Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Naald van Faller Expert lijm verstopt

Gestart door Jean, 11 januari 2012, 19:56:32 PM

Jean

Beste modelspoorders,


Wie heeft tip om de naald van een Faller lijmpotje te ontstoppen ?

Tussen twee lijmbeurten door raakt de naald toch geregeld weer verstopt, ondanks dat de dop erop wordt gezet. :(

In het begin helpt schudden nog wel eens, maar na een paar keer moet ik weer een nieuw potje kopen...


Groeten, Jean


Durango

Bij verstopping doe ik hem ontstoppen met een heel dun koperdraadje.
Werkt gergarandeerd.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Ludwig

Verwarmen met een aansteker wil wel eens lukken.
Maar vooral na elk gebruik onmiddellijk het flesje goed afsluiten.[;)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

PeterC

citaat:
Geplaatst door Durango

Bij verstopping doe ik hem ontstoppen met een heel dun koperdraadje.
Werkt gergarandeerd.


Idem bij mij; dat dun draadje (eentje dat vroeger gebruikt werd voor wire-wrap) behoort tot mijn 'standaarduitrusting' naast de lijmtube.
Groetjes, Peter


Steam.N

Ik heb altijd een kaars en lucifers bij de hand.
Naald even in de vlam, 't zegt direct "pffft", en ik ben terug gesteld [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ik gebruik ook een dun draadje (een weerstand met 1 lange poot), en dat werk inderdaad perfect, nooit verstopt!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

Als al de vorige tips niet werken, dan knip ik er met een kniptang iets af van de naald. Meestal verstopt hij aan het einde.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

bellejt

briquet is hier standaard op de tafel.Bij mij is het een Revel exemplaar ipv faller.

ERVIN

Na het lijmen het potje met de achtekant enkele keren op de tafel slaan , nooit nog een verstopt naaldje.[;)]

Thommy

naald eruit, briquet of kaars en uitbranden die handel. Afkoelen en terug in het flesje.

maar idd, als je hem laat leeglopen dan heb je dat niet. Maar hoeveel keer ik dat al vergeten ben [:D]
Greetz

Thommy

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Durango
Bij verstopping doe ik hem ontstoppen met een heel dun koperdraadje.
Bij mij is dat dan een staaldraadje van 0.5mm [;)], en een aansteker gebruik ik ook wel eens.
Erwin zijn tip ("hardhandig" neerzetten om de naald leeg te maken) ga ik zeker eens testen [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

swarol

citaat:
Geplaatst door Ludwig

Verwarmen met een aansteker wil wel eens lukken.
Maar vooral na elk gebruik onmiddellijk het flesje goed afsluiten.[;)]



ik doe het zelfde, even een aansteker aan het buisje houden, daar de lijm vlambaar is brand de lijm weg[;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Jean

Bedankt allen voor de tips ! [:)]

Groeten Jean