Central Station vs ECoS

Gestart door dgrr57, 03 december 2005, 00:20:42 AM

Klaas Zondervan

Waar vind ik dat patent EP1555054 25.08.2005?
Via google kom ik er niet.

n/a

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Waar vind ik dat patent EP1555054 25.08.2005?
Via google kom ik er niet.



Klaas, dit is de directe link
http://publikationen.dpma.de/pdf_any_pgd.do?hitlistCurrent=0&docId=EP1555054¤tDocId=EP1555054&docDate=25.08.2005&hitlistAll=1&id=3220512

Wim.


Brunel

Overigens gaat dat over bidirectionele communicatie: het feit dat er in de centrale allerlei informatie over de loks is opgeslagen, en dat centrale en decoder daarover gegevens kunnen uitwisselen.
Daarmee is niet het MFX-protocol als zodanig afgedekt, alleen maar het bidirectionele aspect ervan.

Klaas Zondervan

Intussen heeft iemand mij het patentschrift toegestuurd. Heb het al vluchtig doorgelezen, maar zal het zeker nog wat nauwkeuriger doornemen zodra ik daar tijd voor heb.
citaat:
Geplaatst door Brunel

Daarmee is niet het MFX-protocol als zodanig afgedekt, alleen maar het bidirectionele aspect ervan.


Precies, en daar ging het mij om. De vorm en opbouw van het mfx protocol is niet beschreven, en wat niet is beschreven is ook niet beschermd.

dwizeno

Efkens terug naar de ECoS...

Geweldig spul zo lijkt het, ethernet interface, ECoSlink CAN bus, touch screen... ik kan haast niet wachten, hier zat ik een beetje op te wachten. Sluuurrppp...., goed dat ik nog geen IB gekocht heb :)

Nu maar hopen dat ze ECoSlink en de ethernet interface een beetje opentrekken naar hobbyisten toe die graag een beetje met protocollen/software prutsen (ikke, ikke, ikke, spring in't rond, ikke)

Weg LocoNet, hop ECoSlink? ECoS staat in elk geval op mijn verlanglijstje voor volgend jaar... nu maar hopen dat ik hem ga kunnen betalen :(
 

n/a

Hij zal je 529 euro kosten, maar wel met trafo geloof ik.

n/a

Davy,  waar heb je dat bedrag vandaan?

dwizeno

Dat ie niet gratis ging zijn had ik wel verwacht.  Misschien kunnen we die wel gezamelijk inkopen (=grotere afname) en zo een goede prijs bedingen bij een leverancier.  Gaan sommige winkeliers niet graag zien gebeuren maar iedereen moet hard werken voor zijn centjes he...
 

n/a

citaat:
Geplaatst door Funky

Davy,  waar heb je dat bedrag vandaan?



Van een ander forum. Maar of het klopt?

Klaas Zondervan

In de afgelopen dagen heb ik enige uren in rijdende treinen doorgebracht waardoor ik in de gelegenheid was om het Europese patent EP1555054 25.08.2005 op mijn gemak helemaal door te lezen.
Dit is inderdaad de beschrijving van M?rklin Systems. Het patent beschrijft de communicatie tussen de centrale en de decoders. Echter zonder in te gaan op de technische details.
Het verhaal beschrijft alleen welke informatie in welke situatie wordt uitgewisseld.
Als er iemand is die weet waar de technische aspecten worden beschreven dan houd ik me aanbevolen.

TrainTechnology

Hallo Klaas,

Reken er niet op dat je dat ergens zomaar zult vinden. Het systeem patenteren is ??n ding, de technische uitwerking verklappen is een heel ander. De enige manier om daar achter te komen en om iets MFX-compatibel te kunnen maken, zal fors betalen zijn voor een licentie. Enkele fabrikanten gaan dat op termijn ongetwijfeld doen, maar het zal niet voor morgen zijn...[V]

Wat de ECoS betreft, wordt het protocol via Ethernet niet volledig publiek, maar het wordt wel gedeeld met fabrikanten van modeltreinsoftware. Je zult dus niet zomaar alle technische gegevens vinden, maar er zullen wel producten op de markt komen die hiermee overweg kunnen. Info gevonden op de site van ESU en mij alvast bevestigd door ??n persoon die het kan weten, dus dat mogen we wel voor waar aannemen.[;)]
Of ze voor ECoSLink hetzelfde van plan zijn is mij niet duidelijk, maar met de sniffer-ingang kun je ook wel wat opgelost krijgen.

En wat de prijs betreft: ik vond ergens 430 euro, maar of dit betrouwbaar is of niet...
Het zal afwachten worden tot net na N?rnberg om de richtprijs te kennen.

Mattias

n/a

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology

. . . . En wat de prijs betreft: ik vond ergens 430 euro, maar of dit betrouwbaar is of niet...
Het zal afwachten worden tot net na N?rnberg om de richtprijs te kennen. . . .

Oef, als die prijs waar is kan Uhl* het wel vergeten met de IB, danwel zal de IB fors goedkoper moeten gaan worden om deze zware concurrentie te overleven.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology

.... Het systeem patenteren is ??n ding, de technische uitwerking verklappen is een heel ander.

Ja, dat is wel zo, maar wat ik probeer duidelijk te maken is dit: als de technische uitwerking niet gepatenteerd is, dan is die vogelvrij. En als die wel gepatenteerd is, dan moet de patentbeschrijving ergens te vinden zijn.
Die heb ik nog niet kunnen vinden, en er is ook nog niemand die me op het juiste spoor heeft gezet. Dus blijft mijn conclusie: de technische uitwerking is niet gepatenteerd.

TrainTechnology

Klaas,

Als je de niet-gepatenteerde technische uitwerking wil nabouwen, dan kom je op hetzelfde wel gepatenteerde systeem uit. Akkoord het is een subtiel verschil, maar wees gerust: advocaten en patentkenners weten hier weg mee.

Met of zonder patent op de technische uitwerking, je ontkomt niet aan de licentie die je zult moeten betalen. Trouwens, wat denk je dat de eerste reactie van M?rklin en/of ESU zal zijn als er een andere fabrikant plots zonder hen te verwittigen een MFX-compatibel systeem aankondigt? Alle advocaten tegelijk erop, en betalen zullen ze zowiezo.

Die zijn een beetje als een belastingscontroleur: die gaan door tot ze een fout vinden, en bijten zich daar dan zo hard in vast dat je het tot in je kleine teen gevoeld hebt.

Kortom: je geraakt hier echt niet onderuit hoor...[;)]

Mattias

Klaas Zondervan

Mattias,
het zal voor een andere fabrikant vrijwel onmogelijk zijn om een mfx compatibel systeem op de markt te brengen, met of zonder patent.
In mfx heeft nl. elke decoder en elke centrale een uniek serienummer.
ESU en M?rklin zullen de nummerreeksen onderling hebben verdeeld. Een andere fabrikant kan niet eens in het systeem stappen zonder te weten welke nummerreeks hij kan gebruiken zonder overlappingen te krijgen met reeds bestaande nummers. Wat dat betreft is het systeem goed dichtgetimmerd.
Een andere fabrikant kan hoogstens de technische uitwerking gebruiken voor een ander soort communicatie.