bovenleiding analoog spoor digitaal

Gestart door mustang, 28 december 2011, 20:43:32 PM

mustang

ik stel mij de vraag of het mogelijk is om op de bovenleiding analoog te rijden en op de rails digitaal . Let wel ik rij nog op M sporen en de bovenleiding zou ook de originele worden , kwestie van nog een beetje nostalgie te laten bestaan . Mijn digitale sturing gebeurt nog met een 6021

GeM

Ik vermoed van niet. Bij rijden op bovenleiding is het de bovenleiding die de functie van de middenleider overneemt, maar de railstaven zelf blijven als massa (mag je dat zo zeggen bij wisselspanning?) gebruikt, ook wanneer je op bovenleiding rijdt. Dat gaat volgens mij vonken geven als je de railstaven (bruine draad dacht ik?) zowel op de digitale als op een analoge centrale gaat aansluiten [B)]
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

ToThePoint

Analoog is dat gelijk of wisselspanning ?
Als het gelijkspanning is dan vermoed ik dat het kan, maar dan zal u zich dienen te verdiepen in het superpositioneren van spanningen en het ontkoppelen van de gelijkspanning.
De ontvangerkop van een satelietschotel werkt volgens dat principe.
De gelijkspanning voed en de ontvanger stuurt zijn ontvangen signaal over dezelfde coax naar de decoder.
Soit u gaat veel verbouwwerk hebben als u dat idee wenst uit te voeren. Maar op zich een super idee.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ysbeer

Alleen als je de loks uitsluitend op sleper of op beugel zet'
En nooit op beide tegelijk.
Je zult een zijde van de digitaal(de railstaven)met de gelijkspanning moeten verbinden.
3 rail is redelijk ongevaarlijk,mar met twee rail zou ik het niet proberen.
wim

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Je zult een zeide van de digitaal(de railstaven)met de gelijkspanning moeten verbinden.



Daarom ontkoppelen met een kondensator om de gelijkspanning tegen te houden.

Wat ik nu bedenk is dat voor de de beide spanning een apparte transfo dient gebruikt te worden ! Niet 1 transfo voor beide spanningen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Tussen middengeleider en bovenleiding lijkt me dit geen enkel probleem, op voorwaarde dat je analoge regelaar naar de netspanning volledig galvanisch gescheiden is van de digitale.
Je kan ??n pool van je analoge voeding aansluiten op de middengeleider, die ook door je digitale regelaar gevoed wordt.
Beide stromen be?nvloeden elkaar niet, de analoge spanning zal bij een meting meedeinen met de digitale, maar toch zullen ze elk hun eigen waarden behouden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Ik weet niet zeker of je dit bedoeld:

Omdat je spreekt over nostalgie, veronderstel ik dat je analoog gaat rijden met een oude Marklin transfo en E-loks. De bruine uitgang van deze transfo kan je rechtstreeks aansluiten op de bruine aansluiting van de M rails, de rode enkel op de bovenleiding.
De bruine van de digitale 6021 voeding sluit je ook rechtstreeks mee aan op de bruine ingang van je M rails, de rode op de midden aftakking van je M rails.

Het spreekt vanzelf dat je absoluut moet voorkomen dat de beide rode uitgangen van de voedingen ergens op je baan contact maken. Een oude Marklin transfo zal daar tegen kunnen, maar hoe het zit met de kortsluitdetectie van de 6021 voeding weet ik niet?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Alleen het verhaal van Geert komt bij de waarheid. De rest is praat van leken die niet precies snappen waar het over gaat.
Kort gezegd: digitale spanning aansluiten tussen puntcontacten en rijrails, analoge spanning aansluiten tussen bovenleiding en rijrails.
De rails fungeren dan als gemeenschappelijke massa voor beide systemen.
Of de analoge spanning dan gelijk of wissel is, dat maakt niks uit, kan allebei.

Blijft alleen de vraag waarom je zoiets zou willen.

Ferre

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Alleen het verhaal van Geert komt bij de waarheid. De rest is praat van leken die niet precies snappen waar het over gaat.
Kort gezegd: digitale spanning aansluiten tussen puntcontacten en rijrails, analoge spanning aansluiten tussen bovenleiding en rijrails.
De rails fungeren dan als gemeenschappelijke massa voor beide systemen.
Of de analoge spanning dan gelijk of wissel is, dat maakt niks uit, kan allebei.

Blijft alleen de vraag waarom je zoiets zou willen.



en de vraag waarom je Gerolf en de anderen "leken" noemt ... zij hebben hun kennis hier al ruimschoots tentoongesteld.
en sowieso, iemand die iemand probeert te helpen, ook al is het misschien niet juist, zomaar af beginnen kraken ... dat vind ik pas bullshit.

Ik kan je helaas niet helpen mustang, mijn kennis hieromtrent is heel beperkt. Wat wij op onze baan doen, is wel bovenleiding plaatsen, maar dan eigenlijk alleen als scenery [:)]

Mvg,

Ferre

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Ferre

en de vraag waarom je Gerolf en de anderen "leken" noemt ... zij hebben hun kennis hier al ruimschoots tentoongesteld.
Alleen jammer dat die kennis er hier niet uit komt.
En als iets fout is, dan mag dat toch gewoon gezegd worden?
Anders blijft de vraagsteller in onzekerheid over welk antwoord goed is, en welk fout. Aan die onzekerheid probeer ik een einde te maken.
Dat dat bij jou overkomt als afkraken, dat is jouw interpretatie.

ToThePoint

Dat was nu ook mijn gevoel enkele uren geleden.
Wenste niet te reageren omdat we weer zoals in het verleden op hetzelfde spoor gingen.
Men kan het niet laten om degenererende commentaar te leveren.
Het nieuwe jaar is onderweg, hopelijk was het een 2011 fenomeen.
Misschien kunnen we samenleggen om een cursus "kommunicatieve vaardigheden" cadeau te doen.

Met alle respect beste medemens maar uw inbreng had ook anders gekunt.
Wat Ferre probeert te duiden is dat met inachtname van de andere meningen uw inbreng ook gewaardeerd is, maar de anderen afdoen als larie en apenkool is ronduit beneden alle pijl.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

..maar de anderen afdoen als larie en apenkool is ronduit beneden alle pijl.
Ik heb de woorden larie en apenkool niet gebruikt.
Het is trouwens niet "pijl" maar "peil".[;)]

ToThePoint

Citaat:

"De rest is praat van leken die niet precies snappen waar het over gaat."

Maw "Wat de andere vertellen is larie en apenkool"

En einde discutie.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

En einde discutie.
Het is niet discutie maar dicussie.[:D]

Ferre

oh my god ! [:0]

betweter en muggenzifter .... werkt toevallig ni bij de belastingen ofzo ???

djeezes.

achja dit was mijn laatste commentaar.

ik ga men tijd ni verder verspillen aan zo iemand.