Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

just4fun

Citaat van: doomslu op 31 maart 2014, 21:30:44 PM
Citaat van: Steam.N op 31 maart 2014, 21:24:47 PM
...
Wat me zeker deugd deed, was dat de loods "in het echt" er beter bleek uit te zien dan op de fotos.  Geruststelling  ;)

...
... hoe klein het is en zitten jouw foto's bovendien nog uitvergroot te bekijken, waardoor het minste stofje zichtbaar wordt ...
Klopt als een bus, zowel thuis als op m'n werk zit ik te koekeloeren naar een knoert van een groot scherm.
Een foto van een deurtje van een dikke cm wordt op m'n scherm zo'n 10cm groot. In 't echt kan ik niet zo inzoomen met m'n ogen.
Op de beurs was het ook erg goed licht door de grote glaspartijen (ook lekker warm, trouwens), natuurlijk licht is ook altijd beter dan kunstlicht.
Knap werk, in ieder geval!
Paul

Steam.N

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 01 april 2014, 10:43:33 AM
... er zit nog een instinker in ! ...

"Instinker"  is wel het juiste woord  ::)

Alweer hartelijk dank voor de waardering !

Gisteren avond is goed geëindigd:  de hele tijd gezocht naar een paar emmertjes etspoeder, tot een heldere ziel me vertelde dat het geen emmertjes waren, maar zakjes van een kilo ...
Frankske direct gevallen: de juiste schuif open, de juiste doos er uitgehaald, en daar de zakjes in gevonden ...
En zeggen dat ik die doos ettelijke keren heb vastgehad ...

Tweede leuke punt:  ik weet nu waarom dat etsen niet meer ging:
Had een nieuw etsbadje klaargemaakt ... met 25gr van dat poeder ...
Gisteren avond viel mijn blik op mijn eigen nota's:
25gr/liter ontwikkelbad, en 250gr/liter voor het etsbad ...
Normaal dat dat etsen een eeuwigheid duurde, met maar 10% van het benodigde product ...

Dus hopelijk vlotten de dingen deze avond  ;)
Eerst afwerken wat ik gisteren niet gedaan kreeg !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Oei Jean, zo begint 'het' hé  ;)

Steam.N

Erg saai werk, deze avond:  ramen en deuren (van het administratie-deel van de goederenloods) uittekenen voor een etsmaskertje ...
Niet erg mijn ding: niet dat het niet gaat, maar als ik styreen vast heb, vóel ik dat ik aan het modelbouwen ben ...
Natuurlijk, eens die ramen en deuren geëtst, ben ik blij dat ik door dat werk gegaan ben.

Begin deze avond heb ik toch het dak een eerste verflaag gegeven.
Ook de daksteunen zitten in de kleur.
Toch iéts tastbaars ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Deez avond hoop ik de vruchten te plukken van het saaie werk van gisteren avond:
Etsbadje zoemt ...

Verwachte vangst?  Minstens alle ramen en deuren van het administratieve deel van de goederenloods.
Indien mogelijk ook de ontbrekende raamindelingen van het goederendeel van het gebouw.

Dirkh

Erg toch zo een deadline, zit hier rustig op het terras te genieten van een heerlijk koele leffe en jij moet raampjes etsen. Ben ik gelukkig dat ik geen deadline heb, maar darentegen nog meer respect voor diegene die een zonnetje op offert om op het einde van het jaar een hoop mensen met verwondering naar zijn bouwkunsten te kunnen laten kijken.

Steam.N

Wees gerust, Dirk: ik ben ook even in de zon gaan zitten.
Deed wel deugd.

Nu terug aan de slag !!!
Etsbad terug in gang zetten, voor tweede bad ...
En de raamverdelingen plaatsen (redelijk intensief werk.  Gelukkig moet ik dat maar 21 keertjes doen  :-[ :o ::) )
Bovendien nog een rits vensterbanken ...

TBCédric

Maar 21 keer. Nog veel werk voor de boeg dus! Hup, achter uw bureau jij!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Pas op, Cedric:  mij niet opjagen, want dat werkt averechts  ::)  ;)

Grote stomer

Ik volg dit al even en het blijft mooi werk dat je levert!

Vraagje, ik zie dat het bakstenen muurtje aan de achterkant van de trap, vooraan de loods, gebogen is.  Hoe heb je dit gedaan? Dit is toch plastic card of niet? Verwarmd of zo?

Bedankt en ik blijf dit volgen

Steam.N

Johan, 

Dit was erg eenvoudig, en ging vlot:

ik heb eerst een wit-styreen plaatje vorm gegeven:
- uit een styreen plaat (Evergreen) een stuk gesneden, met zelfde afmeting als wat de bakstenen zou worden
- daar waar de bocht moest komen, heb ik langs de voorkant wat lijntjes geritst, en met de handen het styreen daar geplooid.
  (Het styreen breekt wat af, maar het blijft één geheel.  Het vormt geen mooie bocht, maar dat maakt niet uit: de styreen dient alleen als steun)

De bovenkant van het platform had ik al, en ik heb het geplooide styreen tegen het platform gelijmd:
- eerst het rechte stuk: dat goed laten drogen (het stuk blijft dan mooi op zijn plaats, want er zijn geen spanningen)
- dan de in bocht geplooide/gebroken styreen de juiste kromming gegeven, en dát stuk gelijmd.

Pas daarna heb ik een baksteen strook gesneden (uit een Slater plaat), en gelijmd op het styreen: alweer in twee stukken
- eerst alweer het rechte stuk (om spanningen te vermijden). Goed opletten dat de rijen mooi horizontaal liggen
- als dát goed droog is, de bakstenen bochtje om geplooid en gelijmd. 
  Tót het goed droog is, de bakstenen goed op de styreen drukken.
Pas daarna het teveel aan bakstenen langs alle kanten afsnijden (zowel schuine kant aan trappen, achteraan aan de bocht en bovenkant.

Hopelijk klinkt deze uitleg niet te verward, en ben je er iets mee.
Succes !

Grote stomer

Heel duidelijk bedankt Jean

Nog nooit met Slater materiaal gewerkt (al wel gehoord dat het heel realistisch is), maar had niet gedacht dat het zo flexibel is.

Groeten

Steam.N

Die Slater platen hebben hun eigen willetje, en moet je de plaat goed op zijn plaats klemmen, als je zo'n korte bochten neemt.
Gevaar is, dat als je wat veel lijm gebruikt (zoals ik), dat de plaat te erg verweekt, en vervormt waar je de plaat vastklemt.
Opletten, dus.

Smalle stroken, zoals ik deze keer gebruikte voor de trap, zijn wat soepelder.
Ik had deze keer geen probleem.

Ook indertijd, bij het kleven van de cilindrische secties bovenop de torentjes, heb ik hoegenaamd geen probleem gehad.

Sommigen maken de plaat wat week in heet water (maar bij mij werkt dat niet).

Steam.N

Vangst van het eerste etsbad, na wat soldeerwerk om de meerstukkige deuren samen te bouwen :

Tweede badje zit in de laatste rechte lijn, en moet nog de ontbrekende viertal ramen opleveren.

Enige (kleine) tegenslag (tja, eigenlijk foutief tekenwerk) is de leuning van de trap:
stijlen té dun getekend ... en deels weggeëtst,, natuurlijk.
Correctie van het tekenwerk is niet zo erg.  Stom, eigenlijk, want tijd en materiaal verprutst.
Diep ademhalen ... en voortdoen  ;)

Metaal moet nu proper gemaakt worden, zodanig dat het kan geschilderd en ingebouwd worden.

marc goovaerts

Toch een mooie vangst.