Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

nieuws van Roco

Gestart door n/a, 10 november 2005, 11:42:54 AM

jarikd

heren, heren,

Het ging hier over De Prest en Reyne, en niet over winkelverkoop vs. internetverkoop/beurzen.

Francois,
Wat jij zegt is precies wat ik al vermoedde, maar waarvoor ik geen bewijs heb anders dan mijn ervaringen bij andere doorgestartte bedrijven. De Prest heeft het dus aan zichzelf te danken dat hij importeur af is. De prest wil nieuwe modellen, Roco (de banken) niet. Die willen eerst de verkoop in de grootste afzetmarkten (Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland) weer op orde krijgen. Daarna kan weer naar nieuwe modellen voor kleinere markten gekeken worden. De Prest dacht misschien wel een jaar of twee, drie te ver vooruit.

Dan past Reyne inderdaad beter in het straatje van de banken die Roco beheren. Reyne komt vooral met kleur- en nummervarianten, en technische wijzigingen.
Overigens is daar ook niets mis mee. Minstens 90% van de modelspoorders die ik ken hebben toch minder dan 10 locomotieven en wagons. Voor de meesten is het huidige aanbod aan Nederlandse en Belgische modellen dan ook voldoende.
Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt

eric

We zouden de vraag aan Reyne kunnen stellen voor een heruitgave van  de NMBS type 76. (NS type 2200)
(Ze hoeven enkel het nummer en logo te veranderen denk ik)
Er zouden al heel wat Belgen tevreden zijn.

n/a

Ik geef Tukken volkomen gelijk. Waarom zouden we geen service geven.
Dat fabrikanten liever met ??n zaak werken en die ze dan agent noemen is normaal en gemakkelijk voor hun. Ze kennen elkaar en weten als alles wordt opgestuurd het ook daadwerkelijk betaald wordt. Wat niet het geval zou zijn als ze dienen te leveren aan elke winkel. Want geloof mij vrij er zijn winkels die hun goederen niet dadelijk betalen of kunnen betalen. Gelukkig behoren die tot de kleine minderheden.
Maar dat de agenten weigeren te leveren aan mensen die op beurzen en tentoonstellingen staan is toch schandalig. Hoeveel winkeliers staan niet op beurzen en verkopen dan aan zo laag mogelijke prijs om gewoon de andere er gewoon uit te gooien. Ze kunnen elkaar het licht in de ogen niet zien. Omdat we op internet of beurzen verkopen betekent niet dat we niet officieel werken. We hebben ook een btw nummer en niet hetzelfde als dat van de melkboer maar als kleinhandel modelbouw. Ooit zei de De Prest mij toen ik vroeg mij te beleveren aan dezelfde prijs als de grote winkels, ok? je hebt een btw nummer, maar een melkboer heeft dat ook. De reden dat M?rklin en andere agenten niet aan ons willen verkopen is opdat we geen vitrine hebben.
Inderdaad heb ik geen vitrine ( er zijn geen passanten waar ik woon). en daarom krijg ik niets rechtstreeks geleverd van o.a. M?rklin, Roco en Liliput. Fleischmann produkten krijg ik wel maar dan 10 % duurder dan de rest, dus die kan ik dan niet meer verkopen.
Dat zijn praktijken van de jaren 50-60. Maar toch niet meer in de computer eeuw ( 21  eeuw )en het internet gebeuren.
En dan zien we dat agenten het moeilijk hebben, dat ze eens leveren aan iedereen en aan dezelfde prijs, het zou voor hun ook tot een grotere verkoop leiden en dat sluit het afbellen of over en weer rijden van de treinliefhebbers uit. Waarom moet iemand uit West Vlaanderen naar Limburg om iets goedkoper te hebben. Fabrikanten en agenten lever elke bonafiede handelaar ( met btw en volledig in orde )aan dezelfde prijs en het zou nogal gemakkelijker zijn. Kleine winkels moeten sluiten omdat ze de concurrentie van de grote ( die alles goedkoper inkopen ) niet aankunnen. En dan klagen de modelbouwers maar als er iemand sluit, maar ze rijden wel een paar honderd km om iets goedkoper te hebben, in plaats van hun plaatselijke verkoper te steunen. Die grote winkels denken zoals in de jaren 60 de grootwarenhuizen. Die dachten toen ook van de kleinhandel te vernietigen, maar zijn toch bedrogen uitgekomen.
Als de agenten hun produkten aan dezelfde prijs aan elke ingeschreven ( EEG wet ) voortverkoper zou verkopen, zouden ze niet in moeilijkheden komen. Hun verkoop zou hetzelfde zijn als nu, maar voor hun aan een betere prijs. Nu leveren ze inderdaad grotere hoeveelheden aan de grote winkels, maar aan dumping prijzen ( grote winkels vragen geen prijs maar zeggen zoveel willen we geven ) en dan schrikken ze dat ze op lange termijn maar 1 of 2 klanten meer hebben en dat uiteindelijk hun agentschap niet meer leefbaar is.
Foei wat leven wij toch in een armzalige samenleving.

tufken

Ze moeten niet bang zijn voor hun geld, want ik betaal steeds alles voor de levering, zo blijft je zaak gezond.
En zij moeten niet bang zijn geen geld te krijgen.


" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


n/a

Hello Tufken,
Het is niet omdat ze bang zijn van betaling dat sommige Belgische agenten  ons geen goederen sturen . Alleen omdat we geen winkel hebben en verkopen per email en beurzen dat somminge niet willen leveren.Ze leven nog in de jaren 50 -60.

rgp

Dag,

Weer wreed veel interessante bemerkingen, maar blijkbaar stoort het als men begint men rekensommetjes te maken over rentabiliteit.
Internetwinkels: men heeft door de over service bij de traditionele winkeliers als er kapers op de kust zijn.  Opgelet, ik beweer niet dat het de fout is van die winkeliers [:0].  Maar ik verzorg binnen de club de "service" door al hun onderdelen en co te bestellen via een winkelier.  En wat zie ik ?  Dat het MAANDEN duurt en vijf tot zes RAPPELS voor de "heren" distributeurs bewegen.  Service ?
De "meerwaarde" van de heren Goris, Deprest en co staat niet in verhouding tot de kostprijs.  ROCO heeft dit blijkbaar al ingezien na de talloze brieven om onderdelen die rechtstreeks werden gestuurd waarin in de eerste paragraaf stond dat deze vraag via de invoerder geen voldoening had gegeven.
M?rklin zal volgen, want de "toneelopvoering" die ze leverden in de Nekkerhal en te Genk zal ook niet blijven duren.
Als men schrijft dat iedereen aan dezelfde prijs moet kunnen inkopen, dan belazer je diegene die een groter klantenpotentieel hebben, want men schaft "de massakorting" af.
Het meest intelligente dat er geschreven werd is: "afwachten tot na Nuremberg 2006".  Zorg dat je tegen dan een "verlanglijstje" hebt "zie poll" waarmee je dan naar de invoerders/moederfabrik kunt gaan.

Roland

n/a

Rgp,
Als men duurder moet inkopen , verkoopt men ook duurder want de winstmarges liggen overal bijna gelijk, dan kan men geen groter aantal klanten krijgen en zijn we dus verplicht klein te blijven.

erik de noorman

Ronald,

Rekensommetjes maken mag van mij en zeker als het over rendabiliteit gaat, maar dan moeten ze ook gemaakt worden zoals het hoort.
Dit is een forum voor modelspoorliefhebbers en daar moeten zulke dingen niet opgebeuren vind ik. De naakte waarheid is nooit zo mooi als ze word voorgesteld.

Erik

Brunel

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

De "meerwaarde" van de heren Goris, Deprest en co staat niet in verhouding tot de kostprijs.  ROCO heeft dit blijkbaar al ingezien na de talloze brieven om onderdelen die rechtstreeks werden gestuurd waarin in de eerste paragraaf stond dat deze vraag via de invoerder geen voldoening had gegeven.



Klopt allemaal als een bus. En dan toch nog even over Reyne. Die zijn in Nederland wel een positieve factor voor Roco vanwege de uitstekende naam en service. Die actie in Nederland was niet alleen vanwege Roco, maar ook vanwege Reyne. Roco wilde kennelijk minder vertegenwoordigers in Europa, maar heeft niet toevallig voor Reyne gekozen. Het terugsturen van een complete serie kappen vanwege kleine foutjes zal De Prest vermoedelijk ook niet hebben geholpen.

rgp

Dag,

Denkt ge dat van dat terugsturen ?
Even terug in het verleden duiken.  Belgische modellen worden gefinancieerd voor een deel door de Belgische invoerder.  Als tegenprestatie krijgt hij een voorkeurspositie inzake levering.
Wat blijkt nu ?  De 204 zijn in Belgi? niet meer te vinden, maar duiken overal elders op in Europa.  Belgische winkeliers kopen in een ander land om de interne markt te bevoorraden.
Waarom zou ROCO aan bv Frankrijk, Itali? 204 slijten en niet aan Belgi? ?  Ik weet het, u ook ?

Roland

n/a

Reyne is wel degelijk de importeur van Roco voor Nederland en Belgi?.   Ik wil dit maar even rechtzetten omdat ik melding maakte van een informatie die blijkbaar niet juist was. Deze is uit eerste hand en zeer betrouwbaar.
Juist is juist.
Hiermee sluit ik het hoofdstuk af, en druk er nogmaals op dat ik de nieuwe importeur nooit heb afgekraakt maar enkel mijn twijfels heb over het uitbrengen van Belgisch materiaal.
Dat hebben ze in Oostenrijk ervaren door de verzonden e-mails waarmee we niemand kwaad doen.
Een ding wil ik nog kwijt . Het is niet omdat je een winkel(tje) hebt dat je alles weet, ook voor handelaars zijn er geheimen. Bij Roco heb je met echte zakenmensen te doen nietwaar, en die geven niets prijs of ze moeten rechtstreeks zaken met jou doen. En als Roco zijn produktie kan verhogen dan levert hij zeker aan andere landen zoals zij dat doen met  alle modellen.
Als de Belgische importeur het lef heeft om slechte kappen terug te zenden dan kan ik daar enkel maar tevreden over zijn.
Hoe komt het dat niet alle winkels last hebben met wisselstukken?  Misschien omdat de anderen niet geven om een kleine winst en daarom niets ondernemen.  Zelf heb daar spijtig genoeg ervaring mee gehad in het verleden. Natuurlijk hebben die handelaars daarna geen materiaal meer aan mij kunnen verkopen.  Zelfs toen ik wist dat zij het stuk hadden ontvangen van de importeur deden zij geen moeite om het op te zenden en behielden het stuk.  Begrijpen wie kan ,wanneer desbetreffende handelaar tot 5 locs per jaar mocht leveren.

Met vriendelijke groeten

BD1701

Nu het einde van het jaar zo goed als nabij is, weten we dat het de laatste dagen zijn, voor onze Belgische invoerder "De Prest". Maar hierbij had ik nog een vraagje, namelijk: wat gebeurd er met de eventuele stock van Belgisch materiaal, van roco? Zal dit overgeplaatst worden, naar de nieuwe invoerder "Reyne" of wordt er een stockverkoop ofzo gedaan, of is er helemaal geen stock meer aanwezig??
 

n/a


Uitverkoop? en de rest het voornaamste, waarvandaan gaan nu de wisselstukken komen van de reeds uitgebrachte Belgische modellen?
Toch een ramp nietwaar. In de toekomst wacht vele liefhebbers de desilutie van locs die stuk zijn en opgeborgen kunnen worden.. Vanaf nu kan je best elke vijs bijhouden en op de markt een plukloc kopen.
Maar ja het was eigenbelang die actie nietwaar. Er waren soms beweringen die niet doordacht waren... van "geef ze maar een kans", dit is er dus een.
De nieuwe firma Roco heeft voor ons allemaal een slechte beslissing genomen en die kan bijna niet rechtgezet worden door de nieuwe verdeler. Alleen Rocco kan de oplossing geven maar de vraag is of ze dat gaat doen of wil doen.
Vandaag de eerste Januari is het de nieuwe firma die het moet doen.  Ik wens ze succes (niet laconiek bedoeld), en dit in ons aller voordeel.
Ik verklaar de jacht op wisselstukken voor open.
PS: ik heb er geen.
de Boer

riksketrein

Ik beb er ook geen. Ik heb in de afgelopen jaren via mijn winkelier tientallen reserve-onderdelen besteld en niet ??n gekregen.
Mijn winkelier zei me dat het hopeloos was bij De Prest, maar ook bij Roco zelf.
Verschillende e-mails naar De Prest bleven onbeantwoord.
Daarna een e-mail gestuurd naar Roco zelf (in het duits !) : ook zonder gevolg, en nee, het lag niet aan mijn kennis van de taal van Goethe !
Misschien moet ik 'ns mailen naar de nieuwe importeur om te zien of ik nu eindlijk mijn wisselstukken kan krijgen !
Ik wens hen en alle forumleden overigens een h??l goed modelbouwjaar, met veel nieuwe benelux-modellen !
Rikske.

janjozef

Iedereen weet dat reyne de nieuwe invoerder is, dus verwacht ik ergens dat reyne in belgie van zich gaat laten horen. [:D][:D]

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem