Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Peter

CiteerVandaag alweer een grove fout gemaakt :

Jean, zelfbouw is een opeenvolging van fouten maken. Ik kan er van meespreken. :-[ :-[ :-[
Met vriendelijke groeten
Peter

TBCédric

Nog een weekje? Ga je het dan meenemen naar de mobexpo?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

PeterC

Citaat van: Steam.N op 23 maart 2014, 18:29:06 PM
...Maar zoals ik al zei: ik heb nog een weekje ...  :-[ ::)

Volgende week?   Iets 'speciaal' op til?

Groetjes, Peter


Steam.N

Citaat van: PeterC op 23 maart 2014, 19:28:58 PM
... Volgende week?   Iets 'speciaal' op til? ...

Neen, Peter.
Ik wil gewoon dit gebouw tegen het einde van de maand af hebben.
Kwestie van niet eindeloos voort te prutsen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

#2494
Citaat van: Steam.N op 23 maart 2014, 19:32:36 PM


Neen, Peter.
Ik wil gewoon dit gebouw tegen het einde van de maand af hebben.
Kwestie van niet eindeloos voort te prutsen.

volgens mij draai jij een beetje rond de pot, :-\ op de stand van MSM gaan staan toch niet met de tandenborstelcollectie van je overbuur ?  :-\ ;D

Groeten Peter ;)

doomslu

Meebrengen ! Meebrengen ! Meebrengen ! Meebrengen ! Meebrengen ! Meebrengen ! Meebrengen !
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

Citaat van: doomslu op 23 maart 2014, 19:47:24 PM
Meebrengen ! Meebrengen ! Meebrengen ! Meebrengen ! Meebrengen ! Meebrengen ! Meebrengen !


De Jean die heeft dat gewoon mee, want in verleden(in Mechelen) zat in z'n koffer als eens een stuk of het begin, waarom zou hij het nu niet meebrengen ?


Groeten Peter ;)

Steam.N

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 23 maart 2014, 20:02:59 PM
... want in verleden(in Mechelen) zat in z'n koffer als eens een stuk of het begin...

Er was toen een misverstand, Petertje.
Daarom is die prille aanzet toen mooi in de koffer blijven liggen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 24 maart 2014, 11:03:24 AM
Petertje.

moede gij iets hebben van mij misschien ? ;D
Groeten Peter ;)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2500
Avondje prutswerk (moet natuurlijk ook gebeuren) :

- De meetfout aan het dak bijgewerkt.
  En de fout valt nagenoeg niet meer op.  Gelukkig.
  Nog één snijnaadje wegwerken ...

- Gebouw wordt nu aan de onderkant afgeboord met een extra boordsteen.
  Dit is noodzakelijk, na de inbouw van het binnenspoor: dit ligt nu iets lager dan initieel gepland, omdat de loc niet binnen geraakte  :-[
  Ik troost me met het idee dat de meeste gebouwen wel een boordsteen hadden ...

- Een nieuwe spoorpoort gemaakt.
  Hiervoor een aandrijving uitgewerkt, waarbij de aandrijvende servo volledig binnen het grondvlak van het gebouw kan liggen, en de poort tóch
  kan uitgebouwd worden indien nodig.
  Voor de servo komt alweer een behuizingkje, waardoor ook dát zonder problemen kan in- en uitgebouwd worden.
  De servo "plugt" bij inbouw automatisch op de aandrijfstang van de poort.
  Nu hopen dat het inderdaad gaat werken  ;)

- grootste uitdaging: zorgen dat het dak nauwkeurig (en blijvend) aansluit aan de muren.
  Eerste pogingen met de magneetjes zijn mislukt.
  Waarschijnlijk omdat de uiteinden van het dak wat openkrullen, omdat ik in de onderkant lijnen kraste, om houtwerk na te bootsen.
  Daarom even een grove maatregel, en aan de beide uiteinden een driehoek (die dicht bij de buitengevels wordt geplaatst) ingelijmd.



  Nu zitten de hoeken goed, toch ter hoogte van de korte gevels, en de driehoeken vallen nagenoeg niet op, als je binnenloert.
  Deze ingreep zal de krachten verminderen, om het dak op zijn plaats te houden.

  Je ziet wel de lijmsporen van de vijf spanten, die ik eerder maakte.
  Ik heb ze spijtig genoeg terug moeten uitsnijden (waarbij ze wat beschadigd geraakten).
  Probleem was dat de lange gevels alle kanten opgaan ...

  Volgende stap is dus om deze beide gevels over de hele lengte onder controle te krijgen, om die goed te laten aansluiten met het dak.
  Eens dat in orde is, worden de spanten terug ingebouwd.

- De tekening voor het etsmasker van de daksteunen is goed gevorderd. 
  Zou morgen moeten in orde zijn.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2501
Avond wordt afgerond met een geschilderde spoor-poort.



Lijkt me een stuk beter dan de eerste poging.
Misschien niet 100% realistisch, maar ik vond geen afbeeldingen van dergelijke ééndeels poort.
Als de poort nu open staat, zie je langs het raam tenminste geen vlak stuk styreen ...
Foto toont nog enkele verf-mankementjes  ::)

Morgen tweede exemplaar, en alweer een puntje dat ik kan afstippen  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Die poort zit mooi in proportie, Jean. Goeie balans tussen filigraan en degelijk  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Chrisrail

#2503
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Steam.N

#2504
Chris,  die poort in één stuk: het is de uitvoering zoals die op de plannen van begin 20ste eeuw staan !
Daarom heb ik die ook zo uitgevoerd.

Het is zelfs zo dat aan weerszijden de losvloer effectief een stuk boogvorm had, zodanig dat die deur kon wegzwaaien.



Had ik die plannen niet gezien, zou ik de uitvoering inderdaad in twee delen gemaakt hebben.

Ik ben al blij dat ik de schoren deze keer correct gezet heb (misschien hadden ze beter volledig in lijn gelegen (linkse en rechtse helft).
Voor de sterkte kan ik nog een koppel trekstangen plaatsen (van linker bovenhoek naar rechter onder, en midden-onder.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }