Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

bovenleiding analoog spoor digitaal

Gestart door mustang, 28 december 2011, 20:43:32 PM

Geert

Tja, toen ik dit las:

?Als het gelijkspanning is dan vermoed ik dat het kan, maar dan zal u zich dienen te verdiepen in het superpositioneren van spanningen en het ontkoppelen van de gelijkspanning?

en

?Je kan ??n pool van je analoge voeding aansluiten op de middengeleider, die ook door je digitale regelaar gevoed wordt.
Beide stromen be?nvloeden elkaar niet, de analoge spanning zal bij een meting meedeinen met de digitale, maar toch zullen ze elk hun eigen waarden behouden.?


toen dacht ik ook: weten ze wel waar het over gaat...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Man man man, wat een draadje weer [xx(][xx(][xx(].

Danny (Mustang) blijft deels op zijn honger zitten en twee-derden van de reacties zijn weer bekvechterij [xx(].  Ik hoop echt dat dit een restant is van 2011 en dat we in 2012 wat meer respect voor elkaar zullen hebben...

@Danny: volg de raad van Geert: analoog op de bovenleiding (rood van je trafo), rood van je centrale op je middenleider.  Bruine aansluitingen met elkaar verbinden.
Zeker opletten dat beide spanningen (rood) niet met elkaar verbonden worden!  Voor de analoge loks op de bovenleiding misschien voor alle zekerheid de sleper verwijderen (voorkomt ongelukken).
Groetjes, Peter


INFO

Hi, onze Klaas en Geert hebben het bij het rechte eind.

Het is gewoon common-ground. Oftewel een gemeenschappelijke retour.

Hetzelfde doe je ook als je een Viesmann 5211 aansluit op een aparte voeding voor de energie voor het omzetten van de wissels. En zoals gewoonlijk gaat ToThePoint weer eens volledig uit zijn dak omdat hij wordt tegengesproken, als hij gewoon onzin verkondigd. Jammer voor Mustang die is er niet meegeholpen.

Maar Mustang wat jij wil gaat perfect en zonder gevaar. Digitaal via de bedding en de puko's en analoog via de bedding en de bovenleiding.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Alleen het verhaal van Geert komt bij de waarheid. De rest is praat van leken die niet precies snappen waar het over gaat.



Ach Klaas,waren we allemaal maar zo bescheiden als jij.
Dan zag de wereld er beter uit.
Maar ja,wie ben ik een eenvoudige leek.
wim

mustang

ik heb precies wat stof doen opwaaien maar dit was zeer zeker mijn bedoeling niet . Ik wou allen weten of dit mogelijk is en dit is blijkbaar mogelijk , waarom ik het wil doen is dat ik al een heleboel stomers omgebouwd heb en eigenlijk nog enkele e locs heb die ik nu ook zou wille gebruiken zonder ze nu dadelijk te willen ombouwen ( achteraf ) , het is nu eenmaal crisis voor iedereen . Spijtig weer voor deze discussies , hoop dat het verandert want het is en zal een hobby blijven waar we mekaar proberen te helpen en zo ook van mekaar kunnen leren ook al worden er fouten gemaakt of dingen anders bekeken .

Geert

Deze discussie daar moet je je niets van aantrekken.

Het is wel zo dat ik in eerste instantie je vraag niet zo goed kon plaatsen. Vandaar dat ik mijn antwoord daarop een beetje voorzichtig begon met ?Ik weet niet zeker of je dit bedoeld:?. Mogelijk zijn de antwoorden van de zogenaamde ?leken? een verkeerde interpretatie van je vraag.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

citaat:
Geplaatst door mustang

...ik heb precies wat stof doen opwaaien maar dit was zeer zeker mijn bedoeling niet . Ik wou allen weten of dit mogelijk is...


Danny, veeg je kl**ten aan het stof dat je doet opwaaien (kan wel wat prikkelen aan je kl**ten [:o)][:o)][:o)]).
Je stelt hier een onwetende vraag waar je antwoord op wil (en die je gelukkig hebt gekregen), maar blijkbaar is dit (weeral eens?) een reden dat bepaalde leden elkaar gaan aanvallen...  Iets waar ik het sch**t van krijg...
We hebben hier allen maar een 'beperkte' tijd rond te lopen, we delen allen dezelfde hobby, laten we dan met z'n allen wat respect hebben voor elkaar...  ...en elkaar motiveren...

Einde van mijn 'preek'...
Groetjes, Peter


Paulogic

In spiritus, sanctus,
Boterhamus met salamus,
Worstus saucissus,
Santus mij rattus.

Amen,

[:o)][:o)][:o)][:o)][:o)][:o)][:o)][:D]
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
citaat:
Geplaatst door Ferre
en de vraag waarom je Gerolf en de anderen "leken" noemt ... zij hebben hun kennis hier al ruimschoots tentoongesteld.
Alleen jammer dat die kennis er hier niet uit komt.
Ik heb in mijn verhaal niet de rails, maar de puko's als "common ground" genoemd. Dat was natuurlijk een blunder van formaat [|)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GTTtommy

hey,
moet je moet ook opletten voor je de 2 bruine samen aansluit,
als je de 2 trafo's in het stopcontact steekt,
moet je best eerst de 2 bruine draden tegen een lampje houden (wel de 2 trafo's opzetten) als dit lampje niet brand is er geen probleem,
als dit lampje brand, moet je 1 van de 2 tranfo's uit het stopcontact halen en de stekker 180? draaien

dit heeft met de wisselspanningssinus te maken,

correct me if I'm wrong

mvgr

Klaas Zondervan

Tommy, dat lampje gaat nooit branden. De ene rode draad zit aan de puntcontacten, de andere aan de bovenleiding. Die twee hebben niks met elkaar te maken. Dus als je een lampje tussen de twee bruine houdt wordt er geen stroomkring gevormd, en zal het lampje niet aangaan.

GTTtommy

je moet altyd eerst testen dat de 2 tranfo's geen halve radius van mekaar verschillend staan,
dit doe je door de 2 bruine (van elke trafo 1) aan een lampje te hangen, (1 aan het puntcontact, de andere aan de fitting)

als men 2 trafo's in een stopcontact steekt,
en de ene zit 180? anders dan de ene
loopt de fase 180? omgekeert

en krijgt de ene een +230V op de Blauwe van het primaire spoel dus een +16V op de secundaire
en de andere krijgt -230V op de blauwe op de primaire kant dus -16V op de secundaire
ze zitten dan een halve radius verschillend
en geven ze op de zelfste 0.02sec (50hz/sec) een +16 en de andere een -16v ?

oplossing is om 1 trafo uit het stopcontact halen en de stekker omdraaien

GTTtommy

dit zelfde geld ook als men 2 boosters parallel samen zet

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door GTTtommy

dit doe je door de 2 bruine (van elke trafo 1) aan een lampje te hangen, (1 aan het puntcontact, de andere aan de fitting)
Tommy, nog maar ene keer: als je dat doet zal het lampje nooit gaan branden, want er wordt geen kring gevormd.
citaat:
en geven ze op de zelfste 0.02sec (50hz/sec) een +16 en de andere een -16v ?
Ja en? De ene zit op de bovenleiding, de andere op de puntcontacten. Dus die bijten elkaar niet.

Je hebt ergens de klok horen luiden, maar je snapt niet goed wat er echt aan de hand is.
Het kan geen kwaad om de transfo's gelijk te polen, maar in dit geval is het nergens voor nodig.

INFO

En bovendien zal 1 trafo de digitale centrale voeden en de andere de analoge bovenleiding.
Alleen de waarheid ligt in het midden.