Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Smalspoor: welke schaal?

Gestart door Fedor, 22 mei 2012, 20:01:32 PM

knightofthepem

Fedor,
ik heb de verschillende reacties gelezen.
Je zit er in je aanzet dichtbij, 009 of H0e is betaalbaar, zeker nu Liliput haar programma weer volledig heeft.
Ik ben in 2001 overgestapt naar smalspoor in model.
Heb ondertussen twee kleine modelbanen gebouwd.
Halte Weijerweg en de Oude Steenoven.
Voordeel van o.a. Peco is dat er verschillende kits verkrijgbaar zijn.
Ik bouw graag zelf mijn modellen, en juist in 009 is er een groot aanbod.
In combinatie met Liliput en eventueel Roco is er best een leuke modelspoorhobby op na te houden.
http://countrygeer.hyves.nl/
 

Havoc

"Halte Weijerweg"? Stond dat baantje onlangs niet in Voie Libre? Zag er goed uit. Welkom hier zou ik zeggen.

citaat:
Stel dat je de plaats hebt, en 0m (1/45 of 1/43.5)) wil doen, is schaal S (1/64) dan een mogelijke onderstellen-bron?


Zijn er fabrikanten van S om te beginnen? En ik vrees dat de prijs niet van die aard zal zijn om dat als materiaal voor scratch te gebruiken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Fedor

@knightofthepen Er is een wezenlijk verschil tussen HOe en OO9: de schalen verschillen nogal. HOe is 1:87 en 009 is 1:76. Dus qua materieel is het wat minder uitwisselbaar tenzij je inderdaad voor zelfbouw of verbouw gaat.

OO9 spreekt mij aan om dat het iets gedetailleerder is.

...maar voor deze schalen kan ik overigens nergens kruiswissels vinden. Voor H0m heb je die wel - dat is wat mij betreft nog wel een overweging.

knightofthepem

Halte Weijerweg stond MSM 113 en niet in Voie Libre (zou wel leuk zijn).
Juist vanwege de detaillering en omdat Britse machines overhet algemeen kleiner in profiel zijn dan continentale machines is het het geen probleem, de rest moet dan wel van de zelfde schaalverhouding blijven.
Op Halte Weijerweg is het Haltegebouw en de garage in schaal 1:76 en het valt niet op.