Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

foto's van een beginner

Gestart door swarol, 16 augustus 2011, 19:25:13 PM

Ferre

Hey Swa,

het allermoeilijkste aan het bouwen van een baan is (in mijn ogen) het plannen ...

het is uren, dagen, weken, maanden, jaren plannen, en op het moment dat je denkt van JAHHHH da ist ... begin je te bouwen, en tijdens het bouwen verander je nog alles :-)

Op onze HO baan is dat momenteel niet anders ...
Wij hebben ook niet echt een sporenplan (wel ongeveer)

hier kan je al wat van onze baan bekijken
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=9390
ook op de blog in mijn handtekening staat nog foto's.

Ons idee ? Bouw wat je leuk vind, hoe je het leuk vind, en wees vooral niet bang om opnieuw te beginnen, als je iets niet goed vind, afbreken en verbeteren

ik hoop dat je wat aan de foto's en fimpjes van onze baan hebt !!

Groetjes

Stefan aka Ferre

doomslu

swarol, dit forum is het forum van MSM (Modelspoormagazine). [;)]

Een antwoord op ??n van jouw vragen kan je hier vinden: http://www.modelspoormagazine.com/index.php?option=com_content&view=article&id=57&Itemid=82&lang=nl

Stuur me een mailtje als je hierover een vraag hebt.

En wat dat duwtje in de rug betreft voor een sporenplan: we willen graag helpen, maar vertel ons toch iets meer.
Ik begrijp dat je graag scenery maakt. Dat is prima. Een "vol" sporenplan hoeft dus zeker niet. Is het voor jou leuker om rondjes te draaien? Of heb je liever dat je bezig bent met de besturing? Denk je aan rangeren?

Kortom: droom eens luidop en laat het ons meelezen. ok?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

swarol

citaat:
Is het voor jou leuker om rondjes te draaien? Of heb je liever dat je bezig bent met de besturing? Denk je aan rangeren?



Droomslu rondjes rijden gaat snel vervelen,

ik zal eens dromen.....zzzzzzzzz....boven een dorp met een simpel stationtje omringt door natuur met heuvels, met treinen die ik zelf bestuur

er rijd een personentrein die voor de verbinding zorgt tussen het dorp en het industrie terein, dat vanonder komt te liggen,

waar ik naar hartelust kan rangeren en laden en lossen van goederen,

(met in de toekomst een containerteminal maar dat moet allemaal nog aangekocht worden),

die naar het dorp of zo worden vervoerd.het traject loopt door veel senery zodat er veel leven buiten de trein op de baan oogt

op het industrie terein staat een treinloods voor 2 treinen met daarnaast een onderhoudsput. dacht dat het een slakkenput heet

een autoweg verbind het dorp met de industrie, waar ik mss in de toekomst faller cars kan laten rijden (rome is ook niet op een dag gebouwd en zeker niet betaald)

op het bovenste stuk had ik graag de trein iets hoger laten rijden zodat hij niet uit het zicht verdwijnt achter het dorp

de industrie is iets lager gelegen, een 5 tal cm, de trein die vertrekt uit het industrie terein gaat eerst via de hoofdlijn 5cm hoger

om dan over een brug op het tussenstuk van de U vorm te komen, waar een zijspoorloopt, om andere trein voorrang te geven, en zo aan het dorp komt.....

en toen werd ik wakker, hopelijk begrijpen jullie zowat het beeld in elk geval bedankt voor de hulp

citaat:
Ons idee ? Bouw wat je leuk vind, hoe je het leuk vind, en wees vooral niet bang om opnieuw te beginnen, als je iets niet goed vind, afbreken en verbeteren

ik hoop dat je wat aan de foto's en fimpjes van onze baan hebt !!




Ferre zoals nu ga ik opnieuw beginnen, ben niet bang om alles terug af te breken en naar nul te gaan

hoewel me dat veel moeite kost met een hand en uit een rolstoel, heb tussendoor wel eens hulp van men jongste (2X per maand)maar voor de rest moet ik het maar zelf uitdokteren,

en ik kan u verzekeren dat er meer dan eens een vloek over men lippen komt, zeker bij het samenvoegen van de rails met een hand,

maar dat maakt het allemaal maar spannender en uitdagender

ik zal zeker eens kijken naar uw filmpje en ben er zeker van dat het me vooruit ga helpen,

want zoals ik al eerder in een draadje heb gezegt heb ik nog nooit een modeltafel in 't echt gezien.

en daar zit nu juist men probleem heb echt geen zicht erop hoe of wat kan gebeuren op een treintafel kwestie van sporen

Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

swarol

heb filmpjes en foto's gezien ferre en moet zeggen knap, maar je kan zien dat er now-how achter steekt, ook de frame maken van de tafel is bij mij nutteloos.

ten eerste kan ik daar geen gebruik van maken met de rolstoel en ten tweede het bouwen al alleen zou ik een toverstokje moeten hebben. een mens moet zijn grenzen kennen he [:D]

heb van een vriend die in een meubelmakerij werkt een zestal platen gekregen 220 op 170cm dikte 7cm,

met veel moeite (gaan nu met de naam zageman rond [:)]) heb ik dan gedaan gekregen van men zonen om deze naar mijn inzicht te plaatsen.

twee volledige tafels met een tussen stuk zodat ik een u kreeg. de tafels zijn bevestigt aan de muur en aan de losse kant worden ze ondersteund door gebruik te maken een van de andere platen.

de tafel sta nu en kan er niets meer aan veranderen, buiten dat ik nog een stuk kan bijzetten voor een schaduwstation.

van zo project zoals dat van u kan ik maar eens dromen, maar ben dik te vrede met de spanen die ik heb[8D]

in elk geval vind ik dat van u een mooi project waar ge veel plezier zal aan hebben.

Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

ysbeer

Een spoorplan kan ik niet voor je maken maar ik wil wel vertellen wat mijn idee was toen ik begon.
Rondjes rijden is zo tegen de werkelijkheid dat ik dat niet wilde,bij mij moest de trein van ergens komen en in mijn fantasie ok ergens heen gaan.
Omdat je in welke ruimt ook echter nooit ontkomt aan een cirkel heb ik die toch moet leggen.
Echter slechts de helft van de cirkel is zichtbaar.
Zonde van die andere helft,maar nu komt mijn trein rechts(of links) uit de tunnel rijdt mij voor bij en verdwijnt een paar meter verder.
Net als in het echt.
Onzichtbaar zijn ook negen opstelsporen.
Hierdoor rijden afwisselend treinen over mijn spoor.
Met een kloof (berggebied) heb ik een station optisch los gemaakt van de rest van de baan.
In het station kan gerangeerd worden.
Ook daar echter geen trein die uit het station vertrekt en 19 sec later weer het station in rijdt.
Het principe van alleen heen kijken en terug niet heb ik tweemaal toegepast.
OP mijn baan ligt in verhouding weinig rails,maar er er is wel een afwisselend spoor bedrijf,dat niet voorspelbaar is.
Kijk eens op de foto s(zie link hier onder ).
Mijn zoon bouwt volgens het zelfde principe.

Heilig is mijn idee uiteraard niet,elk andere manier is ook goed .
Voor mij echter niet.

wim

swarol

dat is zowat ik in gedachte had wim, een baan met mogelijkheden,

't het is misschien onbeleeft maar mag ik vragen of u een sporenplan heeft, die ik dan weer kan aanpassen aan mijn tafel
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

ysbeer

citaat:
Geplaatst door swarol

dat is zowat ik in gedachte had wim, een baan met mogelijkheden,

't het is misschien onbeleeft maar mag ik vragen of u een sporenplan heeft, die ik dan weer kan aanpassen aan mijn tafel



Getekend heb ik hem nooit ik ben met het idee gewoon begonnen.
gepast gemeten en dan neer gelegd
Ik zal proberen iets te tekenen,en daarna vragen is niet onbeleefd .
wim

swarol

thx wim, ondertussen ben ik men hersenen, alle dat eenzaam celletje toch, aan het pijnigen. maar kom telkens op het zelfde uit
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

doomslu

Swa, we hebben begrepen dat de "tafels" er staan en zo moeten blijven staan. Geen probleem. Geef je ons even een idee van de afmetingen (op jouw plan bvb.)? Kan je overal wel makkelijk aan?

Ik meen ook dat voor jou een "schaduwstation" geen goede oplossing is, wegens de bereikbaarheid. Dat is nog een gegeven waarmee bij de planning rekening moet worden gehouden.

Ik denk even luidop... [:I] ... dat wordt dus een A naar B plan, van onder naar boven en terug. Langs beide zijden moeten er dus wat opstelmogelijkheden zijn, waar ook wat gerangeerd kan worden.

Terwijl Wim zijn plan op papier zet kunnen de liefhebbers nu even meedenken... [;)][:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

swarol

Thx droomslu:



zo staat de tafel; boven staat ze vast tegen de muur en rechts ook,

vanonder kan nog een stuk van 220 op 170 aangemaakt worden, staat er nog niet maar zou dienen als schaduw station,

zodat ik met de rolstoel niet onder de tafel moet.

(eletrische stoel gaat er niet onder alhoewel de tafels 1M30 van de grond staat; daarvoor moet ik overstappen in men gewone stoel)



om de uiterste hoeken te bereiken (wat niet simpel is uit men luie stoel gebruik ik een zeer lange grijpstok + mijn stoel heeft een lift die ongeveer 2M hoog gaat)

kan ik echt er niet aan moet ik hulp inroepen van mijn familie.

hopelijk heb je hier wat aan en iedereen nog bedankt voor de hulp, sorry voor de last
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

swarol

heb juist met een zwaar hart men vorige hobby te koop gezet,

namelijk radio bestuurde wagens, had er een paar, zoals een toeriste model 4X4 schaal 1/10, een of-road 4X4 zelfde schaal en alle bij merk tamiya.

nu hou ik er nog 2 opzij als nostalgie een mini en een subaru.





heb er echt spijt van dat ik door men handicapt de hobby niet meer kan beoefenen.

maar ja nu nieuwe hobby die zeker zoveel plezier geeft en de opbrengst (moest ik ze verkocht krijgen) gaat naar men treinen.
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Gerolf

Het is maar een idee, maar misschien nuttig om voor jou de zaak gemakkelijker hanteerbaar te maken:
Gebruik je huidige tafel gewoon als vlakke ondergrond, en maak er bakjes op van 60x60cm of zo. De bakjes sluiten nauw aan, met stekkerverbindingen wordt alles ook elektrisch ??n geheel.
Heb je binnen de ruimte waar die tafel staat opgesteld ook nog een werktafel om zulke bakjes op te bouwen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

swarol

Gerolf, ja ik heb plaats om vb die bakjes te maken, hoe gaat het dan met die bakjes, komen daar men sporen op?
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Gerolf

Die bakjes zijn als het ware puzzelstukken, met alles erop en er onder: rails, landschap, stroomdraden, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

swarol

daar kan ik eens over nadenken Gerolf, dus maak je in feite manquettes die bij elkaar passen

heb ondertussen info genomen om sound in menne infrabel te zetten, de kostprijs zou 119 euro zijn, daar ik van niks op de hoogte ben, wou ik eens vragen wat jullie er van denken
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa