Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Lauscha

Gestart door evan, 02 december 2011, 19:38:53 PM

Ronald

#105
Looks good! [:)] [;)]

evan

#106
Goedemorgen,

Bedankt voor de lovende woorden en de interessante redeneringen.

Waarom Gips?
Wel de muurdelen spreken natuurlijk voor zich.  Het zijn afgietsels van mallen ontworpen door Prulleman (PAJ).  Hij heeft nu wel zwaarer gips gebruikt, maar zeet bewerkbaar.  En gips schildert absoluut anders dan floormate. En de samenstelling gaat sneller dan deze in te krassen.
De perronvloer is gedaan met hydrocal gips en dat is zeer licht en sterk.  Ik heb expres 2 lagen gelegd zodat het afschilfert bij grotere kracht met de kraspen aan de hoeken van de steen.  Dit geeft de natuursteen look.  Met floormate is dit bijna niet haalbaar.  Bij 1/32 moet je detail halen en floormate mist dat soms op deze schaal.  Bij kleiner schalen gebruik ik ook makkelijker hardschuim, architectenkarton of floormate want het werkt super en is miskend bij veel modelbouwers.
Het zal inderdaad wel verschillen qua gewicht.

De hoogte van het perron?
Ik heb er lang zitten op twijfelen en passen.
De link met het tijdperk had ik niet gelegd qua hoogte en is wel een goede tip.  Het thema is de overgang van II naar III en moet de uitloper van een groter station uitbeelden en mocht al wat "moderner" lijken.  Ik heb dit met Patrick overwogen qua bewerking van de perronrand.  Bv Houten balken geschoven tussen ijzeren profielen (zie de uitdanging),een stenen rand of beton
Ik heb dan gekozen voor arduinen stenen omdat de streek er een rijkelijke overvloed aan heeft.

De reden waarom het zo hoog is (Halverwege de trap van een umbauwagen) is het visuele.  De module is amper 45cm diep en de treinen domineren op deze oppervlate.  Het perron is ook niet diep dus forceer ik het zicht.  Ik heb gepast en gemeten en dit kwam het beste uit.  Nu als de rails kleur hebben en voorzien zijn van balast zal het al heel anders gaan lijken.

Thanks voor de tips en die zijn en blijven altijd welkom!!!

Tot later vandaag[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ToThePoint

#107
citaat:
Geplaatst door evan

Waarom Gips?
Wel de muurdelen spreken natuurlijk voor zich.  Het zijn afgietsels van mallen ontworpen door Prulleman (PAJ).  Hij heeft nu wel zwaarer gips gebruikt, maar zeet bewerkbaar.  En gips schildert absoluut anders dan floormate. En de samenstelling gaat sneller dan deze in te krassen.
De perronvloer is gedaan met hydrocal gips en dat is zeer licht en sterk.  Ik heb expres 2 lagen gelegd zodat het afschilfert bij grotere kracht met de kraspen aan de hoeken van de steen.  Dit geeft de natuursteen look.  Met floormate is dit bijna niet haalbaar.  Bij 1/32 moet je detail halen en floormate mist dat soms op deze schaal.  Bij kleiner schalen gebruik ik ook makkelijker hardschuim, architectenkarton of floormate want het werkt super en is miskend bij veel modelbouwers.
Het zal inderdaad wel verschillen qua gewicht.




Daar heeft u een punt Evan die ik enkel kan bijtreden.
Inderdaad iedereen heeft het over floormate, zou bij god niet weten wat dat is. Ik vermoed een vriend die gevallen is en op de vloer ligt (als dan niet kerment van de pijn). [8D]
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

evan

#108
Oi what are you doing on the floor mate? [:D][:D][:D]

@ToThe Point aka JP,

Floormate, roofmate, etc zijn styrodur achtige producten die gebruikt worden ter isolatie van respectievelijk volgens hun naam; ondervloeren, daken, spouwmuren etc.

Het is dus met een scherp mes of kraspen te bewerken.  
Kees-Jan heeft het gebruikt voor zijn spoor 1 tunneltje, Doomslu heeft dergelijk product gebruikt voor zijn fraaie brug etc.
Te vinden bij de betere bouwhandel.



Ondertussen ben ik aan de leuning bezig.  

Eerst heb ik de sporen nog wat bewerkt met de Airbrush.  Dit alvorens de leuningen in de weg zouden zitten[:D]



Dan maar begonnen aan de leuning.  Een hybride van messing en styreen.



Leve "ZAP CA+" lijm en "zip Kicker" lijm aanbrengen en een druppeltje zip kicker en hopla... vast.

Daarna speldekopjes knippen...



Net lucifers...



Eens geschilderd met een mengsel van Valejo matte vernis en roestkleurig pigmentpoeder...



Nog wat plezierfotokes:









Deze week moet ik toch echt ns mn fototoestel terug gaan oppikken voor betere foto's[:I]

Allen de groeten en tot later[;)]

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

#109
Nog een beetje...[:)]

De leuningen zijn klaar en de stootblok is aangepast.

Stootblok:
Dit was een originele Hubner blok, maar plastiek alom.
De plastieken stootbalk is verwijderd en vervangen door een Lindenhouten latje dat ik heb bewerkt met staalborstel en scherp mesje.  Daarna is het verweerd met verf en washes.

De fotos geven de voorlopige sfeer weer.

Best wat wazig, maar gewoon om het einde van de leuning te laten zien met de gekrulde stang[:)].  


De stootblok:


Er komt wat aan gereden:


Overzichtje:


Ik ga nu wat grastoefkes en struiken zetten[:p]

Tot later[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Kees-Jan

#110
Mooi gedaan Evan en bedankt voor je verklaring.

Kees-Jan

Zeg is dat handgreepje op die V 100 stuk? zo ja ik heb nog van die stangen hier liggen daar ik ze vervangen ga voor messing van Kruger.

evan

#111
Hoi Kees-Jan,

Er is inderdaad een stang gebroken, maar deze is voorlopig verstevigd met een staaldraadje binnenin.  
Die vervanging van Kruger is misschien beter om ook zelf ns aan te schaffen.  Ik zoek het op en bedankt voor de tip.

Ik ben ondertussen nog wat aan het prullen geweest en laat de fotos de dag afluiten[:)]














Groen van allerlei en weathering met olieverf waren de dader[:)]
De toefkes steken in de gaten tussen de ballast en andere hoekjes.  Tegen het einde aan ga ik met statisch gras alles bewerken en dan krijg ik meer volume waar de toefkes staan.  Werk zat, maar de rechtse module is aardig gevorderd en nu ga ik eerst aan de linkse voortwerken  .

De afsluiter van een mooi bouwweekendje[:)]



Groeten[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

#112
Wat ik bijzonder geslaagd vind zijn de relingen en de railstaven. Ook al weet ik dat je 100 verschillende tinten kunt gebruiken voor rails, toch vind ik deze extra geslaagd.

De rest mag natuurlijk ook gezien worden hoor. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

#113
Bedankt Luc[;)]

De leuningen zijn met poeder en vernis gekleurd.  Het poeder is GPP "Gebrande Omber" dat is een courante kleur.

De rails:

Eerst Polly scale "Railroad tie brown" met Acryl thinner en de Airbrush.
Daarna na de ballast is aangebracht terug een waas met de airbrush ter hoogte van de railstaven met een mengeling van dezelfde kleur gemengd met "oxide red" en "Shading gray" van Golden (airbrush verf)
Alvorens de tweede laag heb ik de rails en dwarsliggers gedrybrushed met witte verf.

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ERVIN

#114
Pff hier wordt een mens toch echt stil van hoor , Evan je bent jezelf weer serieus aan het overtreffen hoor , dit is absolute TOP!!!

evan

#115
[:I]  Bedankt Erwin.[;)]

Ik vind het leuk om zo de spoor 1 schaal verder te ontdekken.  Details, sfeer en het oogt hier ook mooi in de living[8D]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Martin Welberg

#116
Lekker bezig ![;)] Echt goed werk, lijkt me ook een ontdekking schaal 1..

conducteur

#117
Heb je nooit last van witte plekken met die zip kicker?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

#118
Evan, onvoorstelbaar mooi.
Die leuningen en rails hebben een perfect kleurtje !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#119
[:0] Prachtige foto's, Evan [:p] Proficiat ! [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw