Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

SuSke

Citaat van: Gerolf op 08 augustus 2014, 10:46:49 AM
...Die zullen op de duur dus een andere kleur "patine" krijgen (gewoon wat donkerder/matter/grijs ?)

Wat op zich ook zeker niet mis zal zijn.

Ik stel me de vraag "hoelang" iets proper bleef onder die stationsoverkappingen met al die dampende stomers.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

marc goovaerts

Zelfs zonder stomers... Ik herinner me in het verleden de overkapping van Antwerpen Centraal ook al als donker en vuil...

just4fun

Citaat van: marc goovaerts op 08 augustus 2014, 12:38:37 PM
Zelfs zonder stomers... Ik herinner me in het verleden de overkapping van Antwerpen Centraal ook al als donker en vuil...
Met dit verschil dat er vroeger meer beroepsfierheid was om "zijn werkstek" proper en netjes te houden (tegenwoordig meer dit, met dank voor de gouwe ouwe, Dani).
Gaslampen moesten geregeld onderhoud krijgen, anders werkte ze na een tijdje niet meer.
Dus denk ik dat die toch geregeld een poetsbeurtje kregen, als de lampaansteker die fierheid had.
Dat lampje ziet er trouwens geweldig uit, maar wie had daar nog aan durven twijfelen als twee krakken hun skills bundelen.
Paul

Huugooke

Het heeft er van verre (n)iets mee te maken, maar hebben jullie dat item gezien in het nieuws over de toestand van sommige stations?
Dat hier achter de hoek (A zuid) zie ik meer en meer verkommeren; roltrappen die al ? 19 jaar stilstaan?

Michael

Citaat van: Huugooke op 08 augustus 2014, 14:46:58 PM
Het heeft er van verre (n)iets mee te maken, maar hebben jullie dat item gezien in het nieuws over de toestand van sommige stations?
Dat hier achter de hoek (A zuid) zie ik meer en meer verkommeren; roltrappen die al ? 19 jaar stilstaan?

Hugo post dat dan ook niet hier maar open een nieuw draadje in groot bedrijf of zo.

Terug on topic.

Jean en Gerolf prachtige lantaarntjes zijn het geworden, een mooi spel van samenwerking op en top forum.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

#3725
Na het lezen van al deze reacties, ben ik in het naar huisrijden bij Artobi binnengesprongen:
Een stift messing kleur, een Potje Vallejo Brass en een fijn penseeltje gekocht ...

Thuis de lantaarntjes nog eens onder het vergrootglas gehouden:
het nieuw-zilver kleurtje is toch maar grijs, en valt niet op tegen het "glas".  Spijtig voor het mooie etswerk.

Testje op een overschotje nieuwzilver geprobeerd (met zowel stift als penseel) ...
Stift komt heel wat minder goed over.
Dus, ondanks mijn vast voornemen om een reeds geassembleerd lantaarntje NIET meer te schilderen, toch héél voorzichtig, met weinig verf ...



Het lukt goed om alleen het metaalwerk te schilderen, zonder op het glas te morsen ...
Resultaat lijkt me een stuk mooier, zeker als de lantaarntjes wat op afstand staan.  :)

Bij volgende lantaarntjes ga ik het metaalwerk wel schilderen vóór montage, om het noodlot niet extra te tarten  ;)
Nog een hele collectie te gaan ...
Straks hangen de eerste lantaarns aan de spanten ... yeeehaaa ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

Citaat van: Michael op 08 augustus 2014, 15:41:09 PM
Citaat van: Huugooke op 08 augustus 2014, 14:46:58 PM
Het heeft er van verre (n)iets mee te maken, maar hebben jullie dat item gezien in het nieuws over de toestand van sommige stations?
Dat hier achter de hoek (A zuid) zie ik meer en meer verkommeren; roltrappen die al ? 19 jaar stilstaan?

Hugo post dat dan ook niet hier maar open een nieuw draadje in groot bedrijf of zo.

Johannes 7:53-8:11 – De "Pericope Adulterae"

Michael

Hugo niet overdrijven he, dit heeft toch niks te maken met een overspelige vrouw (over de man werd daar niet gesproken maar ook dat is een andere discussie), hooguit dat je even naast het onderwerp piste.

Jean de lantaarntjes zien er na het schilderen perfect uit. Mag ik alvast een volgnummertje voor in Leuven want dat gaan daar ferme rijen worden. ;D ;D ;D
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Michaël, ik ben er nog niet !
Acht lantaarntjes zijn klaar voor montage ... en eerste verprutst ...

"gasleiding" moet gesoldeerd worden op de trekstang van het spant.
Redelijk wat moeite gehad, deze keer, voor een goeie las.
Uiteindelijk stevige verbinding ... maar kortsluiting ...
Dus lantaarntje afgebouwd ... klaar voor de vuilbak ...

Hopelijk lukt het met de volgende lantaarns ...
Het zou wel eens kunnen dat ik nog een plaatje kapjes moet (laten) etsen ... en een boel ledjes in hars gieten ...
We zien wel ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

endfest 300 gebruiken
is een twee componenten epoxy met een speciale twist
tijdens het uitharden word de lijm super vloeibaar  en loopt zo mooi gelijk in de naden.
enige nadeel is dat hij 24 uur moet uitharden op kamer temp

zo doe ik het dus ook dat lijmen aan mijn boten
endfest lijmt haast alles behalve huwelijken daar is het niet sterk genoeg voor

gr raf en weer mooi werk
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Eén lantaarntje deze keer met secondenlijm bevestigd.
Maar ik betrouw deze verbinding niet: wel sterk maar bros.
Dus denk ik een tweede lijm te gebruiken: tijdens droogproces van "elastischere" lijm blijven beide stukken dank zij de secondenlijm op hun plaats ...

EndFest 300 ?  Misschien de goeie oplossing ...

Spijtig dat dat solderen niet blijkt te werken:
Had het nochtans uitgeprobeerd op een prototype: snel solderen, stevige verbinding, géén kortsluiting ...
Lakdraadje was wel 0.2mm ipv 0.17 ... klein verschil, maar misschien nét genoeg om het onderscheid te maken ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Wat bandwerk ... onderdelen in alle stadia rondom mij ...
- ledjes in uithardend hars
- ledjes die hun lantaarn-metaalwerk al gekregen hebben
- lantaarntjes wat kleur gekregen hebben en hangen te drogen
- spanten waar lantaarns aanhangen, en waar de lijm aan het uitharden is
- spanten waar de electrische verbinding klaar is, en die aan het wachten zijn op eindmontage

Deze avond probeer ik (eindelijk) de eerste lantaarn-spanten te monteren ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Dan krijgen we binnenkort een (macro-macro) fotootje(s) te zien?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Hangt af van wat je "binnenkort" noemt : October 17 is inderdaad erg binnenkort  ;D

Werken vorderen, maar wat trager dan gehoopt ...
Enkele ledjes de vuilbak moeten inkieperen: kortsluiting.  Spijtig, want daardoor ook een geëtst metaal-kapje verloren ...
Dus moeten er nieuwe ledjes in hars gegoten worden ... en dat uitharden vraagt wat tijd ...
Klaarstomen van de spanten vraagt ook al wat meer tijd: lijmen van de lantaarns, bekabeling aansluiten en proper wegwerken, schilderen, ...
Maar het lukt wel ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

Jean kun je de hars niet oplossen in aceton ???
dan kun je de kapjes hergebruiken
sommige harsen kunnen niet tegen aceton en mossen dan een klein beetje op
zo komt er soms een gelerende laag overheen waar je dan het kapje vanaf kunnen schuiven 
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.