Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

raf

knap gedaan alleen moet ze nog wel een klein beetje meer open gaan mijn gedacht.
voor de loc loods moet ik het zelfde doen alleen dan zijn het 6 poorten met steeds twee tegenover elkaar werkende servo's

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Citaat van: raf op 27 maart 2014, 08:59:48 AM
... alleen moet ze nog wel een klein beetje meer open gaan mijn gedacht ...

De huidige eindstanden zijn bepaald door mijn (raprap) test-servosturing, en niet door het aandrijfmechanisme.
En dat circuitje brengt de servo niet tot zijn uiterste standen.
De aanpassing van die aansturing (enkele weerstande aanpassen) moet ik nog eens tussendoor doen.

Maar dat is in deze fase niet essentieel: manueel gaat de deur tot waar ze moet kunnen.
De definitieve servosturing plan ik maar voor binnen enkele maanden, en díe sturing laat me toe eindstanden te programmeren.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

ga je de twee deuren tegelijk besturen ??
of is het de bedoeling dat ze apart open gaan.
ik heb geen andere keuze met twee zwaai deuren al ga ik wel de een een beetje vroeger dan de andere laten open gaan.
want ik denk dat in het echt de deuren ook niet gekoppeld zijn geweest en dus manueel open gedaan zijn geworden.
ik gebruik natuurlijk weer een picje om dit te doen .dat is nadien gemakkelijker te her programmeren als er iets moet veranderd worden.
gr raf en ik sta nog steeds verwonderd dat je dit kan op N schaal
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Superrrrrrrrrrrrrrrr
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Citaat van: raf op 27 maart 2014, 09:53:11 AM
ga je de twee deuren tegelijk besturen ?? ...

? ? ?  Wat je op het filmpje ziet is toch maar één deur?
(zie eerdere reactie door Chris:  historisch gezien was die poort in één deel gebouwd.  dus ook het model)

En als je de twee spoor-poorten aan beide uiteinden van het gebouw bedoelt:
al naar gelang de behoeften van de treinbewegingen, zal het eentje zijn, of twee.  Niet noodzakelijk gelijktijdig.

Op de loskades zijn het inderdaad tweedelige poorten, en die gaan afzonderlijk aangestuurd worden.
Al dan niet gelijktijdig, mogelijks in tijd verschoven, ...
Kwestie van de servo-sturing correcte instructies te geven.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Jean, ik lees in stilte mee, met alle emoties van opwinding en ontgoocheling, hoop en enthousiasme. (Ben zelf even bezig met iets wat al heel lang kriebelde, en werk het uit m'n systeem. Ik kom over een tijdje weer mee knutselen) De goederenloods is een pareltje aan het worden. De zware loodsdeur beweegt heel aannemelijk (ik hoor het bijna het kriepen en kreunen van de scharnieren bij), de overweg met kruisend tramspoor is weer een technisch hoogstandje in wording... Jean, hou vol! Ga door, en geniet van het bouwen van dit meesterwerk.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Jean,
In het filmpje heb ik de indruk ( :-\) dat de poort op de sporen rust/drukt
Je ziet bij het open en dicht gaan de rails op en neer bewegen.
Is dat bewust zo gedaan,moet dat en kan dit de vlot(tere) werking van de poort niet belemmeren?
Verder niets dan lof voor je prachtige werk dat je levert man!

;)

Steam.N

Rudy, dat heb je goed gezien !

Reden: spoor ligt niet vast, en is licht naar boven gebogen.
Als ik het spoor gewoon tegen de "vloer" druk, is er een halve mm speling.
Dus ik verwacht geen problemen, eens het boeltje vast zit.
Poort kan later niet zakken, want as steunt ondergronds op een vast punt.

Spoor bevestigen doe ik pas wanneer alle werken aan de loods uitgevoerd zijn.
Anders blijf ik telkens aan die sporen haken  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

Hallo Jean

ik bedoelde inderdaad de  deur aan de andere kant van de loods.
maar je hebt reeds het antwoord gegeven in je posting.
Ik ben misschien wel langzaam naar niet dom hé hahahaha

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

#2529
Eerste job, deze avond, is het afwerken van de daksteunen.
Ik heb 7 exemplaren geëtst, ik heb er 5 nodig.
Probleempje: zes dwarslatjes, die de steun versterking moeten geven, zijn verzwakt uit het etsbad gekomen, omdat ik een foutje maakte in het etsmasker.  (Foei)
Waarschijnlijk komt het goed ...

Bij het volgende etsbad (want ik heb nog steunen nodig met een lichte variant), zal ik die fout verbeteren.
Eerste steuntje is OK.
Beste nieuws: het past perfect tov de helling van het dak.



Steuntje zit niet helemaal vertikaal, maar het zit er op dit moment ook maar losjes in.
Geen zorg.


Verdere wensenlijst deze avond:
- alle poorten plaatsen, alsook de behuizingen van alle servos
- de spanten terug in orde maken, waardoor de langse muren mooi evenwijdig zitten.
- die spanten bevestigen op het dak
- zoveel mogelijk raamindelingen plaatsen.

Ambitieus, want de drie eerste puntjes stonden ook gisteren op mijn lijstje.
Maar vandaag wordt niet geëtst, dus kan ik doorwerken.
Bovendien is de behuizing voor de tweede spoor-poort klaar.
Dus niet verder experimenteren en prototypes maken, wat dat betreft.

We zien wel hoever ik geraak, binnen zes uurtjes.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2530
De daksteuntjes zijn geassembleerd, en passen prima onder het dak.
Na het weekend ets ik het tweede type.

De tweede spoor-poort hangt aan de hengsels, en de servobehuizing zit op zijn plaats.
Nu even laten drogen, alvorens de eindtest te doen.
Ik heb wel wat zitten prutsen, omdat de uitsparing in de losvloer een verkeerde boog had.
Betekent wat afbreekwerk, maar ook daarmee wacht ik tot ná het weekend.

Eén spant is hersteld, en bijna klaar om in het dak gelijmd te worden.
Op laatste moment nog een foutje gevonden.
Dat lijmen in het dak wordt geen sinecure, want de plaatsing vn het spant moet exact juist zijn, om het perfect te laten ingrijpen op ankerpunten.
Bovendien zijn de lijmplekken nagenoeg onbereikbaar ...

Maar eerst ga ik de poorten van de loskade plaatsen.
Dat moet nog lukken, vóór ik ga slapen.  ;)

Spijtig genoeg vallen de raamverdelingen voor deze avond uit de boot.
Eerste punt van mijn todo lijstje, morgen avond.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Je sinus klimt omhoog  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#2532
Citaat van: Gerolf op 28 maart 2014, 00:35:46 AM
Je sinus klimt omhoog  ;)  ...

Q.E.D.   ;D

Tweede spoor-poort draait prima !
(behalve dat die nog wat hapert aan die foute boog in de losvloer  :-[
Wordt wat snij- en schraapwerk, deze avond  :)

Deze morgen ben ik vergeten het bijgewerkte spant bij te werken.
Benieuwd of die de langse muren voldoende recht houdt.

Het wordt ook stilaan tijd om het dak te schilderen.
Dus dit draadje terug doorgespit ... want hoe heb ik dat testje van een tijd geleden alweer gedaan ...  :-[ :-[ :-[
Uiteindelijk referentie teruggevonden (in reactie van mei vorig jaar: verdraaid waar gaat de tijd ...) naar de juiste MSM nummer:  #125 .
Dat dak gelijkmatig even goed krijgen als mijn probeersel van mei, wordt een hele uitdaging.
Eindeloos, is dat dak ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Alle poortjes zijn geplaatst.  Later zal ik checken of ze goed bewegen.
Na het eten komen de ramen aan bod.
Er staat ook ets-tekenwerk op het programma.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Dit weekend enorm veel positieve reacties gekregen over goederenloods en hotel !
Hartverwarmend en moedgevend.
Iedereen hartelijk dank !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }