Nieuws:

Nu in MSM 270 TEST: NMBS reeks 17 van A.C.M.E./Treinshop Olaerts | L.S.Models I11 OUIGO | L.S.Models I11 EuroCity | NMBS stortwagen type 1212H van REE | Autotransporter TA52 van Makette | Kato Class 66 Lineas met geluid | Stoomloc nummer 4 VSM van ESU

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

marc goovaerts

Citaat van: Gerolf op 04 augustus 2013, 13:58:56 PM
Ik denk dat er iets mis is met je verticale afmetingen, Marc.
30 en 27.5 cm - volgens mij is er meer verschil  ;)

Klopt, iets te snel geweest dus. De hoogte van het gietijzer is 32 cm, de hoogte van het uitgehakte gat (onderkant op de foto afgedekt door de schraper) is 25cm.

Steam.N

Ja maar ja ... Marc ...
Nu moet ik mijn hele gevel opnieuw maken ...   ;D ;D ;D

Nee, wees gerust !   Dank je voor de info  ;)
Mijn voetschrapers zitten in de gevel ... niet perfect, maar de indruk is er  ;)
Bedankt voor de hint !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

Jean, ga even in de schaduw zitten man, die warmte doet je geen goed. Schrapers in N??????
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Jean, je blijft gewoon iedereen verbazen  :)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Na een uiterst kalm knutselweekje, heb ik vandaag nog eens wat kunnen verder werken aan Monarque.
Gelijkvloers, eerste en tweede verdiep zijn nagenoeg klaar.
Het werk is gestart aan de corniche ...

De dakgoot is redelijk wat prutswerk, want ik wil dat knikje, ipv een rechte dakgootwand.
De middensectie is redelijk gelukt.
Na de dakgoot, ook nog het stuk tussen bovenste ramen en dakgoot, dat nog wat afwerking krijgt.

Eens dit gedaan is, werk ik de verdiepte gevel van het terras af op het eerste verdiep.

Ik ben er nog niet, want er komt nog een mansarde met dakvensters ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Jongens, da's mooi aan het worden ! Bijna zonde om het nadien te schilderen...

Steam.N

Marc, dat wordt nog een spannend moment, dat schilderen ...
Ik kan het nog even van mij afschuiven, want de bouw is nog niet af  ::)

Dakgoot bijna afgewerkt (op de kleine insprongen na, tussen de voorste en achterste goten).

De mansarde krijgt vorm :

Aan de mansarderamen moeten nog enkele sierelementen toegevoegd worden.
Tussen die twee ramen komen nog twee ronde ramen bij (geen idee hoe dat type ramen genoemd wordt)...
Daarboven komt de zolder, dus de nok en een viertal schouwen.
Niet zo moeilijk, maar in de knik in het dak net boven de ramen komt alweer een dakgoot ...

Nog meer dan genoeg werk voor komende week  :)

marc goovaerts

Indrdaad nog heel wat dat moet volgen. Hou je model eens in hetzelfde perspectief als de foto... Is de kroonlijst/dakgoot niet een ietsje te breed geworden ?

Steam.N

@Marc: Het ziet er inderdaad zo uit,  hé ?
Het is wel ietsjes te breed, maar minder dan de meest recente foto laat vermoeden.

Hopelijk vind ik deze avond de tijd om Monarque.N vanuit dezelfde hoek te trekken als de postkaart.

Maar in dit geval ga ik de kroonlijst echter niet afbouwen en terug hermaken:
het zit te sterk verbonden met andere elementen, en de afbouw zou redelijk wat schade aanrichten.
Als ik het gehele bouwsel zie, valt alles bovendien voldoende in verhouding.
(het wordt één van die vele foutjes voor het spel "zoek de honderd(en) fouten"  ;) )

Metpetergaathetbeter

dichterlijke vrijheid zoals ze zeggen moet kunnen rekeninghoudend met de bouw van dit klein" pruts" ;)(prachtig)ding ! Zelfs in grotere schalen zit wel altijd  één of meerdere fouten die voor het gemak iets groter of forser uitgevoerd worden voor de stevigheid  of het bouwsel te kunnen bouwen of afwerken, ik zou zeggen Jean doe nog even voort want Turnhout is nog groot genoeg om nog jaren bezig te zijn !

Groeten Peter ;)

PS pruts in de betekenis van klein !

doomslu

Ik denk, moest je hier een malleke van maken....  ;)

...Waarom doe je geen H0, zoals de normale mensen?  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Citaat van: doomslu op 12 augustus 2013, 10:10:32 AM
...Waarom doe je geen H0, zoals de normale mensen?  ...

LUC !!!  Wat een uitspraak !!!

(eigenlijk: in N zijn alle foutjes maar half zo groot  ;D ;D ;D )

Een malletje maken : en dan iedereen met een te grote corniche opzadelen ...
Geen idee of er wel interesse voor zou zijn ...

marc goovaerts

Euh... in N zijn alle foutjes eigenlijk dubbel zo groot, dus wie het zo mooi kan maken mag zichzelf een dubbele pluim steken !

Ik denk dat er wel degelijk interesse zou kunnen bestaan voor malletjes. Alleen, dan moet je je daar wel op voorhand over bezinnen. Om daarna te kunnen afgieten mag de minimumdikte nu eenmaal niet minder dan ong. 0,5 mm zijn voor resin, 1,5 mm voor bepaalde gipssoorten. En van dingen die je zonder schade niet uit de vorm zou krijgen zou je op voorhand afzonderlijke malletjes moeten maken. Misschien toch iets om in het achterhoofd te houden bij een volgend project ?

En Luc, HO ? Zoals ik eens op een Duits forum vond: "HO kann jeder, aber N ?"  ;)

erik de noorman

Alweer prachtig werk. Dikke pluim.
Zo'n raam wordt dat geen ossensnuit of ossenneus genoemd.

Erik.

kasteel