Nieuws:

Nu in MSM 272 MODELBANEN: Havenbaan Kaj-M | La Gleize

Hoofdmenu

G.I.P: automatisch schaduwstation zonder wissels

Gestart door conducteur, 09 mei 2012, 21:33:26 PM

Geert

Zelf heb ik deze module pas leren kennen om digitale signalen op te wekken voor lok's. Toen had jij al een speciaal IC aangeschaft.  ;)

EDIT: zie capture/compare/pwm module....

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

conducteur

Inderdaad, gevonden in de datasheet. Maar voor dit project blijf ik bij de l6208...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

CiteerIn de PIC 16F887 zit hardwarematig een module om stappenmotors aan te sturen. Enkel de vermogen transistors (FET's) moet je zelf toevoegen.

Dat is wat die L6207 doet: vermogentrap met stroomregeling, stroombeperking, temperatuurbewaakt etc.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Text update:
Vandaag vastgesteld dat m'n rol witte draad op is, dat wil zeggen dat er al 10m witte draad in dit project steekt :o
Nu wachten op Geert z'n schatten, dan kunnen we verder met de bekabeling...

Nu eens een 'constructiefoutje rechtzetten'... Het is nogal een vrij destructieve/ingrijpende maatregel, maar hoop dat ik daar die paar mm speling mee kan wegwerken. Straks update met foto's van het probleem en de vooruitgang van de werken....

Edit: grondige uitleg van dit probleem vereist beelden:

Deze stapel van glijlager-lagerblok-houten balk-plaat-sporen is letterlijk een opstapeling van problemen.

1) De ondersteuning ligt een 30 cm van het uiteinde van de plaat, dat geeft problemen om die laatste 30 cm te ondersteunen. In het midden ligt die balk daarvoor, maar aan de uiteinden gaat dat moeilijker.

2)Graag had ik over de ganse lengte één latje gevezen voor extra stevigheid. Dat gaat nu niet.

3)Op een of andere beistere reden zit er nogal wat speling tussen de houten balk en het glijlagerblok.

Resultaat na even werken, grove middelen gebruikt:

1) Het plan? De twee aluminiumprofielen waar elk van de glijlagers op rust is 45*45mm groot, die worden elk vervangen door een profiel van 45*90mm dat rechtop staat. Geen last meer van houten balken die speling veroorzaken. Voor zij die nog niet zolang m'n project volgen, die profielen haal ik bij 'Alumes', een bedrijfje in Dadizele. (www.alumes.be) Ik wacht een antwoord af van hen ivm m'n e-mail voor deze bestelling.

2)De profielen van 45*90 komen zo dicht mogelijk bij de uiteinden te staan. Dit laat me toe een veel groter stuk te ondersteunen.

3)Van de situatie gebruik maken, heb ik gebeld met de verkoper van de glijlagers. Nu zitten er 4 vaste lagers onder, wat erg stroef loopt, omdat dat heel moeilijk uit te lijnen is. Hij ging wat opzoekwerk verrichten wat het mij zou kosten om twee losse en twee vaste lagers te nemen. Het is allesinds mogelijk om dat om te wisselen zonder nieuwe 'rails' te moeten kopen, want die hebben me véél gekost...

4)Terwijl ik bij IGUS dingen moet aankopen, eens kijken wat kabelrups kost. Moet dat nog eens bekijken, maar mogelijk gebruik ik dat om proper te werken...

Zaal Forum

Dirky

als je dan toch graag reacties hebt op je onpopulaire draadje...  :)

Je rails staan op een alu constructie en je glijlagers op een houten constructie. Dat kan NOOIT goed blijven gewoon door de verschillende uitzetting bij temperatuurschommelingen. Ofwel alles op alu, ofwel alles op hout.

Maar vooral nooit de moed opgeven! Al doende...  ;)

conducteur

Blij dat iemand mijn link gevonden heeft. Je moet eens teruggaan in dit draadje en kijken hoeveel keer ik 3 berichten na elkaar iets schrijf zonder enige vorm van antwoord. Als je daar echt geen respons op krijgt denk je dat niemand je volgt... :D

Het zal inderdaad een grote verbetering zijn, als de plaat direct op de glijlagers gemonteerd is. Bij Alumes ga ik nog eens moeten bellen, want van hen hoor ik niets, losse glijlagers en rups heb ik ondertussen besteld, en ga dat direct betalen!

Zaal Forum

Dirky

Citaat van: conducteur op 27 augustus 2013, 15:18:59 PM
Blij dat iemand mijn link gevonden heeft. Je moet eens teruggaan in dit draadje en kijken hoeveel keer ik 3 berichten na elkaar iets schrijf zonder enige vorm van antwoord. Als je daar echt geen respons op krijgt denk je dat niemand je volgt... :D

ge moet gene schrik hebben... Big brother is watching you...  ;)

conducteur

:D  Nu afwachten op Geert z'n schatten uit z'n schof die hij me opgestuurd heeft, wachten tot ze bij Alumes bijten en levering van Igus afwachten... En dan kunnen we verder denk ik?
Zaal Forum

Geert

Ik was net nog eens aan het nalezen wat je allemaal nog te goed hebt zoals beloofd. Ik had al draadnummers en printconnectors opgestuurd. (Morgen of overmorgen komen ze aan) Op één van de foto's zag ik 2 polige printconnectors staan en heb er daar van opgestuurd. Nu lees ik nog eerder in dit draadje dat je 3 polige printconnectors nodig hebt  :o.  Heb je deze dringend nodig of gaat dat ook met 2 polige ?

Nog een vraagje, moet jij je G.I.P. nog verdedigen binnenkort? Zo ja dan ben je er wel laat mee begonnen ...

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

conducteur

GIP verdediging is al lang gedaan eind juni, in Industriële Wetenschappen moest ik enkel een theoretisch werk maken. De jury was aangenaam verrast van m'n enthousiasme en manier waarop ik de technische kant van het verhaal uit de doeken gedaan heb... Ik ga eens kijken op de facebookpagina van de school, er staan filmpjes op van de gip verdediging (ook van richtingen bouw/sanitair/elektriciteit-elektronica, en ik geloof dat ik in een van die voorkom. Eens kijken of ik die hier krijg...

De realisatie was een eigen keuze/geen verplichting en moest niet perse 'af' zijn voor de jury, daarom heb ik in mei bijna geen energie gestoken in de realisatie, wel in m'n bundel waarvan de link hier ergens in het draadje staat. Die werk ik nu op m'n gemak af zonder enige vorm van verplichting wanneer iik tijd en goesting heb in de hoop dat het systeem 'ooit' eens zal werken.7

Wat die 3-polige connectoren betreft, geen erg, de enige die ik niet heb kunnen vervangen omdat de voorraad op was is eigenlijk 'optioneel'. Als het systeem ooit werkt bouw ik die optie misschien in in het programma...

Hier de klasgenoten uit Elektromechanica en elektriciteit elektronica
https://www.facebook.com/video/embed?video_id=538840206177304 (ik hoop dat dit wat zichtbaar is...)

Hier op 3:44 en 5:27 kom ik even in beeld, weerom, de video's staan niet op youtube, dus mogeijk geeft dat problemen:

https://www.facebook.com/video/embed?video_id=538894122838579
Zaal Forum

OlivierV

Rian het wordt wel gevolgd hoor, ik was enkel de interesse een beetje kwijt door dat het de laatste pagina's heel wat noodzakelijk technisch gekeuvel is en ik daar niet zo sterk in ben, maar ik wacht, tot het schaduwstation werkt en volg dus ook wel als je wat nieuw post. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Ik volg het ook met veel interesse, maar ik ben technisch niet voldoende onderlegd om er op te reageren.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Stieven76

Hier hetzelfde. Ik volg wel, net als zoveel topics, maar echt reageren doe ik niet omdat ik ofwel er geen kennis van heb ofwel nog te onervaren ben omtrent het onderwerp  ;D
En reageren om enkel maar wauw en ohh te zeggen doe ik niet graag, dat doen andere wel  :P

argilla

mooi om volgen , wel met veel interesse helaas is mijn technische bagage wat dit betreft echt  wel onvoldoende. Spijtig  :(
Daarom geen reactie om ook geen domme dingen uit te kramen ! Dat zullen anderen wel doen  ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

conducteur

Blij dat zoveel interesse getoond wordt! Ondertussen heeft Alumes 'gebeten'. Even geduld dus tot alles dat ik nodig heb toekomt per post! Ik zet alvast m'n bed bij de deur en de brievenbus!  ;D

Zaal Forum