Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Trimaxion-park, Shinsa en Bay City

Gestart door ToThePoint, 27 januari 2011, 00:21:21 AM

PeterC

JP, welcome back!

Citaat van: ToThePoint op 13 november 2013, 11:09:20 AM
...Als specialleke ga ik een lift maken die treinen van het bovenste naar het onderste niveau brengen. (60cm verschil)...

Beschrijving?  Ik moet ook van 80 cm naar 140 cm hoogte geraken  ;)


Groetjes, Peter


Dirky

JP is back! Zolang in Croatië gezeten?  ;)

dani

Citaat van: PeterC op 13 november 2013, 16:20:06 PM
JP, welcome back!
Citaat van: ToThePoint op 13 november 2013, 11:09:20 AM
...Als specialleke ga ik een lift maken die treinen van het bovenste naar het onderste niveau brengen. (60cm verschil)...
Beschrijving?  Ik moet ook van 80 cm naar 140 cm hoogte geraken  ;)
Daar ben ik ook benieuwd naar... enkel een lift, of zoals bij mij, gecombineerd met een "treinmagazijn" er onder ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ToThePoint

Citaat van: mivc057 op 13 november 2013, 12:08:36 PM
Jean-Paul, spoor 1-baan bouwen ! Tof ! Waar is dat ?

De baan thuis is HO. 1/87.
Spoor 1 is schaal 1/32 en alles is bijgevolg veel groter.
Zo groot dat moest ik het hier thuis maken ik enkel een rangeer emplacement kan vervaardigen.
Daarom dat ik mij lid maakte van " MSC het spoor " waar na de verhuis een grote spoor 1 baan stilaan vorm krijgt.
De modulebakken ( ruwbouw ) zijn bijna klaar en we zagen met zen allen al onze loc's rond razen erop.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

Citaat van: dani op 13 november 2013, 17:17:14 PM
Citaat van: PeterC op 13 november 2013, 16:20:06 PM
JP, welcome back!
Citaat van: ToThePoint op 13 november 2013, 11:09:20 AM
...Als specialleke ga ik een lift maken die treinen van het bovenste naar het onderste niveau brengen. (60cm verschil)...
Beschrijving?  Ik moet ook van 80 cm naar 140 cm hoogte geraken  ;)
Daar ben ik ook benieuwd naar... enkel een lift, of zoals bij mij, gecombineerd met een "treinmagazijn" er onder ?

Ik heb 3 niveaus voorzien. 60, 90 en 120 cm.
Het niveauverschil kan men overbruggen met een klimspiraal, maar dat brengt een extra kost mee aan spoor van 100€ en dan kan ik nergens meer aan indien er zich calamiteiten zijn.
Het schaduwstation word een groot spiraal waarvan de buitenste 2 zullen stijgen. Minimumradius 50 cm
De lift gaat ervoor zorgen dat een trein van 120 naar 60 cm gaat.
Het gaat analoog aangestuurd worden met detectie voor digitale toepassing.
Welk systeem ?
Ga naar uw wagen en haal er de krik uit.
Het schaarmechanisme met draadstang.
Er zijn 2 mogelijkheden. Een punt fix zoals die krik of met 2 draadstangen met rechtse en linkse draad. Die met rechtse draad kan u in elke doe het zelf vinden in lengtes van 1m. U kan dus een lift maken met slechts 1 draadstang die 1m op en neer kan.
Een draadstang met linkse draad vind u op het internet of bij een handelaar in industriële gereedschappen zoals "central auto" op de noorderlaan in A'pen. Maar ik vermoed dat een ijzerwarenhandelaar die ook kan bestellen.
Met linkse en rechtse draadstang kan u oftewel 2m op en neer of 1m aan dubbele snelheid.
Ik heb dit project goed overwogen en in men hoofd werkt het al.
Een motor uit een printer met 1/40 reductie gaat over 1m iets meer dan 4 min over doen aan 3600 rpm op 12v. Ik ken de max spanning niet die op de motor mag aangelegd worden noch heb ik enige tech gegevens ervan, maar ik ben best tevreden ermee. We zullen wel zien eens het klaar is en werkt.
Het enige waar ik rekening mee dien te houden is dat dit systeem kan scharnieren en het geheel schuin kan komen. Maar daar heb ik ook een oplossing voor.
Meer erover als ik het ga bouwen, wanneer ? 
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Welkom terug, JP  8)
Wat het kantelen van je lift betreft: twee (verbonden) schaarliften op de uiteinden van het spoor?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

hoe lang wordt de lift, JP ?  Gaat het enkel voor locs of voor  komplete treinstellen ?
Afhankelijk daarvan kan je natuurlijk zelf een geleidingssysteem gaan bouwen dat scheef trekken tegen gaat.

Mijn lift is 1m70 lang en heeft zoals ik al zei niet alleen lift functie maar ook een soort "schaduwstation" functie.  De geleiding gebeurt met rolletjes aan de zijkanten en het optrekken dmv katrollen aan beide zijden en in het midden. 

Misschien heb je hier wat inspiratie aan :
http://smg.photobucket.com/user/danimieghem/library/#/user/danimieghem/library/VerticalFiddleYard?sort=2&page=1&_suid=1384421466888007427391913539227

en dit is het geworden :   (de afwerking is nog aan de gang)

http://www.youtube.com/watch?v=fPSFyD3wryM


Door de "nabewerkingen " van YouTube lijkt het alsof de lift heen en weer slingert, maar in werkelijkheid loopt die keurig parallel in de geleidingen zonder hapering.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ToThePoint

De lengte is minimum 3m omdat ik treinen voorzien van 2m50.
Heb de lift gezien Dani. Met het idee is niets mis, maar euh een kostelijk iets niet ?
Ik weet dat zo een elektrische winch veel lawaai maakt.
Waarom kruk of rubber leggen onder sporen om rolgeluid tegen te gaan ?

@ Gerolf
De schaar wordt in 2 gedeeld met op elk uiteinde een stuk.
Ik ga een geleiding maken die kantelen tegengaat.

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

dani

ik heb dan ook geenkurk of rubber onder de sporen gelegd.  Die zijn gewoon op het hout bevestigd met siliconen.  Meer niet, hoor.

De winch maakt inderdaad lawaai, maar als je enkel een  lift wil (en niet met zo een hele zware kast er onder zoals in mijn geval) dan heb je niet zo een zware motor nodig.   Ik heb de lier gebruikt omdat ze de juiste gear ratio (overbrenging, dus uitgaande as snelheid ) had en omdat ze veel gewicht kan trekken.   Had ik enkel 1 plank met spoor gemaakt (dus alleen de lift) dan had ik zeker en vast ook een ander systeem gebruikt.


Wat de kostprijs betreft, valt het eigenlijk nog mee .  De lier bvb kocht ik op eBay voor zo'n 50 euro inclusief verzending, en de rest is meer timmerwerk dan kosten.   Het kost inderdaad wat geld, maar ja... elke hobby kost natuurlijk geld.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ToThePoint

Bijna 2 maand verder en zijn 125 opstelblokken van 2m70 klaar en een automatische treinlift die 3m lang is en treinen 60 cm lager brengt.
Het waarom ?
Eenvoudig, dalende treinen hebben last van wagons die tegen de lok duwen en het kost veel meer dan die lift. Zeker als men alle onderdelen liggen heeft.
Het enige dat ik extra moest aanschaffen waren de draadstangen van M16 met moeren en rondellen.
De motor komt uit een versleten kolomboor die nu links / recht laat draaien.
Het originele idee van de schaar is afgevoerd omdat het toch niet al te nauwkeurig werkte.
De buizen die de lift geleiden zijn gasbuizen van 22 en 16 mm.
Wil dat nu lukken dat een buis van 22mm inwendig 16mm is en is dikwandig genoeg om eens lekker door te stoken met lasbagetten.
De ketting maak wel een hoop lawaai.
Oftewel moet ik de motor van een dimmer voorzien of de motor vervangen met een andere die ik heb liggen die 170 tr/min doet. Dat is een met worm en wormwiel.
Nu gaat de handel tegen 1300 tr/min op en neer en doet over de 60cm +- 30s.
De enige beveiliging die ik nog moet bedenken is als de lift naar beneden is en de baan zou uitvallen om een of andere reden. Dan ontladen de condensators die voor de vertraging zorgen omdat er dan geen stroomdetectie meer is van een trein.
Het spoor in de lift is opgedeeld in 2 stukken.
Op de laatste 30 cm gebeurt de hoofddetectie. Wanneer de lift boven staat ( rustpositie ) word de elektronica pas geactiveerd in die 30 cm. +- 60 sec later gaat de lift naar beneden. Als de lift naar beneden is word pas dan ook het laatste deel van het spoor in de lift geactiveerd. Dit om te voorkomen dat de lift stijgt als er nog een wagon of zo daar staat. Of er een losgekoppeld is en achtergebleven.
Als het spoor vrij is gaat de lift pas na +- 60 sec naar boven terug in zijn ruststand.
Ik heb wel een manuele overbrugging, dus ik heb de sturing niet nodig om de lift te laten werken.
Misschien dat ik dat gebruik als de lift beneden staat en de baan uitvalt.
De lift werkt autonoom, is dus niet digitaal gestuurd, maar gaat wel geïntegreerd worden in een digitaal systeem.
Filmke kijken ? HIER
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

JP, een stevige constructie, lijkt me.
Filmpje is wat schokkerig, maar het toont wel goed de werking !
Zo'n lift is serieus plaatsbesparend tov een klimspiraal, lijkt me.
Alweer iets toegevoegd aan mijn baan-todo lijstje  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

Citaat van: Steam.N op 08 januari 2014, 06:29:31 AM
JP, een stevige constructie, lijkt me.
Filmpje is wat schokkerig, maar het toont wel goed de werking !
Zo'n lift is serieus plaatsbesparend tov een klimspiraal, lijkt me.
Alweer iets toegevoegd aan mijn baan-todo lijstje  ;)

Kzal later een nieuw filmke maken Jean als het wat meer opgeruimd is LOL.
Plaatsbesparend, misschien. om van 60cm naar 1m20 te gaan gaat het wel over spoor.
Als men het in spoor uitvoert is het wel een bedding voor dubbel spoor, dat wel.
Nu heb ik 3m spoor gebruikt in de lift.
FF rekenen.
60cm niveauverschil met een stijgings-dalingspercentage van 1,8%. Per meter spoor overbrugt men 1,8cm dus.
Dan moet ik 60cm delen door 1,8cm, dat is 33,3m lengte. Oftewel 10% van mijn totale lengte aan opstelspoor.
Door de daling met een lift te maken is er inderdaad plaats bespaard. Zeker te overwegen als men beperkt is met plaats.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

PeterC

JP,
Knap gevonden!

Het kabaal van de kettingen kan ik me wel voorstellen (en die niet afgeschermde tandwielen lijken me niet zo veilig voor omstaanders...).  Kan je niet overschakelen op een geribbelde rubberriem?

Groetjes, Peter


ToThePoint

Citaat van: PeterC op 08 januari 2014, 08:11:18 AM
JP,
Knap gevonden!

Het kabaal van de kettingen kan ik me wel voorstellen (en die niet afgeschermde tandwielen lijken me niet zo veilig voor omstaanders...).  Kan je niet overschakelen op een geribbelde rubberriem?

Zou kunnen Peter. Maar dat gaat een meerkost zijn en de beide punten liggen 2m uit elkaar.
Temeer dient een geribbelde riem verticaal te functioneren en niet horizontaal.
Ik ga eerst zien dat alles naar behoren werkt en misschien het toerental van de huidige motor beperken met een snelheidsregeling.
Omstaanders ? Hier zijn geen omstaanders Peter.
Die lift wordt wel weggemoffeld in het nog te bouwen decor.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Indrukwekkende constructie, en wat het mooiste is: het werkt! Jammer van het lawaai. Kan je het geheel niet in een geluidsisolerende doos inpakken, of toch minstens de kettingaandrijving? Maar hoe dan ook vind ik dit fantastisch goed gemaakt: eenvoudig, precies en robuust. Wat moet het meer zijn?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)