Smalspoor: welke schaal?

Gestart door Fedor, 22 mei 2012, 20:01:32 PM

Fedor

Ik overweeg een modelbaanproject waarbij ik verschillende scenes op het continent afrika modulegewijs wil uitbeelden. Mijn voorkeur gaat uit naar smalspoor, hoewel ik de spoorwijdte laat afhangen van de praktische afweging van de schaal.

Gegadigden zijn wat mij betreft:
- H0m
- OO9

Beide schalen hebben voor en nadelen:
- H0m is vrij prijzig en vooralsnog kan ik alleen materieel naar Zwitsers voorbeeld vinden en vrij weinig stoomtractie.
- OO9 is betaalbaarder maar alleen Peco maakt er rails voor en dat is nog eens een vrij beperkt programma ook. Ik lees ook dat de rijkwaliteit van OO9-materieel nogal te wensen over laat.

Verder zou ik OOn3 en H0e nog kunnen overwegen maar die twee schalen lijken me helemaal nogal obscuur.

Ik zou graag van modelspoorders die in genoemde schalen werken horen wat hun ervaringen zijn, hoe zij hun afweging hebben gemaakt of wellicht achteraf zouden maken.

Havoc

Er is ook nog het H0m materiaal van Jocadis. In H0e is er Microtrains en Eggerbahn is ook nog redelijk te vinden.

Maar smalspoor is bij uitstek het terrein van zelfbouw. Kijk bvb een naar Voie Libre, gewoon een fantastisch tijdschrift.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Binco

Bij ons in de club hebben we 2 smalspoorbanen.
1 daarvan is een Oe-baan. LINK

Ik weet niet hoe groot je het wilt maken en welke ruimte je hebt maar is dat ook geen optie?
De Fleischmann Magic Trains zijn een goede basis of zelfs met een beetje superen mooie modellen op zich aan een schappelijke prijs.

[:)][;)]

Steam.N

Fedor,  mag ik je vraag uitbreiden naar N-schaal?
Welke smalspoor oplossingen zijn er in d?e schaal?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

In schaal N is de meest toegankelijke smalspoorschaal Nm, het meterspoor in N. Hierbij kan je dan Z-spoor rails gebruiken. Er bestaat erg mooi materieel voor deze schaal, maar tegelijk erg prijzig. Het mooiste is hier ook weer zelf maken, en vooral trams zijn wel te doen vertrekkend van gemotoriseerde Schienenbus onderstellen in schaal Z. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Thanks, Michiel. [;)]
Goed om weten.  In de oortjes geknoopt.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Afrikaans smalspoor? Klinkt leuk [8D]
Ik zou kiezen voor H0m en zelfbouw. TT-treintjes zijn als goedkope basis bruikbaar, je "kappen" worden dan zelfbouw.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Fedor

Maar TT als basis nemen: hoe zit je dan met de afmetingen van de wielen en de drijverstangen? Die zijn dan wat te klein verhoudingsgewijs.

Qua railprogramma is H0m wel interessanter, zelfbouw lijkt me vooral leuk dus daar zie ik geen bezwaren.

Voor het verhaal is H0m leuker want dat komt ongeveer overeen met Kaapspoor en het achtergrond verhaal dat ik heb bedacht is dat de Afrikaanse landen het oude Cape-to-Cairo project van Cecil Rhodes weer hebben opgepakt. In die schaal zou het wat logischer zijn om langere doorgaande treinen over de hele baan te laten rijden. 2ft spoor wordt eigenlijk alleen regionaal gebruikt.

Zijn er op dit forum ook mensen met ervaring met OO9? Hoe kijken zij aan tegen de rijkwaliteit - want dat schijnt nogal een dingetje te zijn op die schaal.

Gerolf

Mij lijkt het dat wielen van smalspoorlocs gemiddeld kleiner zijn dan die van normaalsporige, maar ik ben geen expert.
Als je een bepaald locje in gedachte hebt, zal het wat zoekwerk vergen om een gepast TT-locje te vinden.
Misschien vind je ook wel "ruwbouw" onderstellen bij NWSL en GM&S ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Martin Welberg

Als je goed kijkt naar de meeste smalspoor lokomotieven zijn de wielen, zelfs de boiler etc van een kleiner formaat. Zie dat er veelal bv in 0n30 de standaard h0 loks worden voorzien van grotere cabines en tenders waarbij ze veelal toch relatief blijven ogen. Wat dat betreft zou ik wat TT spul bashen...

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Fedor

Ik overweeg een modelbaanproject waarbij ik verschillende scenes op het continent afrika modulegewijs wil uitbeelden. Mijn voorkeur gaat uit naar smalspoor, hoewel ik de spoorwijdte laat afhangen van de praktische afweging van de schaal.

Gegadigden zijn wat mij betreft:
- H0m
- OO9

Beide schalen hebben voor en nadelen:
- H0m is vrij prijzig en vooralsnog kan ik alleen materieel naar Zwitsers voorbeeld vinden en vrij weinig stoomtractie.
- OO9 is betaalbaarder maar alleen Peco maakt er rails voor en dat is nog eens een vrij beperkt programma ook.
>> je vergeet roco en tillig,die hebben ook 009( =HOe )en "een vrij beperkt gamma"???? linkse en rechtse wissels en flexspoor ,meer heb je toch niet nodig????

Ik lees ook dat de rijkwaliteit van OO9-materieel nogal te wensen over laat.

>>> de oudere modellen wel,de nieuwere hebben al een betere overbrenging en motor.
Aangezien het kontaktoppervlak van de wielen kleiner is dan bv Ho moet alles ook extra proper gehouden worden of het rijd niet meer.
Langs de andere kant rijden sommige N loks fe-no-me-naal goed ondanks hun mini-aandrijving of ouderdom (zwarte anna van Fl en 218diesel van minitrix.  
Verder zou ik OOn3 en H0e nog kunnen overwegen maar die twee schalen lijken me helemaal nogal obscuur.

Ik zou graag van modelspoorders die in genoemde schalen werken horen wat hun ervaringen zijn, hoe zij hun afweging hebben gemaakt of wellicht achteraf zouden maken.




Het hangt ook er vanaf wat je wil bouwen en of je zelfbouw ziet zitten en ook aankan.Ook de plaats die je hebt speelt een rol.
Als je ?n plaats genoeg hebt ?n wil zelfbouwen zou ik voor If of Oe kiezen.
by the way :Fleischmann heeft de produktie gestopt van hun Magic train dus dit is niet meer vlot te verkrijgen en zeker niet meer aan een vriendenprijsje.

alvast veel sukses met je projekt.

prulleman

als ik zou moeten kiezen voor een echte "foefel&scrach" zou ik gaan voor 0e. een beetje groter maat als makkelijker om te maken. maar ook Om zit er in want, neem voor zelfbouw altijd de best mogelijk verkrijgbare aandrijving en geef geeen  bal aan afdankertjes[}:)] ik dacht me vroeger ook uit de slag te trekken maar[xx(] alle moeite voor niets. bestel de aandrijving bij bv SB, die maken alles naar wens (wieldiameter, asafstand,enz) voor ongeveer 200 euro (soms veeeel minder, hangt ervan af). dat lijkt veel maar voor een "slooplok" ga je ook betalen. en pas op of ze draaien je een poot uit. en goeie lok slopen, das zonde[:(!] de wielstellen en andere onderdelen kun je wel vinden op het internet. met zoekwoorden als Om, Fama, Alphine Line, die bied ook enorm veel onderdelen aan (ben alleen de firmanaam vergeten[:o)])
ga niet scratchen met bemo, want das zo fragiel dat er niks meer overblijft(ben zelf bemoot)

Michiel

citaat:
Geplaatst door Michiel

Het mooiste is hier ook weer zelf maken, en vooral trams zijn wel te doen vertrekkend van gemotoriseerde Schienenbus onderstellen in schaal Z.

Een prachtig voorbeeld van Belgische trams in Nm is Ninove terminus. [;)]


(foto van www.b-diesel.net)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Durango

Bij smalspoor is het materiaal altijd van een kleiner formaat, dus ook de wielen, drijfstangen en zo.
Een mooi voorbeeld is de smalspoorloc K37 van de Denver and Rio Grande in Colorado USa. Deze was in eerste instantie gebouwd als normaalspoorige lok. Hierna is hij omgebouwd naar smalspoor. De normaal spoorige bovenbouw werd op een smalspoor frame met kleine wielen geplemd en de K37 was geboren.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Gerolf

Stel dat je de plaats hebt, en 0m (1/45 of 1/43.5)) wil doen, is schaal S (1/64) dan een mogelijke onderstellen-bron?
Of bestaan er weinig of geen fabrikanten voor schaal S ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw