nieuws van Roco

Gestart door n/a, 10 november 2005, 11:42:54 AM

Gerolf

Ik heb in de berekening de handelaars/verdelers nog niet zien voorkomen, die willen er uiteraard ook iets aan hebben.
Ik denk dat er inderdaad geen woekerwinsten (meer) gemaakt worden in onze hobby. Fabrikanten weten dat ze anders hun materiaal aan de straatstenen niet kwijtraken, gezien het beperkte Belgische publiek.
Ik vraag me trouwens al een tijdje af hoeveel modelbouwers er in Belgi? zouden zijn, niet alleen Beligische bouwers dus. Is zoiets af te leiden van de oplage van MSM? Hoe groot is die eigenlijk?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rgp

Dag,

Paul, eerst en vooral veel geluk gewenst met je Belgische ontwikkelingen.  je doet het maar.
Maar die praat van Mehano, sorry aan mij verkoop je die niet.  Straks gaan we weer de toer op van "allen op de knie?n voor diegene die Belgische modellen maken".  Wel dan volstaat een briefje naar de betreffende handelsrechtbanken om de jaarcijfers te kennen.  Voor publicatie vatbaar.
Op het franstalig forum is er ook zo ??n, die ons wilt laten geloven dat hij niets verdient.  Uit zijn EIGEN cijfers zou hij amper 1000 euro per maand verdienen met zijn winkel.
Sorry, maar de consument voor idioot verslijten kon wel 100 jaar gelden, maar nu niet meer.

Roland

erik de noorman

Ik heb geen 77 op mijn baan. Ik blijf vasthouden aan: kies een tijdperkperiode, thema en land. Het kost zo al handen vol geld
als je daar een volledige collectie wil van verzamelen.
Het is niet omdat het B. is dat ik het koop.

En laat ons die rekensommetjes maar achterwege laten. Zo eenvoudig is iets rendabel maken niet, anders waren we allemaal ondernemer denk ik.

Erik, modelspoorder en ondernemer.

n/a


Mijn naam is de Boer, mijn voorouders kwamen uit Nederland hierheen, ik heb dus niets tegen Nederlanders, integendeel.
Wie ik ben? Een man van 67 jaar die reeds jaren met modelbouw bezig is en niet beweert dat hij er veel van kent. (er zijn enkele personen op het forum die mij kennen). Ik koop  materieel dat ikzelf moet betalen, om maar te zeggen dat ik aan die actie geen voordeel doe. De Prest ken ik niet persoonlijk en Reyne evenmin.
De actie is niet voor of tegen personen bedoeld.  Ze heeft enkel tot doel de Belgische liefhebber een stem te geven.  Het wordt nl. de hoogste tijd dat al die heren die het wereldje beheersen ook eens weten hoe sommigen er over denken. Of zijn wij sufferds die veel blaten maar weinig wol geven?  Ik wil niemand beledigen, alhoewel er een op het forum mij verdacht maakt, maar die heb ik in vier jaar niet gezien ,en wil het zo houden.
Er zijn leden die weten wat de plannen van  de Belgische importeur waren.  Ik zeg duidelijk waren. Kijk maar eens op het programma op mijn site. Waarom trekt men dan de vertegenwoordiging voor Belgi? in?
Zal er meer verkocht worden op deze mannier?  Neen want ik, en ik ben niet alleen, vermoed dat Roco geen Belgische modellen meer gaat maken in de toekomst.  Zeker een kwestie van centen .
Ik breek Reyne niet af waarom zou ik, ik heb geen angst van veranderingen en ben zeker niet behoudensgezind of ouderwets. (wie heeft op z'n 67igste nog een web-site)
Ik kan kort zijn en al wie mij niet gelooft geef ik dat recht.
Ik trek enkel konclusies en zie ,voor wat Roco betreft ,zwarte jaren voor ons tegemoet, voor wat de produktie van Belgisch materiaal betreft bij Roco.
Ik wil er iets aan doen, afwachten tot het volledig telaat is kan je je hele leven doen.  Misschien gaat er niets veranderen, ze zullen in ieder geval onze mening kennen.
Wat ik ook in gedachten houd is dat er enkele werklozen bijkomen in Belgi? en vind ik persoonlijk nog het ergste van alles.
Hoeveel mensen iets gaan ondernemen dat weet ik niet, maar het bezoekersaantal van de site is wel gestegen.

FREMO e.V. - afd België

Hallo,  [:)]

Wat betreft de Mechano 77 / 78 reeks.  [B)]

Deze is duidelijk in de Periode Va en Vb dus vanaf 1999 tot heden.

Daar ik enkel in periode II en III tot begin IV ga, t.t.z. tot 1975, zal er dus geen   [}:)] Mechano reeks 77 / 78 in mijn collectie steken.

Zoals reeds hierboven aangehaald, je moet je beperken [8)] en grenzen zetten, anders is het nooit mogelijk [:(] , dat met een normaal bediendeloon, om al die dingen te gaan aankopen.

Wat ook een gezonde sport is, in deze hobby is het gericht aanschaffen van materieel [^] . Zo kan je soms een duurder [:0] stuk aankopen, die in kleinere oplagen  beschikbaar zijn voor de Belgische markt.

Ik moest dit eventje kwijt.

[^]

Fremo e.V. - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

jarikd

Kijk, daar zat ik nou op te wachten, dat de persoon die de actie opstart ook wat meer uitleg geeft over zijn redenen. Ik ga er van uit dat je het goed bedoeld, maar wat wil je nu eigenlijk met je actie bereiken? Dat De Prest weer importeur wordt? Lijkt me geen succes. De afgelopen maanden zullen altijd een smet wblijven erpen over een hernieuwde samenwerking tussen die twee.

De banken die Roco besturen dumpen De Prest niet zonder reden. Banken doen namelijk alles met een reden, en de reden is altijd geld. Als Roco aan De Prest meer kon verdienen dan aan Reyne, dan was Reyne gedumt door Roco en was De Prest importeur voor Nederland geworden.
Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt

n/a

De reden heb ik reeds aangehaald.  Als klant mag je ook je onvrede kwijt.  Dit zijn ze niet gewoon en laat hen maar horen dat ze in ieder geval met ons rekening moeten houden. Wat is daar verkeerd aan? Er zijn vele bedenkongen, maar... heeft er ooit iemand iets gedaan zoals de Nederlanders, zij begonnen een actie die waarschijn lijk resultaat heeft gehad.  Geen Belg kreeg dat idee, en ik verzeker u dat het niet gemakkelijk is om aan zoiets te beginnen.  Je wordt in twijfel getrokken en belasterd, waarom?
Wie akkoord is kan delnemen en wie niet die laat het, dat is hun onbetwistbaar recht?

n/a

Hello RGP.
Geloof het of geloof het niet ik was in Sloveni? en tijdens de vergadering met de heer Danijel Bratina ( project Manager Mehano )en hun toen nieuwe geldschieter heb ik gehoord hetgeen ik nu over Mehano vertelde.
Als je een loc koopt van 285 euro dan gaat daar 21% van naar de Belgische staat. Een deel voor de invoerder en een deel voor de wikelier ( eindverkoper ).En dan de rest is voor de fabrikant. en er moet toch ook nog het transport van fabriek naar invoerder en van invoerder naar eindverkoper betaald worden.
Of dacht je dat de 285 euro voor de fabrikant is die daarmee zijn matrijzen , grondstoffen, verpakking en personeel moet betalen.
En je moet niet op de knieen voor iemand die Belgisch materiaal fabriceert, dat vraagt niemand zeker de fabrikant niet, maar denk eraan veel is er niet meer aan verdiend. Want dan zouden ze niet failliet gaan.
En dit is het laatste wat ik ervan zeg of schrijf. Toen ik op 10/11 de mail van De Prest op het forum zette, was dit ter informatie en niet om het laten lostbarsten van veronderstellingen.

6 pagina's om de rekening van een fabrikant te maken, terwijl een pagina over Belgische modellen amper een paar antwoorden krijgt. Dit typeert de mentaliteit van vele modelbouwers hier bij ons in Belgi?. Kijk naar Engeland, daar worden geen woorden aan vuil gemaakt aan onderwerpen als deze, maar daar doet iedereen aan modelBOUW
Groetjes,
Paul

n/a

Ja toch nog iets dat ik vergat.
Fran?ois De Boer kent De Prest niet en krijgt zeker niets van De Prest.
Hij koopt zijn Roco locs bij mij.
Groetjes,
pb

jarikd

Oke Francois, laat ik het anders zeggen:
Je reden is duidelijk, onvrede. Je bedoelingen zijn duidelijk, meer Belgische modellen. Op beide wil ik ook niets aanmerken.

Het gaat mij om iets anders. Je postings en homepage geven de indruk als zou Reyne geen goede Belgische modellen willen of kunnen maken. Het is mij echter niet duidelijk waarop je dit baseerd. Alleen omdat De Prest Belgische modellen op zijn homepage heeft aangekondigd en Reyne nog niet? Dit is in mijn ogen een wat mager bewijs voor je beweringen. Zeker bij een faillisement kun je beloften uit het verleden niet zonder meer vertrouwen.
Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt

n/a

Goed, om te beginnen moet ik de vraag stellen of er mensen, behalve leden van dit forum die er beroepshalve mee bezig zijn, beseffen hoe een planning gebeurd en wat er allemaal komt bij kijken. Ikzelf heb nooit aan een planning meegewerkt maar was er toch dicht bij betrokken  doordat ik kon zien wat mensen er voor deden.
Als ik hoor dat volgens sommigen een paar foto's van een grootspoormodel voldoende zijn dan weet ik al dat men er niets van afweet. De kleuren daar kan ik inkomen want daar is nog genoeg van te zien op foto, hoewel ook meestal naar de firma en de code van de verf , bij de NMBS (museum) gezocht wordt. Dat is bij de 52 zeker misgelopen vanuit Oostenrijk . Het laatste model dat uitgebracht is was juist. Het aantal foto's dat er bij te pas komt (zeker bij stoomlocs)is aanzienlijk. Zij moeten dan ook nog gevonden worden. De meeste foto's volstaan niet je moet ze van alle kanten genomen hebben en dan nog dikwijls vindt men geen foto van het dak, en moet men aan anderen vragen of ze die bereidwillig willen bezorgen. De plannen zelf, van de bouw, moet je ook te pakken krijgen. Er moeten tekeningen gemaakt worden, in het formaat dat men gaat produceren. Enz. Ik ben er zeker van dat ik dingen overgeslagen heb want het is een complexe materie. Ik vertel dit alles eerst zodat ik hiemee de conclusie van mijn denken achteraf kan staven. Nu nodig ik u uit de bijdragen van Messing goed te lezen waarin hij het heeft over de kosten van mallen, matrijzen en gietstukken. De sommen die hij vermeld kloppen, hij kan het weten, beter dan ik zelfs. De planning van al deze zaken neemt enorm veel tijd en geld in beslag. Men is er dan ook lange tijd mee bezig, zeker voor een nieuw model. Er zijn nog de regelmatige controles op de eerste stukken. De laatste tijd heeft men omdat iedereen het wil, en uit noodzaak, van het eerste ontwerp alle schilderingen die bestaan hebben op de markt gebracht mits het aanbrengen van de nodige verbeteringen. Dit is in het voordeel van de koper en de producent omdat de kosten gedrukt worden door de hoeveelheid. Dat betekent echter niet dat die herzieningen geen geld meer kosten.
En nu kom ik tot de kern. Een bedrijf dat moet bezuinigen, om in leven te blijven moet zijn productie aantallen berekenen en afwegen of ze kunnen geproduceerd worden. Noodzaak !! Men maakt de keuze voor grote afzetgebieden, anders ga je in faling.
Deze dingen zijn gebeurd en men heeft gekozen, de firma die de meeste projecten heeft lopen en geen grote afname heeft is dan de sigaar in hun denkwijze, daar steekt men geen geld meer in. Daarom zijn meerdere kleine landen de dupe. Begrijpelijk, maarr...als men zulk een firma de vertegenwoordiging afneemt stoppen zij met de rest nl. de planning voor nieuwe modellen. De vermoedelijke reden van Roco's handeling is dus gooi de firma buiten dan stop je ook de planning en de kosten. Ik moet het niemand vertellen, er waren heel wat plannen voor Belgi?. Ik vind dat je als producent beter de toestand kan behouden, zo verandert er niets voor alle partijen, en stop je voorlopig met de planning, dat kan iedereen begrijpen. Dan komen er ook voorlopig geen nieuwe modellen bij maar dan speelt men het wel verstandig. Het is dus duidelijk een economische factor die meespeelt. Nu kan je zeggen ok alles opgelost. Maar vele kleine maken dikwijls een hele grote. Met zulke planning ga je een hele markt overlaten aan anderen. Gelukkig hebben wij bij ons nog mensen die dikwijls, zij het op het randje, een model plannen en dikwijls met de handen in het haar zitten. Zie maar dat je aan pantografen geraakt vb. Je moet er bijna gek voor zijn.  De toekomst ziet er somber uit volgens mij en het zal moeilijk worden als je weet dat M?rklin weeral in de problemen zit, en op het eindejaar moet rekenen. (Zie artikel op mijn site.)
Maar niettegenstaande, tegen beter weten in, is het goed wat van je te laten horen en te reageren omdat ze je dan voor de toekomst in gedachten houden. Zonder twijfel. Zo vlug zijn ze niet geschokt hoor.
Ik val Reyne niet aan, dat deden anderen voor mij. Maar is het niet begrijpelijk dat die firma zich niet gaat wagen aan dure planningen?
En als men het wil laten uitschijnen dat alles doorgaat dan zal het de vlottende cabine worden want ik vermoed dat die klaar is, of kan zijn want die is in Belgi? voorbereid. En vraag me nu niet waarom ik dat allemaal weet want dat ga ik niet verklappen. Ik weet het niet van de firma De Prest in ieder geval.

deboerf

tufken

Het zal zeker wel zijn redenen hebben waarom de firma Deprest uitgesloten wordt.

Ik verkoop momenteel 3 jaar modeltreinen, bij mij thuis maar hoofdzakelijk via Internet.
Verschillende firma's willen gewoon niet leveren en zijn ertegen.
Ik koop alles dus via een ander EU land, geef dezelfde service en garantie. Mijn klanten kunnen het bevestigen.
Ze zijn tegen verkoop als je geen winkel hebt? Waarom, internet is de toekomst.
Ik heb al 4-5 maal gebeld en gemaild naar Mehano Belgi?, ze geven nog geen antwoord.
Maar ik heb de treinen evenzeer en goedkoper, ik kan verkopen tegen veel lagere prijzen als ik wil.
Maar ik heb wel respect voor de winkeliers hier.

Dus ze moeten niet klagen, want ze kunnen verkopen aan hun eigen landgenoten en willen gewoon niet.

Ik ben daar momenteel mee bezig met iemand van Test aankoop en de pers, ze volgen het ook op, ze zouden dit graag Europees willen aankaarten wegens belemmering van de vrije handel.
Er zijn wel enkele verdelers in Belgi? die leveren, en die lachen met degenen die het niet doen.
De Duitsers en de Oostenrijkers zijn op dit gebied slimmere en betere zakenmensen.

Sommige verdelers leven nog in de oude tijd en zijn vergeten dat we in gans de EU zonder problemen kunnen kopen.

Het ergst vindt ik dat ze nog de moeite niet nemen eens te praten of te bellen.
En mijn verkoop is niet zo klein.  Ze leveren wel aan CONRAD, en die verkopen ook op afstand of niet.

Ik denk dat de klanten daar niet naar kijken, maar wel naar de prijs en de service, dit is belangrijk, of moet het een winkel zijn???
De klanten die bij ons komen vinden het hier zeker niet slechter bij hun tasje koffie, en een goed gesprek.
We nemen er de tijd voor, en dringen niks op, ze respecteren dit zeker.


Groetjes
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


n/a

Ik betreur eveneens die instelling van sommige importeurs.. Er zijn mensen die op beurzen staan en zelf geen winkel hebben en daarom niet  bevoorraad worden door zekere merken.  Gelukkig niet door allemaal. Maar nu het duidelijk crisis is, is er een verandering op til.
Ik heb recent vernomen dat Reyne ook het slachtoffer is van de nieuwe Roco politiek en geen invoerder meer is maar gewoon verdeler  vanaf 1.1.06.  Ook in Zwitseland zijn er verschuivingen en Frankrijk daar heeft men nog geen oplossing voor. Ik denk dat de bron die me dit influisterde te vertrouwen is. Dus , zoals ik vermoede, dit betekent geen planning meer. Roco meemt alles op zich en dan is er...nee geen koffie...maar ook geen Belgisch materiaal vermoed ik.
Dus heb ik gelijk of heb ik gelijk. Reageren bij Roco aub.

mark7758

Ga eens bij Rez.nl kijken dan zie je wat roco NL aankondigd.
En dat verhaal dat reyne niets meer is????
Sorry als winkelier zouden we dat toch wel moeten weten.
Helaas vrijdag nog met hun gesproken en hier niets over gehoord.
En over Belgie mogen ze (willen) ze nog niets zeggen.
Dus wacht geduldig af. En kijk eens bij Marklin die is ook bijna het haasje. En hou er rekening mee als Marklin terziele gaat. Dan weet de hele wereld dat er geen treinjes meer zijn. (Klopt niet maar zo wordt er wel gepraat.) Denk maar eens rustig overna.
En jij heb het over huiskamerverkoop.
Hoe wou jij de modelbouwer helpen?
Met die praktijken. De Huiskamerverkoper verkoopt de leuke modelen tegen een dumptarief. (Geen winkelkosten, geen personeelkosten.)
En de winkel mag de rest verkopen. Dan zijn er zo geen winkels meer omdat zij (Huiskamerverkoper) het kaas van hun (winkeliers) eet.
Sorry. We (winkeliers) krijgen al genoeg van die praktijken. Ze kopen een modelletje op een beurs en gaan naar de winkel voor het onderhoud. En dan maar klagen als het niet gratis is. We (winkeliers) worden geacht ook de service van andere winkels te doen. Prima. Maar laat dan een aankoopbon zien. En geen probleem,
Maar Wil je Roco (NL of B of D of L) helpen? Schreew dan niet en wacht eerst eens wat ze doen in  Nurnberg. En als er dan niets wordt aangekondigd. Dan mag je klagen. En dan geef ik je nog gelijk ook. Maar nu is het nog veel te vroeg om er vragen en een petitie aan te wagen. Sorry dat schiet bij Reyne zeker in het verkeerde keelgat. Wie weet zeggen ze bekijk het maar en heeft Belgie helemaal geen importeur meer. En Roco heeft een voorkeur wie wel en wie niet tot hun importuers mag komen.
Dus geduld en in februarie 2006 weten we alles.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

tufken

citaat:
Geplaatst door tufken


En jij heb het over huiskamerverkoop.
Hoe wou jij de modelbouwer helpen?
Met die praktijken. De Huiskamerverkoper verkoopt de leuke modelen tegen een dumptarief. (Geen winkelkosten, geen personeelkosten.)
En de winkel mag de rest verkopen. Dan zijn er zo geen winkels meer omdat zij (Huiskamerverkoper) het kaas van hun (winkeliers) eet.
Sorry. We (winkeliers) krijgen al genoeg van die praktijken. Ze kopen een modelletje op een beurs en gaan naar de winkel voor het onderhoud. En dan maar klagen als het niet gratis is. We (winkeliers) worden geacht ook de service van andere winkels te doen.



Hallo Mark,

Wie zegt er dat wij geen service geven?
Ik heb ook kosten voor mijn magazijn, betaal ook mijn BTW en wer kern er ook met 2 personen. Jullie zijn  tegen alles tegen als het een beetje in jullie vaarwater komt.
Wie zegt dat wij tegen dumptarief verkopen?
Ga dan even eerst protesteren voor de deur van de groten (vb Conrad).
En geven we geen service? Er zijn klanten die van ons gewoon een nieuwe loc kregen na 3-4 oud bij een defect en dat ze geen 5 maand moeten wachten eer hij terug is van de fabriek.
En over die dumpingprijzen, er is hier een Belgische (bekende) winkelier die enkele maanden geleden op een beurs zei:
IK wil de enige zijn die overblijft, ik zal mijn prijzen doen dalen tot de meesten eruit liggen. (dat mag wel)
Als het zo zit kunnen we dit beter eens aankaarten via een consumentenprogramma.
Het is nu ??nmaal een veranderende zakenwereld, dit door de EU waar jullie zelf allemaal voor gekozen hebben.
Hier zegt minister Stevaert, dat is goed voor de prijzen, hoe meer concurrentie hoe beter  -----> klaag daar want zij veroorzaken zelf al die falingen en verplaatsingen naar andere landen.

Je begint nu al direct op mij te schieten, dit is hetzelfde dan waar je tegen reageerd i.v.m de brieven naar Roco en Reyne.

ZO lok je de dumpingprijzen zelf uit, i.p.v. wat meer samen te werken.
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "