Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

bovenleiding analoog spoor digitaal

Gestart door mustang, 28 december 2011, 20:43:32 PM

Klaas Zondervan

Oja, daar had ik nog niet eens aan gedacht.
Nou, in dat geval is het gelijk polen van de transfo's helemaal een zinloze excercitie.

GTTtommy

citaat:
Geplaatst door INFO

En bovendien zal 1 trafo de digitale centrale voeden en de andere de analoge bovenleiding.


ja das inderdaad waar, daar had ik niet bij stilgestaan,
sorry, mijn fout,

maar als je 2 x analoog wil rijden moet dit wel?
want dan heb je de + van tranfo 1 op de puntcontacten,
de + van tranfo 2 op de bovenleiding, en de 2 nulgelijders op de sporen?

Gerolf

Bij dubbel-analoog moet dit ook niet, het blijven aparte kringen/stroomvoorzieningen.
Ik kan me enkel voorstellen dat dit nodig is wanneer je twee transfo's gebruikt voor aansluitende spoordelen (blokken).
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

GTTtommy,

Dit moet alleen als je beide trafo's aansluit op de rails zelfs, en voor verschillende regelbare secties, en dan alleen nog maar om te voorkomen dat als je 1 van de trafo's uit de WCD haalt dat er 230V op de stekker komt te staan.
Voor de werking zal het geen positief of negatief effect hebben, het is dus alleen belangrijk voor de veiligheid.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Sorry Wim, maar nu ga je zelf in de fout.

Als de transfo's secundair op beide polen aan elkaar zitten, dan zal je op de uitgetrokken stekker altijd spanning hebben. Maakt niet uit hoe ze aan elkaar zitten, bruin aan bruin en rood aan rood, of bruin aan rood en rood aan bruin.

Als ze secundair maar op ??n poot aan elkaar zitten zal er op de uitgetrokken stekker niks gebeuren. Ook dan maakt het niet uit hoe ze aan elkaar zitten.

ysbeer

Even naast het onderwerp
Ga je ooit dubbel digitaal met bovenleiding
Lees dan eerst de WAARSCHUWING op de lenz site.
Ik citeer niets lees het zelf maar (kan ik niet in fout gaan)
wim

Klaas Zondervan

Kan je een link geven naar die waarschuwing?
Ik kan niet vinden wat je bedoelt.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Kan je een link geven naar die waarschuwing?
Ik kan niet vinden wat je bedoelt.



Lenz handboek
Volgens mij alleen voor twee rail geldig


Ein gemischter Digitalbetrieb ?ber Ober- und Unterleitung ist nicht
zul?ssig. Steht die Lokomotive bei dieser Betriebsart in der falschen
Richtung auf dem Gleis (dies kann z.B. nach Durchfahren einer
Kehrschleife der Fall sein), kann der eingebaute Lokempf?nger durch
?berspannung zerst?rt werden! Wir empfehlen den Betrieb mit
Stromabnahme durch Unterleitung (Radkontakte), da die
Kontaktsicherheit (und damit die ?bertragung der Digitalsignale zum
Lokempf?nger) wesentlich sicherer ist als bei Oberleitung.

wim

INFO

Ja, maar als de lok met een pantograaf een decoder heeft, wat heeft het dan nog voor nut hem door de bovenleiding te laten voeden.
Het ging in deze vraag toch om analoog via de bovenleiding en digitaal via de puko's van de Marklin rails. Sleep er nu aub niet allerlei if then .. else constructies bij.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

mustang

ok had vorige keer al laten weten dat ik het ging testen en dat het ook werkte . Heb nu een deel van de bestaande baan af met bovenleiding en hier werkt dus ook alles . Het was voor mij een goedkope oplossing , nu m?oet ik nog iets vinden om de seinen laten te werken pmaar dat zal ook wel lukken . Alleszins iedereen bedankt voor de uitleg en de hulp . PS admin mag het nieuw geopende item hierover afsluiten