Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Citaat van: Dirkh op 16 februari 2014, 11:28:51 AM
... een draadje op stummiforum waar iemand ook met code 40 werkt en prachtige wisselstraten maakt ...

Dirk, ondertussen ben ik nog ettelijke keren terug naar die foto's gaan zien.
Prachtig, wat die man doet.
Wat me op die foto's vooral nuttig lijkt, zijn de kleuren die hij gebruikt voor ballast, dwarsliggers en  sporen.

Die engelse wissel ziet er qua model wel iets anders uit, dan de uitvoering die ik zelf heb gebouwd (en wat ik meestal op het internet terugvind).
Is dit een specifieke duitse of oostenrijkse uitvoering?

Voor de bevestiging van de tongen blijf ik (deze avond) nog bij de oplossing die Gerolf met zoveel gemak uit zijn mouw schudde, vorige week.
Ik hoop (voorlopig) dit ook nog te kunnen  ;)
Het wordt alweer een lange namiddag, vóór het zover is en ik de soldeerbouw weer vast heb ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

Hoi Jean,

Inderdaad knappe prestaties en foto's van die man op het Stummiforum.  En N-schaal  :o

De wissel op zijn foto is één van het type met buitenliggende wisseltongen.  Jou wissel is met binnenliggende tongen.  Alle twee courant, maar die  met buitenliggende tongen is meer uitgestrekt.

Jouw type is is zeker geen uitzondering

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

Thanks voor de info, Evan.
Hebben beide uitvoeringen verschillende toepassingen (ivm maximale snelheid of zo)?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Wat een dagje mentale rust kan doen :
mijn engelsman heeft zijn eerste stelbalk  :) :) :)
Bij de eerste poging, nog wel !

Ik denk dat ik eergisteren mijn middelste twee pennetjes gisteren iétsje te sterk afgevijld heb, waardoor ze bij het solderen slecht contact maakten met de tongen  ...
En me natuurlijk direct veel te dik gemaakt ... Met die boortjes die braken, en die pennetjes die gingen vliegen ...
Het is dus kwestie van nu zen te blijven ...

Maar ik zal de beer zijn velleke nog niet verkopen : nu start ik de tweede stelbalk (zolang ik nog boortjes heb  ::)) ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Na alweer heel wat onderbrekingen, de tweede stelbalk geplaatst ... maar niet goed ...
Tongen komen los, pennetjes niet 100% goed ...
Ik word zenuwachtig ...
... en stop voor deze avond.

Pluspunt:  ik heb vier gaatjes kunnen boren, zónder een boortje te breken  ::)
Enfin, avond is niet 100% verloren: engelsman is half overwonnen  ;)
Morgen hopelijk vlotter, zónder onderbrekingen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 17 februari 2014, 20:45:09 PM
Wat een dagje mentale rust kan doen :
mijn engelsman heeft zijn eerste stelbalk  :) :) :)
Bij de eerste poging, nog wel !

Proficiat, Jean! Ik wist wel dat je het ook kon  8)
Pennetjes niet te veel en alle vier nagenoeg even hoog afvijlen is belangrijk ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

#2286
Citaat van: Steam.N op 17 februari 2014, 20:45:09 PM

mijn engelsman


Great job! I knew you were going to succeed with such a coach and mental supervicer !  8)

Greetings Peter ;)

PS I tought I should see you at Merksem last sunday, there was a lot of  scale N there !  ;D

Steam.N

Peter: Merksem?  Not this time  ;)
When is next Vilvoorde ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

I don't know ? :-\

Are you thinking to go there ?  :-\ I don't know, spend (the)last time a lot of money, and I am waiting for at least 2 or 3 loc's  :-\

Greeting Peter ;)

Steam.N

Met frisse moed de avond begonnen:
engelse wissel vastgepakt, stelbalk, vier pennetjes ... afgekort, voorvertind ... gaatjes geboord (alweer zonder boortjes te breken) ...
alles in mekaar gestoken ... soldeerbout er tegen ... OK: stelbalk zit goed ...  Yeehaa !

Heimelijk blijf ik toch ongerust: wat als later een pennetje lost, als de wissel volledig ingebouwd en geballast is ...
Dus ik ga iets uitwerken, waardoor de pennetjes ónder de stelbalk voldoende ruimte hebben, maar niet kunnen verdwijnen wanneer de verbinding met de tongen lost.
Áls ze lossen, ga ik zorgen dat de pennetjes naar boven kunnen geduwd worden, waardoor ze opnieuw kunnen vastgesoldeerd worden ...
Idee is er, maar uitwerking moet nog lukken ook ...

Maar eerst de electrificatiewerken van deze engelsman, zodanig dat ik achteraf geen verrassing heb bij de positionering !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Gefeliciteerd Jean. Ga ik die wissel toch te zien krijgen in leuven.

Steam.N

Er zijn nog een aantal heikele punten:
- krijg ik de stelbalken betrouwbaar in beweging via servo's
- blijven de pennetjes goed bevestigd aan de tongen na een aantal bewegingen
- hoe zal het rijgedrag zijn over de punten

Ik wil geen zwartkijker zijn, maar ik ben er nog niet  ;)
Stap voor stap ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2292
Probleempje: de sporen van de wissels zijn achter het puntstuk doorgezaagd (volgens handleiding), en moeten via draadjes terug op spanning komen.
Rats vergeten met de eerste reeds vastgelijmde wissel.

Ik heb geen ruimte om draadjes tussen de dwarsliggers te leggen (ze zouden boven de leemlaag uitsteken).



Ik moet de linker rail met de derde verbinden, en de tweede met de vierde.
Dus komen hier gaatjes door de basisplaat, om langs onder twee brugjes te maken.
Aansluiting (zo laag mogelijk) langs de zijkant van de rails (zucht).
Stom ... maar nog geen ramp.

Voor de andere wissels heb ik wat uitgedokterd:

De onderkant van de pcb-strips bestaat ook uit koper, maar staat geïsoleerd van de bovenkant.
Dus één brugje laat ik via die onderkant gaan, voor het ander brugje neem ik een stijve ijzerverbinding.



Door in de kurk een uitsparing te maken, komt de wissel weer mooi horizontaal te liggen.
Zo is langs boven niets te zien  :)

Misschien niet professioneel, maar het lijkt me een goeie oplossing.

Alternatief is dat ik de twee rails die in het verlengde van het puntstuk lopen, terug met het puntstuk verbind ...
Uiteindelijk gaan die spoorstukjes maar een paar cm lang zijn, en geïsoleerd zijn van het volgende spoorstuk.
Maar die solderingen gaan al evenzeer opvallen ..
Hier had ik eerder aan moeten denken ... Alweer een lesje geleerd (maar te laat, want de wissels zijn nu gebouwd ...)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Zoals ik je via pm als schreef: gebruik stripjes metaal ipv draad (minder dik),
en twee dwarsliggers - die onderkanten zijn toch geïsoleerd, niet ?  ;)

Niet doorzagen was inderdaad beter geweest ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#2294
Ik heb voor dat metalen brugje een betere oplossing:

Ik ga de houten dwarsbalk náást het te leggen brugje vervangen door een extra pcb strip !
En kan ik het tweede brugje leggen via de koperen onderkant van het tweede pcb-stripje.

Probleempje: al de houten dwarsliggers zijn gelaserd uit één stuk hout.
Dus doorzagen (als ik probeer het te snijden, komen alle dwarsliggers los).
Oplossing: een stukje afgebroken figuurzaagje, geklemd in een Excel-mesjes-houder.



Hiermee kan ik eenvoudig een dwarsliggertje loszagen ....

Een verbinding via een pcb-stripje staat me méér aan, dan zo'n ijzeren brugje.




[Edit:]  Gerolf, onze laatste bijdrages hebben mekaar net gekruist  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }