Nieuws:

Nu in MSM 256 REPORTAGE: A4 dioramawedstrijd 2025

Hoofdmenu

treindetectie "zonder" elektronica

Gestart door Huugooke, 17 maart 2012, 12:57:56 PM

Havoc

citaat:
Ik moet soms wel lachen als mensen honderden euros uitgeven aan wissel decoders en daar na de wissels met een drukknop omzetten.
Aan gesloten op het digital systeem.

Als ze de wissels al niet met de hand omzetten.

Over betrouwbaarheid kan gediscussieerd worden. De oude telrelais in telefooncentrales werkten ook prima. En wat ik zie op tentoonstellingen doet me besluiten dat de treinen en de mensen het minste betrouwbaar zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

At Huugoke, Does fkes "koekkelen" op: carel van den bergh mcs.

Krijg je dit:

http://www.google.nl/#hl=nl&sugexp=frgbld&gs_nf=1&cp=23&gs_id=1y&xhr=t&q=carel+van+den+bergh+mcs&pf=p&sclient=psy-ab&oq=carel+van+den+bergh+mcs&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=&gs_upl=&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=86dcd67f97c7a420&biw=1280&bih=671

Ja, da's helemaal naar mijn tand h?! En MSX-basic: oh nostalgie!
Ik herinner me nog de strijd tussen al die "homecomputer" systemen. De uiteindelijke winnaar was dan toch de C64 denk ik, gewoon omdat er zoveel "knutseluitbreidingen" waren.
Ik heb indertijd (!) nog zo'n gelijkaardig systeem uitgedacht voor een treinbaantje, met als voorwaarde dat het door ??n knop kon bediend worden.

Frank_N

Ken je nog andere schakelingen, dan deze, Huugooke [?]
En vooral iets dat op een of andere manier met moderne pc wil communiceren?
Groet van Frank

PietB

Was MSX basic geen interpreter?
Dat is toch veel te langzaam bij complexe programmering.
Kijk maar uit dat je geen spooktreinen krijgt.

Frank_N

citaat:
Geplaatst door bossie

Was MSX basic geen interpreter?
Dat is toch veel te langzaam bij complexe programmering.
Kijk maar uit dat je geen spooktreinen krijgt.

Ik denk, beste bossie dat je met een eenvoudige "zakjap" (zakrekenmachien) de grootste modelbaan kan besturen. Voor een computer stelt een modelbaan volgens mij helemaal niks voor.
Groet van Frank

PietB

citaat:

Ik denk, beste bossie dat je met een eenvoudige "zakjap" (zakrekenmachien) de grootste modelbaan kan besturen. Voor een computer stelt een modelbaan volgens mij helemaal niks voor.

Ik ben bang van niet, er zullen afhankelijk van de drukte op de baan en de grootte van een beslissings boom (meerdere if-then-else statements achter elkaar) toch wel wat vertragingen kunnen optreden.
If-then-else is in basic nueenmaal niet het meest efficiente rijtje statements.
En als je dan ook nog eens gebruik maakt van reedcontacten (ook niet de allersnelste schakelaars) dan ben je aardig bezig om een beslissing te nemen op een gebeurtenis die al lang voorbij is.
Direct in assembler programmeren, dan is de Z80 (MSX) misschien nog te gebruiken, maar Basic.......nee hoor dit is een onderneming die zijn beperkingen heeft, snel vergeten.
Niet aan beginnen.

ysbeer

Mijn hele baan is geautomatiseerd met quickbasic.(zie fotos onder)
Ik heb eerst geprobeert in machinetaal maar daar wordt je gek van.
Quick basic werkt zo goed dat 4 treinen on afhankelijk van elkaar rijden.
Er zit een compiler bij maar die heb ik nog niet gebruikt.
Je moet i.v.m de tijd natuurlijk wel wat slim programmeren
En een snelle processor wil ook wel helpen.
Quickbasic =geen Qbasic

wim

PietB

Ja maar zoals je zelf al schrijft Wim, een snelle processor helpt.
En een Z80 (the mother of all processors) is wat anders dan een Pentium 4 of recenter.
Een MSX is een spelcomputer geen process machine, veel te lage clock en te langzame PIO's.

grt P.

Huugooke

citaat:

Ken je nog andere schakelingen, dan deze, Huugooke [?]
En vooral iets dat op een of andere manier met moderne pc wil communiceren?

Zoals hierboven beschreven is "input" naar de PC geen probleem. Ook de printerpoort (die ouwe met veel contacten, geen USB) heeft een aantal "in" poorten. Je kan die printerpoort ook als uitgang gebruiken, maar dan moet er wel wat elektronica tussen.
Bij Velleman heb o.a. dit:
http://www.velleman.eu/products/view/?id=9383
maar daar is veel meer!

Huugooke

citaat:
Geplaatst door bossie

Ja maar zoals je zelf al schrijft Wim, een snelle processor helpt.
En een Z80 (the mother of all processors) is wat anders dan een Pentium 4 of recenter.
Een MSX is een spelcomputer geen process machine, veel te lage clock en te langzame PIO's.

grt P.

De Commodore 64 had een 6510 CPU, zowat de tegenhanger van de Z80, en 64 KILO(!!!!!) byte geheugen. Je kan je niet voorstellen wat met dat ding allemaal kon.
Met een multicore CPU van de laatste generatie schiet je wel met een enorm kanon op een vliegje. Hun voornaamste bezigheid is het in stand houden van die grafische informatie op het scherm: handig voor ons, maar voor dit project absoluut overbodig.

ysbeer

Ik heb mij een industriecomputer aangeschaft (500 euro)
Die dingen draaien onder DOS kunnen niet veel maar wel wat je net nodig hebt
Er zitten 14 slots in voor in en output printen.(ik heb er zes in)
Is 6 maal 48 in of uitgangen
De snelheid is meer dan voldoende.
wim

PietB

citaat:
Geplaatst door Huugooke

De Commodore 64 had een 6510 CPU, zowat de tegenhanger van de Z80, en 64 KILO(!!!!!) byte geheugen. Je kan je niet voorstellen wat met dat ding allemaal kon.

Ja dat kan ik wel, want ik heb er 2 gehad.
En de kracht van de C64 zat hem in slim in assembler programeren want de 6502(6510 werd speciaal door MOSTech voor Commodore gemaakt) was een sublime CPU maar de Z80 was daar weer superieur aan.
Maar de basic was rampzalig traag!
Kan ook niet anders met maar een 8-bit bus.

Havoc

De Z80 heeft IO gescheiden van geheugen. Voor zo'n toepassingen is dat handig. Vergeet ook niet dat een moderne pc met zijn 37 lagen besturingssysteem een enorme cpu nodig heeft om dat allemaal rond te krijgen.

Huugooke

citaat:
Geplaatst door Havoc

De Z80 heeft IO gescheiden van geheugen. Voor zo'n toepassingen is dat handig. Vergeet ook niet dat een moderne pc met zijn 37 lagen besturingssysteem een enorme cpu nodig heeft om dat allemaal rond te krijgen.

Zoals ik al zei, die grafische luxe kost ons wat!
Daarom: pc'tje met DOS en experimenteren in welke vorm van basic dan ook!
Qbasic zat normaal bij de MSDOS verpakt.
Wie toch liever met de muis werkt kan "Visual Basic" aanleren. Boeken genoeg.

Havoc

Ik heb nog ergens Turbo C liggen en de boeken ervan. Ik voel me oud [:(!] En zo'n industri?le IO kaart met voor 8-bit AT slot.