Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Dirkh

Mooi te horen dat er toch iemand vooruitgang boekt ;)

Steam.N

#2446
Inderdaad een beetje vooruitgang.

Sporen geschilderd, vloer lekker vervuild ...



Waarschijnlijk nog voor veel verbetering vatbaar, maar het is een goed vertrekpunt.
Poort hangt er voorlopig in:



Alweer redelijk, maar deze poort wordt vervangen.
Waarom?  Daarom:

]

Het houten kader van de poort is veel te zwaar uitgevoerd.
Natuurlijk, het is een brede poort, in één stuk, maar toch ...
Waarom zo zwaar uitgevoerd?  Omdat het dít moest camoufleren:



Waarom het ijzerwerk zó in de poort verwerkt?
Omdat ik ben bang dat, als ik de as gewoon vertikaal door de poort laat lopen, op een bepaald moment de lijm zou lossen, en de as de poort niet meer aandrijft ...
Principe lijkt me ok, maar uitvoering niet.

Ik ga eerst eens enkele fotos zoeken van de achterzijde van dergelijke poorten.
Ik heb er van twee-delige poorten, maar niet van ééndelige ...

Maar eerst ga ik een stuk bakstenen wat meer kleur geven ...
Saai werkje, dus in kleine intervallen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

snap dat eigenlijk niet goed er zijn er die alles doen om alles zo netjes mogelijk te maken en dan heb je Jean die er een gewoonte van maakt om alles zo vuil mogelijk te maken ! :( ;)

Maar nietaltemin je slaagt er toch in om ons te behagen met fraais, vandaag netjes opgeschoten !  8) ;)

Zo te zien zijn het daar ook opendeurdagen in Turnhout, net al hier op de gemeente !

Groeten Peter ;)

PS en niet te laat slapen gaan en hopelijk zoet dromen van een eerste prijs in de mini-banen wedstrijd en hopelijk zijn niet alle dromen bedrog, duimen maar !  :)


Tjalling

Hallo Jean,

Zou je de constructie dunner kunnen houden door een messing plaat tegen een doorgaande as te solderen? Of de hele verstevigingsconstructie aan de achterzijde van de deur in messing uit te voeren, met daaraan de as waar de deur op draait gesoldeerd?
Je hebt dan een behoorlijk oppervlak waar het styreen van de buitenzijde tegenaan gelijmd kan worden.

Just my 2 cts.....

Groet,
Tjalling
 

Dirkh

Lijkt mij een goede oplossing van tjalling, etstoestel boven halen, versteviging in messing of koper uitvoeren en daar de deur in styreen op lijmen, kan je de as vastsolderen aan de versteviging. Dat moet stevig genoeg zijn volgens mij.

Steam.N

@Tjalling: misschien wel een idee, alhoewel ik nog niet in staat geweest ben een goeie solduur te maken met die staaldraad.
Wat ik ook doe: ik wil de deur er aan weerszijden realistisch laten uitzien.
Ik zoek en probeer nog wat  ;)

@Peter: met dat vuil kun je zoveel verstoppen  ;)
Van prijzen droom ik niet: ik heb nachtmerries van een half-afgewerkte minibaan ...  :o ::) ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Tjalling

Hallo Jean,

Moet die draad van staal zijn?

Groet,
Tjalling
 

TBCédric

Waarom niet het geheel (poort + as) etsen? Of is het al voorgesteld?
Ik denk dat dat de beste en makkelijkste oplossing is. ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Tjalling, de draad moet stevig genoeg zijn om de poort te bewegen.
Messing bv gaat direct meegeven.

De poort volledig etsen geeft geen voordeel, denk ik.
De dikte van de poort is niet mijn probleem, wel de breedte van de balken aan de achterkant.
Dus met styreen lukt het wel, denk ik.
Met een fijnere staaldraad, en anders verwerkt.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

Hallo Jean

Ik giet de messig staafjes mee in de hars als ik roeren giet
ik doe er in vertikale richting met de dremel een paar gleuven in slijpen (niet te diep)
en ik heb nog maar  keer op 35 jaar gehad dat er een as was los gekomen.
En dit was dan nog nadat de boot een slag in de auto gekregen had juist op het roer

de poorten van mijn loc depot worden ook zo gemaakt ongeveer
maar wat is het probleem met solderen ????
zo een draad aan een plaat moet je met een vlammetje doen wand met een bout krijg je niet genoeg hitte
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Als je de staaldraad wat putjes en kantjes geeft, zal de (seconden-)lijm niet lossen.
Een gewone rechtdoor-draad kan dus gerust  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

HYA

Citaat van: Gerolf op 17 maart 2014, 05:17:38 AM
Als je de staaldraad wat putjes en kantjes geeft, zal de (seconden-)lijm niet lossen.
Een gewone rechtdoor-draad kan dus gerust  ;)
als je de staaldraad wat kan kartelen Jean ...

Steam.N

Staaldraad wat grip geven ... zal niet te moeilijk zijn, denk ik.
En dan kan de draad inderdaad recht gehouden worden.  Stuk gemakkelijker ...

Deze avond een testje.
Misschien vind ik tegen dan nog wat fotos van de achterkant van dergelijke enkeldelige poorten.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2458
Werken aan de goederenloods zijn even onderbroken ...
... want ...



... midden op de baan zijn ook de sporen opgebroken ...

Dus alle hens aan dek, om de schade te herstellen ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Het lijkt de processie van echternach wel Jean, twee stappen naar voor en een naar achter. :D
Lagen de sporen niet correct of een andere reden dat je afgebroken hebt?
Lijkt me niet zomaar een lichte beslissing om die terug af te breken.