Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * RĂ¼gen kustbaan

Hoofdmenu

MRdirect

Gestart door Huugooke, 10 november 2011, 13:25:28 PM

Huugooke

Zijn er daar nog mensen die MRdirect gebruiken?

INFO

waarschijnlijk wel
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Huugooke

Dacht ik ook. Maar willen die er over bomen?

Steam.N

Hugo, je hebt er een aandachtige lezer bij.

Ik draai op dit moment analoog-manueel, maar overweeg een volgende stap.
Daarom stelde ik een tijdje geleden een analoge vraag ivm Dynamo, maar ook toen was het aantal reacties minimaal.  Bizar.

Spijtig dat ik je niet kan helpen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

Wil Je wat meer vertellen over die vraag? Ik heb wel een beetje ervaring met MRdirect (en "koploper").

Steam.N

Op dit ogenblik draai ik analoog, in N-schaal.

Gezien dit toch beperkingen meebrengt, overweeg ik, als ik een nieuwe baan uitgetekend heb, om over te stappen naar digitaal.
Ik vermoeden dat in een aantal van mijn locs geen decoder kan ingebouwd worden.
Daarom lijkt mij een gemixte analoog/digitaal omgeving een mogelijke optie, en uit wat ik gelezen heb, blijkt Dynamo dit te kunnen.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

Dag Jean,
ik heb het even opgezocht: het is DINAMO op deze website:
http://dinamo.vanperlo.net/
Dat analoog en digitaal samen rijden intrigeerde me ook direct.
Hoe doen ze het: je moet je baan in blokken verdelen. Afhankelijk welke lok (analoog of met decoder) zich op een baansegment bevindt, schakelt dat baansegment over op de juiste spanning. Het ei van Columbus natuurlijk.Maar je staat wel voor de taak om je baan te verdelen.
De decoders voor N-spoor zijn tegenwoordig zo klein dat het al wel een heel klein lokje moet zijn om geen plaats te bieden. Wat blijkbaar ook wel eens gedaan wordt is de decoder in een wagon inbouwen die permanent aan de lok verbonden wordt. Dan moet je wel steeds met dezelfde "stam" rijtuigen rijden uiteraard.
Ik weet niet hoe goed je met de soldeerbout uit de voeten kunt, maar je kunt veel zelf. Ik persoonlijk zou geleidelijk overschakelen, lok per lok. Digitale lok's rijden perfect op "gewone gelijkstroom.Maar kijk zelf eens op de site van Dinamo.
En ook bij http://www.mrdirect.nl/
Een stuk computerkennis is ook een must.
Als je het nog niet gedaan hebt, kijk eens hier:
http://www.flickr.com/photos/69240228@N04/6328964990/in/photostream
Als dat allemaal in die bus kan...

Steam.N

Thanks, Hugo.
Soldeerbout en programmering is geen probleem.  Heb beiden jaren gedaan.
Ik zal de links eens doornemen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Geert

Ik stuur mijn treintjes wel eens met MR direct. Prachtig initiatief van de maker (programmeur) van dit programma om deze software gratis aan te bieden via het internet. Gewoon een oude PC onder DOS laten draaien met deze software om je treintjes digitaal aan te sturen. Voor de jongste onder ons, DOS was vroeger ?het stuurprogramma voor computers? wat nu Windows is, maar met dit verschil, DOS werkte altijd?

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Huugooke

Dag Geert,
goed om eens een MRdirect-er tegen te komen.
Dat niet meer mensen het gebruiken is mij een raadsel. Zoveel ouwe PC's krijgen een tweede leven (ik gebruik zelf een ouwe 386 en soms een laptop om te "koploperen". Ooit begonnen met het EDITS uit Elektuur, waarvan ik het meeste nog gebruik.
Die servosturing is blijkbaar populair. Voor mij is het nieuw (was er een tijdje uit) maar het lijkt me een heel natuurgetrouwe sturing. Als ik ooit mijn baan terug kan platleggen...

INFO

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Dacht ik ook. Maar willen die er over bomen?



Wat wil je weten?

Of het werkt, ja het werkt.
MRDirect is gewoon de vervanging voor een dure digitale centrale.
En koploper is een uitstekend programma, wat er perfect mee samenwerkt.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Huugooke




Welke decoders gebruik je, heb je alles zelf gefabriceerd? Hoe stuur je de wissels aan...
Dat het werkt kan ik beamen...

Rare url in je profiel, Rosoft ken ik, maar wat daarna komt?

INFO

Wat is er raar aan die url?

Ik gebruik van alles en nog wat, wat ik in de loop van de jaren verzameld heb.

Momenteel gebruik ik mijn eigen melders en wissel en servodecoders.
Voor de loks hoofdzakelijk Kuehn N025.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

krispy

Hoi Huugooke

Ook hier draait alles met MR direct
Ik gebruik als lokdecoders esu ( sound en lokpilot )
Voor wisseldecoders heb ik hier deze van Lifinski ( kitjes gekocht en zelf samengeteld )

Als terugmelding heb ik hier zelfgemaakte S88 printen liggen ( moeten nog eens geplaatst worden )

Men zelfgemaakte decoders ( voor mijn interieurverlichting ) werken hier ook op ( decoderchip programma komt van digital-bhann.de )

Is een goed werkend programma onder dos dat eigenlijk niets speciaal nodig heeft (zeer goed alternatief voor de duure digitale systemen die de merken uitbrengen )een oude PC ( die anders al lang op het stort zou liggen )en goede booster zijn voldoende ( als booster hier deze van het alom bekende EDits systeem waarop het vermogen werd aangepast ( naar bendeden))

Ik gebruik dat hier nu reeds een zes tal jaar en ben er nog steeds tevreden over.

Wel ga ik me in de toekomst een verdiepen op DDW onder win7 of linux , maar dat is voor later.

Ik denk persoonlijk niet dat ik ooit een digitale centrale als ESU / marklin of andere zal aankopen daar ik de meerwaarde van die systemen echt ni snap ( buiten plaatswinst mischien )

Als automatisch stuurprogramma heb ik nog niets concreet ( koploper ligt hier wel , maar is niet geistalleerd )ook dit is toekomst muziek.

Ik denk wel dat er verschillend collega's zijn die het systeem gebruiken .
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Huugooke

citaat:
Geplaatst door INFO

Wat is er raar aan die url?

Ik gebruik van alles en nog wat, wat ik in de loop van de jaren verzameld heb.

Momenteel gebruik ik mijn eigen melders en wissel en servodecoders.
Voor de loks hoofdzakelijk Kuehn N025.



Het zal dan wel aan mijn internetbrowser gelegen hebben, maar na een korte blik op je website werd ik doorgestuurd naar iets dat weinig met modelbouw te maken had!