Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

St-Michel La Roche minibaantje

Gestart door Michiel, 23 januari 2011, 15:16:28 PM

Steam.N

Uit nieuwsgierigheid:

Waarom zijn de trams op de rechterkant van de baan gelegd, terwijl de treinen links rijden?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Pol

citaat:
En om dus terug te komen op de vraag van Pol... men deed maar wat in die tijd!


Eigenlijk is er dan nog niet zo heel veel veranderd h?! Als je bekijkt dat men nu het ritsen in een wet wil gooien en dat men de verkeerslichten 's avonds op oranje knipperlicht wil zetten omdat mensen anders toch maar door het rood rijden ... [}:)][:D][:D][:D]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Dirky

En moest er dan nog iemand willen weten waarvan de gewoonte komt rechts te rijden:

Konvooien met begeleiding van soldaten passeerden steeds rechts van elkaar omdat op die manier, met het schild in de linker hand, de bescherming het meest effectief was. Dit was een gedrachtscode bij de Romeinen.

Engeland heeft dan weer de steekspelen als basis voor hun rijgedrag. Daar passeren de ruiters elkaar links met de lans in de rechterhand.

Bron: cursus archeologie of aanverwante... herinner me niet juist meer welk vak dat was!

Michiel

citaat:
Geplaatst door Steam.N

Uit nieuwsgierigheid:
Waarom zijn de trams op de rechterkant van de baan gelegd, terwijl de treinen links rijden?


Een beetje verwarrend, maar hier gaat ie dan:

Van oudsher (romeinse soldaten met schild, middeleeuwse ridders met lans) hield met links aan. In Engeland werd er al een wet in ik dacht rond 1770 ingevoerd dat me links moeten aanhouden met paard en/of kar. De spoorwegen namen dit over. Ook de Belgische spoorwegen, omdat de trein pure Engelse import was.

Napoleon legde rond 1800 echter vast dat bij wet men rechts moest aanhouden. Het wegverkeer in de streken onder zijn invloedssfeer (oa Belgi?) ging dus de rechtse kant op rijden, ook de paardetrams.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Hartelijk dank, Dirky en Michiel.

Ondanks de kleine verwarring bij de Romeinen, is er toch heel wat licht in de duisternis.
Ik heb altijd geweten dat de modelspoor-hobby verder ging dan treintjes-rijden [:)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Die verwarring komt waarschijnlijk omdat, met in tegenstelling van wat we normaal vinden, de romeinen het zwaard in de linker hand hielden, en dus hun tegenstander liefst aan hun rechter kant. (dacht ik [:I])
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Inderdaad verrassend, maar het voorgaande verklarend.  Thanks.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Paulogic

Had alles van de oude belgen afgehangen dan...

reden we waar we konden...

die sloegen op de romeinen ook
met links en rechts tot hij plat was of
enkele centimeters in de grond stak met zijn voeten.
[}:)][:D][:D][:D]

mvg,
Paul(ogic)

Michiel

Die oude Belgen bleken toch vrij effectief, en hebben die Romeinen hier een 4-tal eeuwen goed bezig gehouden, waardoor die oude Italianen niet verder zijn geraakt met hun veroveringen van Europa dan Belgica Secunda. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Basismiddelen & gezonde creativiteit (weile de ouw belge) vs technologie (seezar en zijn manne) [:D][:D][:D]
Met alle regeltjes in de huidige wetgeving zijn we dat tweede wat uit het oog verloren ... [:(][:(]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

Michiel, je hebt blijkbaar mijn regeltje gemist[;)]. Romeinen moesten rechts passeren omdat het schild in de linker hand gedragen werd... Er mochten ook geen uitzonderingen zijn omdat men ten allen tijde het verdedigingsblok moest kunnen maken (eerste rij houd de schilden voor zich uit, achterste rijen maken het dak)
Die gewoonte werd hier overgenomen.

Michiel

Dirk, ik heb wat liggen rondzoeken, en je hebt gelijk. De Romeinse legionairs hielden het schild links en het zwaard rechts. Het waren enkel de officieren die het zwaard links droegen. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Tussendoor wil ik ook wel nog eens aanhalen dat je luchtfoto wel iets speciaal heeft. Voor zo'n klein baantje heeft het toch wel echt charmes!

Gerolf

Zeker weten! En intussen heb ik weer wat bijgeleerd over de geschiedenis van het rechts rijden [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

of averechts !
Groeten Peter[:)]