nieuws van Roco

Gestart door n/a, 10 november 2005, 11:42:54 AM

Steven86

Bon, ik heb die tekst van Mr. De Boer eens gelezen en volgens mij is het zeer onverstandig om aan zo'n actie mee te doen. Ik heb twee bedenkingen:

1) "Dank zij dit werk waren de modellen steeds van goede kwaliteit."
Niet echt genuanceerd h?. Roco heeft net als andere fabrikanten evenzeer geblunderd bij Belgische modellen. Zoals de chauffeur aan de verkeerde kant van de cabine zetten, nummers te groot afdrukken, doorschijnende kappen etc. Ik stel me dus dik vragen bij de objectiviteit van deze tekst.

2) Veel belangrijker: bezint eer ge begint. Wat wenst de Belgische modelbouwer Roco eigenlijk toe? Wil men dat Roco overleeft en opnieuw een gezond bedrijf wordt? Of wil men dat Roco vooral nummervarianten van dezelfde Belgische treinreeksen blijft produceren tot in het oneindige, voor een beperkt en select doelpubliek waarvan de som van al hun aankopen nog niet eens zichtbaar is in de totale omzet van Roco? Hop mannen, aan de airbrush en leren werken met decals. Das nog leuk ook.

De merktrouw aan Roco is blijkbaar zo oppervlakkig dat bij de eerste echte invloed van de doorstart die men hier in Belgi? voelt, nl. een andere invoerder het kot al te klein is en de emails richting Oostenrijk vertrekken. Geef mij dan maar het gebalanceerd editoriaal van de nieuwe Modelspoormagazine. Daar staat tenminste vertrouwen in de toekomst, zonder een oordeel te vellen over een invoerder die nog moet beginnen.

Wacht eerst eens af wat de toekomst brengt en wat de nieuwe importeur doet. Dan pas zeuren...

diesels

citaat:
Geplaatst door Steven86
1) "Dank zij dit werk waren de modellen steeds van goede kwaliteit."
Niet echt genuanceerd h?. Roco heeft net als andere fabrikanten evenzeer geblunderd bij Belgische modellen. Zoals de chauffeur aan de verkeerde kant van de cabine zetten, nummers te groot afdrukken, doorschijnende kappen etc. Ik stel me dus dik vragen bij de objectiviteit van deze tekst.


Vergeet de kleur geel bij de 5206/5307 niet [:p]
Eigenlijk wil ik het nog erger stellen: Reyne heeft dat soort fouten niet of bijna niet gemaakt met de Nederlandse modellen. Bovendien, zo heel veel nieuwe Belgische modellen zijn er de laatste jaren toch niet geweest. De bolle neus is een Europees model in Belgische uitvoering, van de 62 is nu 1 nummervariant uit, die ik nota bene niet gekocht heb vanwege de fouten, en de heruitgave van de 20, de 29, de nieuwe 21/27 en de vlottende cabine heb ?k nog niet gezien. Ook qua goederenwagens was het de laatste jaren eerder karig. Dus het kan misschien slechter, maar ook heel wat beter. Misschien wordt het dus wel beter! Laten we ons d??rvoor inzetten, in plaats van aan sentimentpolitiek te gaan doen.

rgp

Dag,

Met het volgende ga ik mij weer een hoop vijanden maken, maar tot daar aan toe.

Democratie is prachtig, alleen laat het ook - ongestraft - toe dat iedereen over alles en nog wat zijn mening mag geven (OK) en actie mag ondernemen (en dat is al veel erger) zonder ook maar een jota te weten van de gevolgen van zijn actie.

Plaats u nu eens in de plaats van Reyne.  Bekijk dan het pleidooi van De Boer.  concludeer nu.  Voor Belgi? en zijn pseudo-economisten-modelbouwers doen we de minste inspanning en nemen we zeker geen risico.

Wat de "dossierverstrekkers" betreft, ik ken er ook ??n van en kan maar twee dingen zeggen: hij weet waarover jij het heeft en is eerlijk (hij trok zich bij puntentoewijzigingen bij het model van het jaar bij FEBELRAIL telkens terug wanneer we het over een ROCO-model hadden.

Positief eindigen: lees nogmaals mijn voorstel voor een poll en zet u boven de "ik wil" en dan kun je op een constructieve basis naar de invoerders toestappen.

Tenslotte nog een niet onbelangrijk gegeven: dit systeem HEEFT GEWERKT !!!  Vindt dus niet opnieuw het warm water uit.

Roland

Gerolf

citaat:
Geplaatst door rgp

Met het volgende ga ik mij weer een hoop vijanden maken, maar tot daar aan toe.
Van mij krijg je alleen maar meer respect, Roland!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Daar sluit ik me bij aan.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

svvander

citaat:
Geplaatst door modeltreintjes

Als ik deze titel bekijk van het forum en het aanntal lezers en reactie erop, kan ik alleen maar hetvolgende besluiten :
Als er iets over fabrikaten of winkeliers of invoerders verschijnt wordt er ontzettend geluld en gezeverd. Bij een titel over een Belgisch model of onderwerp zijn de reactie en ook de lezers miniem in vergelijking met de artikels waar men kan fantazeren over hetgeen fabrikaten moeten of zouden moeten doen of maken.
Maar als er dan iets nieuws komt wordt er weer druk geschreven dat je best je aankopen doet in Duitsland. Vrienden steun toch onze Belgische mensen die hun nek voor jullie uitsteken in plaats van ze af te kraken.
Zijn wij modelbouwers of lullers. Je weet de beste stuurlui staan aan wal en waarschijnlijk is dat ook zo in de modelbouwwereld.( zo stel ik toch nu weeral vast )



Lullen, zeveren, fantaseren??? Is dat geen andere hobby??? [:p][:D]
Kijk is naar mijn andere draadje onder FAQ...
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

glamo

ROLAND geeft wel gelijk denk ik, we moeten onze eigen keuze eens opzij zetten en de rangen sluiten. via een poll ??n type proberen te kiezen en met dat voorstel naar de producenten stappen. als we zo elk jaar een nieuw model krijgen voorgeschoteld zal dat een enorm succes zijn. mijn persoonlijke keuze zal er dan ook wel eens bij zijn, maar dat is nu niet van belang.welk type het ook wordt, als het belgische is is het toch voor ieder van ons leuk meegenomen!!!

KURT
 

dieseltje

Misschien niet onbelangrijk in de keuze van een "nieuw" Belgisch model: wat is hiervan af te leiden als niet-Belgisch model ??
(ik ken daar niks van, maar d'er zijn op dit forum zeker mensen die daar de nodige kennis over hebben)
Of omgekeerd, wat zit(zat) er bij bv. Roco al in de buitenlandse productie, waar men met "minimale" kosten een succesvol Belgisch product kan maken ?

En om nog in te pikken op een vorige "post" : een reeks 91 zie ik ook helemaal zitten; zou, indien niet te duur, ook mooi staan in een "startkit goederen"

Benny

n/a

Beste modelbouwvrienden.
Wat willen jullie toch allemaal. Een volledig nieuw Belgisch project. Weet je wat dit kost.
Ik heb ooit aan Mehano gevraagd wat het kost om een model te laten ontwikkelen.IK dacht dat ik dit aankon, maar ik vergiste mij verschrikkelijk.IK was er voor naar Sloveni? gereisd.
Wel de matrijzen alleen kwam op orde van 200.000 euro. IN CHina kosten de matrijzen voor een loc  rond de 150.000 euro. En dan had men enkel matrijzen. Men moest dan nog de modellen laten spuiten ( plastiek spuiten ) in elkaar zetten, wielen,veertje,koppelingen, lampjes,electronische circuit, de algemene onkosten , enz.
Men kan in Belgi? ongeveer als het meezit 2.000 exemplaren verkopen. Dus zit men al aan 100 euro per model alleen voor de matrijskosten.
2.000 modellen verkoopt men niet op een jaar. Dus moeten er nog interest op die som betaald worden, iedereen zelfs firma's niet heeft dat bedrag maar opzij liggen. Daarvoor gaan ze naar de bank en dat kost ook geld.
Als men dan spreekt van een verkoop prijs van 275euro danhaakt de helft af,reden te duur.
Modelbouwers moeten eens begrijpen dat de fabrikanten niet de openbare onderstand zijn en dat ze winst willen maken. Als een model goed draait en men heeft winst, wordt die op gegeten door verlies van een ander model.
De grote hoop modelbouwers zullen mijn briefje hier larie vinden en niet geloven wat ik zeg, maar geloof mij maar.
En dat is de reden waarom de grote fabrikanten het op heden zo moeilijk hebben.
Vroeger heeft M?rklin ooit locomotiefjes gemaakt waarvan er zeker tussen de 50.000 en de 100.000 werden verkocht ( wereldwijd ). Dan heeft men natuurlijk winst, maar bij een oplage van een paar duizend kan men niet met winst draaien. En dat is de situatie in Belgi?. Dus wat doen de modelbouwfirma's herschilderingen om te  proberen een hogere verkoop per model te krijgen.Maar dan zijn we niet tevreden, want er ontbreekt dan dat kleine speciale ding om het Belgisch te maken.
De modelbouw firma's hebben volledig nieuwe Blegische modellen ontwikkeld, maar daar hebben ze steeds met verlies mee gedraaid.
Ook vertelde mij de nieuwe baas van Mehano tijdens mijn bezoek, dat zij nog geen winst hadden gemaakt op hun Belgische modellen. Ze draaien daar hun winst met plastieke typemachines en naaimachintjes voor de kinderen. En daardoor kunnen zij bepaalde modellen maken.

Peter

Hallo Allemaal,

Messing (Paul) ik ben akkoord met uw redenering maar dat kan merken er toch niet van weerhouden loks uit te brengen op bestaande onderstellen. Van de reeks 80 bestaan er minstens 4 modellen (M?, Fl,Ro, Jouef en ???) Doch buiten Jocadis is er niemand die een reeks 83, 84, 72, enz. heeft gemaakt op hetzelfde onderstel. Als de merken meer moesten overeenkomen hadden we geen dubbelontwikkelingen, en verkochten ze er waarschijnlijk meer van.
Peter [:I]
Met vriendelijke groeten
Peter

glamo

SLIK.......als ik dat allemaal hoor.
 

glamo

ik vraag me wel af of die grootte merken hun winst niet halen uit de verkoop van onderdelen zoals rails en derglijke???

KURT
 

svvander

@Paul (Messing), Geen winst op de 77/78???? En toch maken ze nog modellen bij? En iedereen (of toch bijna iedere modelspoorder naar Belgisch voorbeeld H0), heeft zo'n machine op zijn baan rondrijden...
Moeilijk te begrijpen!
BTW: 150.000 voor mallen -> kunt ge wel meer dan 1.000 x gebruiken... dus stel dat je er 2.000 exemplaren mee maakt: ff kleine berekening: ?75 zonder schildering etc... neem daar dan nog is dit bedrag bij: ?150 en ze verkopen ze aan (voor de digitale 3-rail modellen) aan ?280.
Als er dan 500 exemplaren van dit model verkocht worden:
280*500 = 140.000 (dan heb je dus bijna de kost van je mallen reeds terug)
Met andere woorden... ik denk dat ze misschien nu nog niet uit hun investeringskost uit zijn, maar op termijn, wordt dit wel winst.
Ik weet natuurlijk de werkuurkost, belastinglast, transportkost etc. niet.
Maar ik kan niet geloven, dat iemand aan zulke zaken begint met de veronderstelling: "Hier gaan we is goe ons broek aan scheuren".
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

In iedergeval hebben ze mij toen verzekerd bij Mehano ( hun nieuwe geldschieter en venoot ) dat ze nog niets aan het type 77 hadden verdiend. Had Mehano toen geen nieuwe eigenaar gekregen waren ze op de fles. En dit was vorig jaar toen ik daar was.
Als je een 3 rail loc met decoder en sound opnoemt, moet die electronica toch ook betaald worden. Esu werkt niet voor niets hoor! En daar is geloof mij vrij veel op verdient, want wat staat er tenslotte op een printplaatje en wat moeten wij er voor neertellen.
Maar wij moeten hun rekening niet maken, maar zij verzekerde mij dat ze nog geen winst hadden gemaakt op de Belgische locs.
Inderdaad kwam het positieve uit hun verkoop van rails, maar niet van bij ons maar uit de US en het Amerikaans materiaal. En nu schrijf ik maar wat ze mij daar vertelde.
Zouden we onze energie niet steken in modelbouw en stoppen met de rekening te maken en het gekanker over de grote modelbouwfirma's.

n/a

Nog iets dat ik vergat.
Je zei dat iedere modelbouwer zo een loc op zijn baan heeft staan. Correct en zelfs meer dan ??n. Maar hoeveel modelbouwers zijn er in Belgi? denk je die dan ook nog Belgische modellen of een Belgische baan hebben. Zouden er 1.000 zijn. Ik denk het niet hoor!
Maar misschien begin ik nu een andere discussie en dit is absoluut niet mijn bedoeling.