergaathetbeter

Jean,

je gaat het ons toch niet aandoen dat je niet klaar komt hé", ::) ;D ;D wat ik eigenlijk wil zeggen dat je je meesterwerkje niet op tijd zult klaarkrijgen !  ;D

groeten Peter ;)

Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 10 augustus 2014, 13:08:52 PM
Jean,

je gaat het ons toch niet aandoen dat je niet klaar :-[komt hé", ::) ;D ;D wat ik eigenlijk wil zeggen dat je je meesterwerkje niet op tijd zult klaarkrijgen !  ;D

groeten Peter ;)

Gelukkig genoeg de spatie niet vergeten!!!  :D

;)

Steam.N

 ;D ;D ;D

@Peter: toekomst zal het uitwijzen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#3738
De opbouw van de sporenhal is eindelijk gestart ... ondanks ontbrekende spanten 1 en 3 (daarvoor hangen nog een reeks leds in het hars).

De voorbereiding van de spanten duurde een heel stuk langer dan verwacht.
Bovendien zat ik maar te piekeren over de manier waarop ik die samenbouw ging doen, want de leds hangen de hele tijd in de weg, hebben geen eigen stevigheid, en het geheel gedraagt zich als slappe spagetti, zolang het geheel niet is samengebouwd.

Uiteindelijk een eenvoudige oplossing gevonden: een box van schuimkarton gemaakt, waar de lantaarns rustig kunnen hangen, en de koepel over de hele lengte steun heeft.



Dat zal me komende dagen helpen, als ik verstevigingselementen en dakbedekking plaats ...

@Raf: het vrijmaken van de kapjes heb ik nog niet uitgeprobeerd.  Wie weet helpt aceton inderdaad.
Ik heb voorlopig nog nét genoeg vrije geëtste stukjes voor het aantal leds die ik nog moet afwerken.

Voor dit weekend is het wel genoeg geweest.
Even vrouwtje gezelschap houden, wat lezen, en bedje in voor een nieuwe werkweek.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

#3739


Weeral knap werk en die vindingrijkheid die je aan de dag legt, jij moest toch ingenieur geworden zijn !  :)

Groeten Peter ;)

TBCédric

Jean, er moet inderdaad nog wat gedaan worden maar ik kan me nu al het eindresultaat visualiseren! Knap man!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

doomslu

Imposant en groots voor iets zo klein!  :o
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

#3742
Thanks, mannen.
Het stelt nog niet al te veel voor ... maar het zou wel moeten goed komen ... denk ik ...

Twee vraagjes:

1.  op de blauwdruk van de koepel zie ik het volgende :



Blijkbaar zit in de nok een spleet (waarschijnlijk voor de evacuatie van de rook), en steekt één vlak van het dak verder door om de spleet af te dekken.
Waarschijnlijk bescherming tegen invallende regen.
Vraag is: Was dit een soort klep, die naar beneden geplooid kon woren, of was dat een stijve constructie?
(ik vermoed dat andere stationskoepels eveneens dergelijke opbouw hadden)


2.  Wat was de dakbedekking van de niet-glazen secties?  Was dit roofing ?

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

zou Patrick je niet kunnen helpen met zijn uitbreide documentatie ?

Groeten Peter ;)

SuSke

Citaat van: Steam.N op 12 augustus 2014, 12:19:44 PM
...Blijkbaar zit in de nok een spleet (waarschijnlijk voor de evacuatie van de rook), en steekt één vlak van het dak verder door om de spleet af te dekken.
Waarschijnlijk bescherming tegen invallende regen.
Vraag is: Was dit een soort klep, die naar beneden geplooid kon woren, of was dat een stijve constructie?
(ik vermoed dat andere stationskoepels eveneens dergelijke opbouw hadden)


2.  Wat was de dakbedekking van de niet-glazen secties?  Was dit roofing ?

Jean, even een poging tot antwoord op je vraagjes :)

Die constructie was een vast constructie. In jou geval in 1 richting open, in de meeste gevallen was het een soort van "chinese hoed" met een opening aan biede zijden.
Soms was die opening afgeschermd met een lamellen rooster, maar meestal gewoon open.
In jou geval vermoedelijk open omdat de oversteek vrij groot is.
Belangrijk is de richting waarin je die opening hebt zitten.
Vermits de regen in Belgenland met een sterke voorkeur vanuit het zuid-west valt zijn die openingen meestal noord-oostelijk gericht (minste kans op regeninslag) en gaf dit door de windzuiging ook een zeker "schouweffect" om de rook in de koepel af te zuigen.

De dakbedekking op de "niet-doorzichtige" delen.
Meestal een zinken dakbekledingmaar dan een zonder veel tirlantijntjes, een gewoon gefelst zinken dak.
Later kwam er mogelijks een golfplaat aan te pas hoewel dat eerder "amerikaans" was.
Alternatief is inderdaad het bewuste "teerpapier" maar dat was riskant omwille van het potentiële brandgevaar (gensters in de uitstoor van de schouw van een locomotief).
Dus vermoedeijk in de tijd van je baantje een zinken dak.

Mooie spantjes die je gemaakt hebt, ik wacht vol spanning wanneer je de tussenbalkjes en verbanden gaat plaatsen ;) ook echt priegelwerk maar dat is voor jou al bijna geen uitdaging meer :)

Ondertussen misschien stillaan overstappen op "damage-control" om af te krijgen wat nog af te krijgen is ??  8)

Succes in ieder geval en je mag me verwachten aan je pronkstuk want dat "is" en "blijft" het.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Frans,  hartelijk dank voor je duidelijke antwoorden.

Zinken dakbekleding: ik had er aan moeten denken !
Tussenbalkjes: deze avond  ;) 
Spanten zitten namelijk allemaal op hun plaats, ze zijn geschilderd, en de lantaarns hangen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

.....stilte.....  ;D ;)

ik val in herhalingen... prachtwerk, inspiratie voor velen, ect ect ect

dani

tjongejongejongejonge.........    ik ben sprakeloos !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Op dit ogenblik is er slechts een rij boogjes met trekstangen, en wat lampjes.
Als komende dagen dwarsbalken en -bogen, en dakbedekking op komen, hoop ik dat het resultaat wat meer op het niveau van jullie lovende woorden komt   :-[  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Belangrijke fase afgerond: de dwarsversterkingen zitten op hun plaats, en het geheel is geschilderd (wat geen einde leek te hebben, met alle kantjes en hoekjes ...) .

Twee minpunten:
- tijdens het schilderen hield ik het geheel (zonder de "steun-doos") in de hand, en bij de laatste handeling bleef een lantaarn haken ...
  Hopelijk krijg ik ze terug stevig tegen het spant gekleefd.  Gelukkig brandt ze nog.  Verbindingen zijn niet verbroken.
- Nu ik het frame in de hand had, kon ik voor het eerst de kap eens in de lengte bekijken, zoals de reizigers, vroeger.
  Wat een ontgoocheling: de lantaarns hangen niet allemaal op dezelfde hoogte ... vreemd ...
  Ik moet een reeks stangen foutief afgemeten hebben ...
  Spijtig, maar er is niets meer aan te doen.

Wel positief: het frame heeft, zoals verwacht, heel wat aan stevigheid gewonnen.

Nu begin ik aan de dakbedekking ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }