Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Overstappen op H0 of H0e?

Gestart door Frank_N, 04 juli 2012, 20:33:48 PM

Frank_N

Een vraag die ik me al een tijdje stel:
Kijk het zit een beetje zo: Als ik zie wat sommige medespoorders allemaal zelf fabrieken in Half 0, of H0e vraag ik me regelmatig af te stappen van het N spoor en over te stappen....Het zit zo: je kan in een schaal groter veel meer zelfbouwen.
Mijn voorkeur zou dan eerst uitgaan naar H0e.
Neeen! niks tegen N!
Zo maar een gedachte....
Groet van Frank

ysbeer

Als je naar 1 op 87 wil dan zou of HO of HOm nemen .
Nadeel van HOe is de zeer beperkte verkrijgbaarheid.
De enige die HOe maak (groter fabrikant) is BEMO maar lang niet alles wat bemo uitbrengt is ook te koop in HOe.
Bemo maakt bijna uitsluitend zwitsers materiaal van de RB.
In 12mm HOm is dat op schaal,in HOe is de spoorbreedte te smal 9mm
Bemo is niet goedkoop maar wel heel goed.
wim

Steam.N

Als je toch overweegt om van schaal te veranderen, kun je misschien direct overschakelen naar spoor 1 [;)]
Sommigen hier maken in die schaal echte pareltjes [:)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

Je ben denk ik niet de enige die zich wel eens die vraag stelt. Maar je gaat niet enkel van schaal veranderen maar ook van normaalspoor naar smalspoor. Dat is ook een andere branche.

Soms denk ik daar ook aan. Ipv Z iets anders gaan doen. H0m bvb, heb hier enkele bouwpaketten liggen (al jaren). Of 0 (staat hier een loc en wagens). Of Im (enkel cad tekeningen). Maar iedere keer kom ik toch terug naar af. In een kleine schaal kan je spooremplacementen maken die echt lijken. Die de uitgestrektheid weergeven.

Een grotere schaal laat meer detail toe. Maar toch loop je weer tegen dezelfde beperkingen. Je kan dan misschien beter een handvat weergeven, of een rivet. Maar dan is stof of een verfschilfer weer net niet te doen. En houtnerf, wat daarmee? Nog groter dan maar?

Preisertjes in een kleine schaal vanop een redelijke afstand zien er goed uit. In een grote schaal blijft het plastiek. Voor koppelingen is het dan weer omgekeerd.

Elke schaal heeft iets. Vraag is of de sterke kant van de schaal dat is wat jou aanspreekt in je modelbouw.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Wim, Als ik zie wat je zoon allemaal fabriekt....Verder geen uitleg nodig. Ja ik heb gestemd op zijn baan.
Groet van Frank

Gerolf

Ik zou ook eerder kiezen voor H0m dan H0e, ook omdat je dan TT-materiaal kan gebruiken om te kitbashen.
... maar als je N-materiaal wil "recycleren", waarom dan geen TTm?

Maar denk ook aan Havoc's raad: wat wil je zelf bouwen? Emplacementen, landschap, ... of rivetten?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik zou ook eerder kiezen voor H0m dan H0e, ook omdat je dan TT-materiaal kan gebruiken om te kitbashen.
... maar als je N-materiaal wil "recycleren", waarom dan geen TTm?

Maar denk ook aan Havoc's raad: wat wil je zelf bouwen? Emplacementen, landschap, ... of rivetten?



Lastige kwestie, Gerolf. H0m lijkt me beter voor het beschikbare oppervlak, ik wil het graag klein of minstens in modules gaan doen.
Ben er  eigenlijk nog lang niet uit.
Ik denk eigenlijk in eerste instantie dan aan Havoc's raad.
Eigenlijk is het soort tweestrijd: wegdoen wat ik heb, (lastige kwestie, want ik heb veel erg mooie spullen) anderzijds helemaal opnieuw beginnen. Als ik dan zie wat u en bv Rene doen (en vele anderen) ga ik toch denken [:I]
Groet van Frank

Frank_N

Ja, maar Johan je hebt veel mooi Z materieel, en ook nog de mogelijkheden om zelf wat met live-steam te doen? Niks mis mee [?]
Groet van Frank

Michiel

Hoi Frank,

ik snap helemaal wat je bedoeld. Als je die halve magi?rs hier bezig ziet, meestal in de grotere schalen (tov N), dan zou je inderdaad gaan twijfelen.

Maar, Frank, je weet waarschijnlijk even goed als ik, dat je in elke schaal tot een betoverend resultaat kan komen. Ook in schaal N zijn er een paar onvoorstelbare resultaten te vinden, dat men twijfelt of het niet echt is. Het is niet de schaal, maar het mannetje erachter dat het verschil maakt.

Wat je naar mijn mening zoekt, is een uitdaging. Je bent waarschijnlijk een beetje uitgekeken op de "klassieke modelbaan" en je zoekt naar iets fris en vernieuwend. En dat kan je in elke schaal vinden, ook in N. Je hoeft niet van schaal te veranderen om weer die bezieling te vinden om iets unieks te maken. Iets te kunnen bouwen en tonen dat nog niet eerder werd gedaan. Kwestie van een thema te vinden met een hoog uitdagingsgehalte. Een paar voorbeeldjes?

Wat denk je van de oude veerboot Oostende-Dover waar goederen en CIWL rijtuigen op- en af reden, een kade met luxe-passagiers en wat verder die typische veerboot-goederenwagens. Een werkend model van die glorietijd van toen, in schaal N.

Of wat denk je van de reconstrutie van de de stoomkabelbaan van Haut-Pre bij Luik, toen men de treinen per kabel de helling op trok... een werkend model in schaal N!

En zo zijn er nog een aantal unieke thema's te bedenken met een hoog uitdagingsgehalte, en uniek!

Maar, Frank, niets moet, alles mag. Als jij die H0m echt eens wilt proberen, en je op N eigenlijk bent uitgekeken, dan moet je niet aarzelen. Ik heb zo ook H0 overboord gegooid om met N te beginnen, en nooit spijt van gehad.[;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Tjalling

Hallo Frank,

De verkrijgbaarheid van h0m lijkt mij een groter probleem dan h0e. Naast Bemo maken zowel Roco als Liliput modellen naar Oostenrijks voorbeeld in h0e. Bovendien is het rail-syteem van Roco goed en betrouwbaar.

Het lijkt mij dat de overstap van normaalspoor naar smalspoor een grotere is dan van een kleine schaal naar een grotere schaal.
Uiteindelijk is de vraag welk element van de hobby je het meest aanspreekt, en of dat element op dit moment beter tot zijn recht komt in een andere schaal.

Groet,
Tjalling
 

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Frank_N
Ja ik heb gestemd op zijn baan.



Ik dank u.[:D][:D]

wim

Martin Welberg

Als ik het zo lees ben je toe aan het fabrieken van een kleiner baantje. Kun je rustig naast de bestaande baan doen denk ik..

Frank_N

Wat een leuke reacties!

De vraag die ik stelde in dit topic is eigenlijk wat hypoteties bedoeld.

Het heeft ook wat te maken met het gezegde: "Achter de heuvels is het gras groener"
Mijn baantje is daarbij al klein met 2,10m bij 1m.
Daarbij heb ik ervoor gezorgd dat deze afmetingen maximaal benut worden.
Of dat mooi is, of dat men dat mooi vind kunnen we een discussie op los laten. De een wil veel scenery, de ander veel treinbedrijf.

Aanvankelijk wilde ik een zo (tussen allerlei concessies door) "waarheidsgetrouw" stationetje maken, om zo een fictieve museumlijn te maken.

Alles is een kwestie van afweging.
Wat ook nog meespeelt is dat ik al jaren aan het verzamelen ben, iets wat tot een fraaie collectie geleid heeft.
Vooral dat laatste maakt de beslissing moeilijk.
Voor anderen heeft het namelijk geen, of niet veel (emotionele) waarde.
Als ik dan lees in de reacties van wat (zeer gerespecteerde) "oudgedienden" dat de verkrijgbaarheid van H0e en H0m tegenvalt word de keuze nog lastiger.

Een H0 Marklin (delta) set welke ik oorspronkelijk gekocht had voor een paar neefjes werd uiteindedelijk weggegeven omdat de neefjes er na een half uurtje spelen er geen belangstelling voor bleken te hebben.

Eerlijk gezegd vond ik de rijeigenschappen van de lok in deze set ook niet het "je dat" De lok had wel een automatiese lichtwisseling en koppelingen, maar erg spectaculair vond ik het niet.
De problemen met het aan of afkoppelen zijn niet anders dan bij mijn Arnold (N) V100. Het werk alleen goed op een recht stuk rails.

Daarbij zag ik ook dat er modelspoorders zijn die in de N schaal verschrikkelijk mooie dingen maken.

Resumerend kan ik niet anders stellen dan doorgaan met de spullen welke voorhanden zijn...
Groet van Frank

Havoc

citaat:
Als ik het zo lees ben je toe aan het fabrieken van een kleiner baantje. Kun je rustig naast de bestaande baan doen denk ik..


Denk ik ook. Frank heeft het trouwens over " ik wil het graag klein of minstens in modules gaan doen.". Er moet -denk ik- helemaal niets weggedaan worden om eens iets anders te proberen. die beslissing kan nog altijd later genomen worden.

Voor H0m kan je TT nemen, maar voor H0e is N bruikbaar. Stukken daarvoor lijken me makkelijker te vinden dan TT. Zelfde verhaal voor 0e, daar kan je eventueel H0 voor gebruiken als basis voor 750mm spoor of 12mm voor 600mm Decauville spoor.

Zomaar een idee, kijk eens naar "Voie Libre". Daar staan iedere keer leuke idee?n in. Zowel banen, als 1:1 voorbeelden als plannen voor te bouwen. Ook verschillende schalen komen aan bod. Maar wel altijd smalspoor. Iedere keer als ik er zo een vastneem krijg ik goesting om zoiets te doen. (*)

citaat:
Ook in schaal N zijn er een paar onvoorstelbare resultaten te vinden, dat men twijfelt of het niet echt is.


Ik had hier ooit een link geplaatst naar enkelen die zo'n groot duits station in N gebouwd hadden. Niet van echt te onderscheiden. Maar sinds de "opkuis" van de links vind ik het niet meer terug.

citaat:
Ja, maar Johan je hebt veel mooi Z materieel, en ook nog de mogelijkheden om zelf wat met live-steam te doen? Niks mis mee


Zeker niks mis mee. Maar in Z kan je zelf niets bouwen, rangeren gaat moeizaam en een baan bouwen gaat nog zeker 20 jaar duren. Live steam is leuk, maar te groot voor een baan te bouwen, je moet bijna alles zelf maken en je kan amper rijden (toch als je 2 hoog op een appartementje zit). Zie je, het zijn elkaars tegenpolen maar dan ook zo sterk dat wat je mist bij het ene ook een nadeel is bij het andere.

(*) ik neem geen enkele verantwoordelijkheid voor de gevolgen van het lezen van voorgestelde lectuur. Alle gekke plannen zijn de verantwoordelijkheid van de lezer. [}:)]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Frank, je hebt gereageerd terwijl ik het vorige epistel aan het tikken was. Toch nog even snel een reactie op je laatste post.

citaat:
Wat ook nog meespeelt is dat ik al jaren aan het verzamelen ben, iets wat tot een fraaie collectie geleid heeft.
Vooral dat laatste maakt de beslissing moeilijk.
Voor anderen heeft het namelijk geen, of niet veel (emotionele) waarde.
Als ik dan lees in de reacties van wat (zeer gerespecteerde) "oudgedienden" dat de verkrijgbaarheid van H0e en H0m tegenvalt word de keuze nog lastiger.


Ik begrijp je best met de emotionele binding met wat je hebt. Ook een belangrijke reden waarom ik in Z blijf voortdoen.

Maar de verkrijgbaarheid van H0m of H0e mag toch geen belemmering zijn? Je schrijft zelf dat je wil zelf dingen bouwen. En geloof me er zijn meer fabrikanten dan Bemo en Roco. Maar dan ga je op het net naar kleine fabrikanten moeten zoeken. Een hele andere wereld. Gewoon enkele namen:

Microtrains, Eggerbahn, Backwoods Miniatures, Trains d'Antan, Meridian Models, Hapo, Blackstone Models, Treslebridgemodels, Neil Sayer Scale Modelling, UHDE, Truckteur,Black Dog Mining, Avalon Line Models
Met vakantie voor onbepaalde duur.