Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Trimaxion-park, Shinsa en Bay City

Gestart door ToThePoint, 27 januari 2011, 00:21:21 AM

ToThePoint

Citaat van: GVL op 13 december 2012, 11:04:54 AM
Mooie portalen, Jean-Pierre.
Asgrauwe kleuring van de ballast is ook interessant.  Hoe heb je die bekomen?
Groeten.

Gino ik meng mijn verf zelf. Het is witte acryl verf met zwart toegevoegd totdat men tevreden is.
Dan de airbrush in.
Acryl verdonkert nog als het droog is, voordeel is dat acryl heel snel droogt.
Niet tevreden dan maak je een tint lichter of donker.
Na vele kleurverschillen met lichte nuance en met de airbrush bekomt men zo'n resultaat.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#286
Merci hé manne voor de complimenten.

@Erwin

Al u kan solderen en weet dat men niet al te lang de boel moet warm stoken dan is dat heel makkelijk.
De meeste verwarmen te lang en kijken niet naar het vloeibaar worden van de solduur.
Als u wenst kan ik u eens een demo geven hoe ik ze maak.

@Gerolf

Dat heeft u goed gezien !
Ik weet dat de portalen in de bogen te kort opeens staan in vergelijking met het grootbedrijf en toch is het gemaakt zoals in het grootbedrijf.
Zij hebben echter niet zulke kleine boogstralen.
In model is dat een compromis en als men naar analogie van het grootbedrijf zijn bovenleiding wenst te maken staan ze inderdaad heel kort opeen.
Ik vind het aards lelijk dat de bovenleiding gebogen is, is net van ik wil wel, maar kan niet.
Ook in die bocht was er geen andere optie omdat anders de grotere rijtuigen tegen de mast aanbotsen.
Ok ik heb wel op een plaats de bovenleiding lichtjes gebogen omdat ook daar het niet anders kon.
Ik kan alles maken zoals in het grootbedrijf, maar dan ben ik volgend jaar nog niet klaar ermee.
Belangrijkste voor mij is dat het functioneel is (met de pantograaf tegen de draad) en dat het in grote lijnen lijkt op het grote voorbeeld.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

GVL

Dank voor de verduidelijking, Jean-Pierre.
Gino

ERVIN

Die demo zou ik eens heel graag zien JP. ;)


Gerolf

Citaat van: ToThePoint op 13 december 2012, 19:14:49 PM
De meeste verwarmen te lang en kijken niet naar het vloeibaar worden van de solduur.
Als je bout te weinig reservevermogen heeft kan het zijn dat je erg lang moet verwarmen bij dergelijke grotere constructies.
Een soldeerstation (dat de temperatuur stabiel houdt) van minstens 50 Watt, of een gasbrandertje, of een WSA zijn de middelen om zoiets vlot te solderen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Citaat van: ERVIN op 14 december 2012, 08:37:30 AM
Die demo zou ik eens heel graag zien JP. ;)

Wanneer het u schikt Erwin. Altijd welkom.
Als u zelf soldeermateriaal heeft, meebrengen.
BTW het is op weg naar uw huisleverancier dat ik woon. (Zwijndrecht)
Zoals Gerolf aangeeft heb ik een station van 50w (wat gisteren nog op de grond gevallen is en helemaal in stukken lag, maar god zij dank werkt het nog)
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

evan

Hoi JP,

Wat een constructie.

Ik vroeg me al af hoe je die S-bocht bundel ging doen eens je sprak over bovenleiding.

Door de krappe bochten gaan de constructies inderdaad dicht bij elkaar staan om de draad recht te houden.  Dit gaf je zelf ook aan.

Het gaat hier om een weergave van sfeer en hoe het er in echt uitziet.
Indien je alles naar benadering zou willen bouwen , zitten er nu al wat missers in.

Maar ik ga hier helemaal geen afbreuk doen aan je werk en moeite, maar als je specifieke vragen hebt,  shoot!

Een tip om je moeite te besparen eens je de draden gaat maken.
Boven bundelsporen hangt zelden compound of C-bovenleiding.  Daar is de 2e draad (hulpdraagkabel) vlak boven de rijdraad niet nodig ;)  Dit is gebruikelijk in stationsomgeving door de lagere snelheid. Dit heet dan S-Bvl.

Als je op de hoofdlijn de "compound" bvl plaatst heb je vanaf de ophanging eerst een "schuifbare" hanger tussen rijdraad en hulpdrager en dan pas een grote hanger tussen hoofdrager en hulpdrager.

Aan de hoofddrager hangt om de 7 meter een pendule of hanger naar de hulpdraagkabel en tussen iedere 2 grote pendules of hangers, hangen twee kleine of schuifbare hangers.  Tussen die 2 schuifbare pendules zit telkens 3,5m en dus 1,75 tussen een schuifbare hanger of pendule en een grote  hanger of pendule.

Simpel rekensommetje :D

Succes! ;)



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

Geheel off-topic, met mijn excuses aan Jean-Paul.
Aangezien de vrouw van Evan veel tijd nodig heeft om de patatten te koken na de soep, zou onze Evan dan misschien eens tijd hebben tussen diezelfde soep en patatten om iets te schrijven voor ons blaadje over het realistisch plaatsen van een bovenleiding op een modelbaan (mits compromissen natuurlijk), inclusief wat tips zoals hierboven?  8)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

Ja Lap!

Ik zet het bij op de To Do lijst ;)

Ik kan natuurlijk reeds een kleine basiscursus maken en dan ter interpretatie naar model :)

We zullen ns een HO-testcase moeten maken he ::)

Back on topic:

JP ga ervoor!
`

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ToThePoint

Ow dat van die simpele rijdraad boven emplacementen wist ik niet, jammer had me veel werk bespaart.
Geen erg de bovenleiding is zo goed als klaar en ga het zo laten.

Dat van die 7m en co was reeds gemeld en heb de pendinges en zo naarvenant geplaatst.
8cm en 4 cm.
Bwah het is functioneel, het werkt en het dient niet voor een wedstrijd.
Eens de draden een likje verf hebben (groen met veel zwart) moet men er al met de neus gaan ophangen wil men goed de bovenleiding zien.
Tis dus bijna klaar voor den dienst !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

Zo de trui is gebreën, euh het spinneweb, a nee de bovenleiding in het depot bedoel ik.
Door de opmerking van Evan heb ik de laatste met een enkele draad gedaan. de andere zijn en blijven met dubbele draad.
Nu de boel (terug bij)schilderen en dan kan ik aan der verdere afwerking starten. De scenery.


Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

Indrukwekkend, JP !
Daar moet je eens met een camera-tje eens onderrijden, en dat filmpje hier op 't draadje zetten.
De foto's geven maar een gedeeltelijke indruk.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

Komt in orde Jean.
Heb speciaal een reeks 77 met een camerawagon ervoor.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Metpetergaathetbeter

Amai, JP was je draadje een tijdje uit het oog verloren, die seinen en die bovenleiding die mogen er best zijn, ga van nu af eens wat aandachtiger volgen !

Groeten Peter ;)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *