Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Ik dacht dat die naam alleen gold voor ronde ramen boven de voordeur.
OK.  Thanks beiden !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

Jean, als je goed naar de foto kijkt zie je dat de dakgoot rond de 2 dakkapellen gaat. De afvoer zit in het stuk van de dakkapel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

#1397
@Marc:  hier de beloofde foto, ongeveer vanuit hetzelfde gezichtspunt als de foto:



Je ziet inderdaad dat de kroonlijst meer uitsteekt.
Het is zo, het blijft zo.  Mij stoort het eigenlijk niet  ;)


@Johan:
volgens mij loopt de dakgoot niet ROND de dakvensters, alleen aan de twee zijkanten ervan.
Aan de voorkant loopt een stuk steen ter hoogte van de dakgoot, als onderdeel van het fronton.
Zo ga ik ze toch bouwen, denk ik.
En de afvoer loopt LANGS de dakvensters van het hoogste naar de laagste dakgoot.


@Marc: voor het gieten van de mal: siliconen zijn een stuk vloeibaarder, en lopen in de kleinste spleetjes.
De "onderdelen" zelf van de gevel zijn groter dan de spleten, dus het lijkt me doenbaar.
Wél grote aandacht hebben, zowel bij het gieten van de siliconenmal, als bij het gieten van de giethars.
De mal zou nú moeten gegoten worden, eens de twee koeieogen gebouwd zijn.
Pas daarna kan ik de eerste verdieping afwerken.
Ik twijfel toch ... want wil mijn hotelgevel niet riskeren ...
Wie weet, (een) andere gevel(s) van de stationstraat ...


Deze avond geen bouwtijd ...
Eigenlijk wordt het de hele week spannend om wat tijd te maken ...
Ik heb even dringende dingen aan mijn hoofd, die ik komende dagen in orde moet krijgen.
We zien wel, dag per dag, wat mogelijk is.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

Blijf het een imposant werk(je) vinden !!

marc goovaerts

Nu, je riskeert eigenlijk enkel schade aan het geveltje als er een stukje zodanig uitsteekt dat het in de siliconen zou kunnen blijven 'haken' en eventueel zou afbreken. Als dat het geval is, dan kan je er nadien trouwens al even moeilijk afgietsels van maken. Vandaar mijn vroegere opmerking dat zulke stukjes afzonderlijk hun malletje zouden moeten krijgen, voor het uiteindelijk samenstellen. Misschien iets om in het achterhoofd te houden bij een volgend project.
Siliconen en later hars kruipen inderdaad tot in de kleinste spleetjes. Maar als ze te dun zijn breken/scheuren ze.
Wel eens op een Duits forum 'gewapende' resin gezien, van 0,1 mm dik. N-stoepjes die versterkt waren met keukenpapier. Maar of het ook echt werkt, weet ik niet.

Met de foto in hetzelfde perspectief... tja, nog steeds wat te breed, maar vanuit deze hoek valt het eigenlijk minder op. Natuurlijk zou het idioot zijn om het er nu nog af te breken.

Wat me op die oude foto eigenlijk wel erg opvalt is het contrast tussen de rijke decoratie vooraan en de bijna banale zijgevel !

Steam.N

#1400
Twee maanden stilstand ... wat vliegt de tijd ...

Vandaag een weifelende, rustige herstart, en nog wel met het (voor mij) minst aantrekkelijke aspect van de modelbouw :
het schilderwerk ...

Het is de bedoeling dat ik geleidelijk aan alle losse steken van het NEEB project terug oppik (stationsgebouw - goederenloods - wachtershuisjes - gereedschapskeet - ...), en eindelijk iets afwerk.
En de grote hindernis voor elk van die bouwsels is het schilderwerk.

Daarom: slachtoffer van dienst: het eerst gebouwde (en uiteindelijk niet-historische) wachtershuisje.
Als dat fout afloopt, ben ik niets kwijt ...

]

Niet honderd percent mijn goesting, maar het kan er mee door ...
Eens het raamwerk, de vensterbanken, het dak enz ook ingebouwd zijn, hoop ik dat het geheel toch aanvaardbaar wordt.

De bogen boven de ramen laat ik zoals ze zijn: geen bakstenen boog.
Indertijd iets te overhaast de muren samengelijmd.  Bijwerking wordt nu erg moeilijk.
Dus laat ik hier een serieuze steek vallen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

ik ben benieuwd hoe het verder gaat.  Soms moet je even door een zure appel heen bijten hee....

Dat komt wel goed !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Ik weet uit ondervinding dat het schilderen en voegen van de schaal-N Slaterplaten niet evident is. Maar ik moet zeggen dat het resultaat meer dan behoorlijk is. Het probleem, zoals ook hier weer, zijn de te brede voegen tov de steen zelf. Ik ben er ook nog niet uit wat de gemakkelijkste en reproduceerbare techniek is om het beter te krijgen. Dat wordt nog een hoop testen en proberen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Cozzy

Hoi Jean,

Fijn om jou terug te zien met je project!
Eerste test is (voor mij) al erg geslaagd, nog wat verder verweren/kleurvariaties en het komt goed  8)
Alvast succes met 't vervolg...

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Steam.N

#1404
Dit weekend werd door omstandigheden een mager bouw-tweedaagse ...

Het wachtershuisje is iets bijgeschilderd, en de vensterbankjes zijn geplaatst.
Morgen komen hopelijk de ramen en het dak.

Het zal nog even duren voor het bouwritme terug op niveau zit.
Maar de herstart is gegeven  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Een diesel komt misschien wat traag op gang, maar één keer op snelheid houdt hij het ook langer vol !

Steam.N

#1406
Ik moet eventjes afkoelen ...
Zit al een uurtje te proberen de dwarsverdelingkjes van het raam rechtsonder te plaatsen ...  >:( >:( >:(

[/URL]

Stukje styreen (van 1.5mm lang van een 0.28x0.5mm profieltje) springt elke keer uit de pincet ...
Moet ik telkens een nieuw stukje afsnijden, dikwijls afpassen en bijsnijden,  om het opnieuw te zien verdwijnen ...  :(  :'(

Even rust ...  Misschien ets ik de raampjes morgen in nieuw-zilver.
Relief zal wat minder zijn, maar de ramen kunnen dan fijner worden gemaakt.
0.5mm blijft erg dik ...

Ik heb hier nog wel andere werkjes liggen om de avond te vullen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Groetjes, Peter


marc goovaerts

Als je de luxe hebt om te kunnen etsen, dan zou ik dat zeker niet laten.
0,5 mm, dat zijn in de realiteit latten van 8 cm dik.

Steam.N

#1409
Tja, uiteindelijk niet aan het etsen geweest, voor de raampjes ...
Ik ben begonnen met ze uit te tekenen, maar het aanpassen aan de slater muurtjes leek me wat moeilijk.
Gemakkelijker om met styreen wat te "schuiven", om de indruk te geven dat alles mooi recht staat  :-[





Niet perfect, maar goed genoeg om verder te gaan: dak, dakgoten, regenpijpen, schouw, ...
En vóór het raamwerk geschilderd wordt, de randjes mooi recht schrapen.

Dan op zoek naar een manier om gordijnen te maken.
Eigenlijk wil ik lichtjes inbouwen (en dan zie je de kamers), maar ik wil géén tijd steken om het interieur na te bouwen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }