Nieuws:

Nu in MSM 253 DIVERSE: Recensies * Beurstip * Verkiezing van model van het jaar * Inhoudsopgave 2024

Hoofdmenu

Zelfbouw gebouwen & natuur. H0lland in model.

Gestart door H0lland, 07 januari 2011, 09:24:03 AM

H0lland

Bruine beren, Pandaberen, ijsberen (etc.)... steunberen... 6 stuks!

(Nee, ze zijn nog niet geschilderd, zitten nog niet vast ?n worden later pas voorzien van een leien dakje)
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

janjozef

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Dirky

staand verband is de juiste naam voor dit type metselwerk... Bij kruisverband zijn de lagen met volle stenen ook nog eens verschoven tegenover elkaar.

zie ook:

http://www.brique.be/bouw_tradmetselwerk.html

voor de rest is het mooi! zeer mooi!
Jammer dat je de hoeken niet wat meer aandacht hebt gegeven!

H0lland

Dank Jan en Dirky!

Dirky... wat de hoeken betreft... wat niet is, kan nog komen! (Heb daar zelf ook al over zitten denken)
Patrick
H0lland -> facebook

H0lland

Ben momenteel bezig met de dak-constructie. Een vervelend klusje vanwege de mooie, doch moelijk te bewerken leien-dakplaat van Artitec. Deze resin plaat heeft een sterk variabele dikte (op sommige plaatsen ruim 2,5 mm, op andere plaatsen maar weer net 1 mm). Dit alles maakt van de de bouw van het dak (vooral bij de "ronding" aan de achterzijde) een hoofdbreker... Hoe alles pas te krijgen ?n toch ook te zorgen dat de leien precies rechtdoor lopen in evenveel rijen en zonder kieren. Maar het gaat lukken!

Eerst een verstevigings-constructie gemaakt uit styreen-plaat...

Op een dusdanige manier, dat deze plaat precies in het gebouw valt... (Het dak wordt zo gemaakt, dat ik het gehele complete dak, zo op de kapel kan "klikken")

Het "gat" in deze constructie gaat er voor zorgen, dat een later te plaatsen lichtbron, ook het hoge (glas in lood-) raam bereikt...

Lijkt zo wel de Arena [:D]... zo met opengeschoven dak... Misschien een optie voor een openlucht-mis?

Dicht kan ie ook [;)]...
Sluit netjes en kier-loos aan zo...

Zo... ik ga weer ff verder!

Groet, Patrick
Patrick
H0lland -> facebook

Steam.N

Patrick,

zeer mooi!  Nauwkeurig werkje.  Nu de ronde kant nog.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

H0lland

citaat:
Geplaatst door Steam.N

Nu de ronde kant nog.

Met een hoop gepiel heb ik ook de "ronde" kant van de kapel inmiddels ook van leien kunnen voorzien... Het was een "pokke"-klusje met die schots en scheve plaat, maar hij zit! Alle leien lopen weer (net als de bakstenen gevels)netjes horizontaal door....

Patrick
H0lland -> facebook

Gerolf

Als die leiplaat van Artitec zo scheef gegoten is, waarom gebruik je hem dan? Zijn er geen andere fabrikanten?
Een mens krijgt zin om er zelf een moedermodel en -mal voor te maken ...

Ondanks de handicap ziet je dak er zeker niet slecht uit [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

H0lland

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Als die leiplaat van Artitec zo scheef gegoten is, waarom gebruik je hem dan? Zijn er geen andere fabrikanten?
Een mens krijgt zin om er zelf een moedermodel en -mal voor te maken ...

Ondanks de handicap ziet je dak er zeker niet slecht uit [;)]

Dank je Gerolf!

Tja... Als de plaat van Artitec eenmaal op maat gemaakt is (en het dak straks geschilderd en geweatherd is), dan zien deze platen er wel echt heel mooi ?n natuurlijk uit. Verder heb ik ook geen keuze... Ik ken geen andere fabrikant, die dit soort leien dakplaten in productie heeft.

Voor wat betreft een mal... Dat zou een idee kunnen zijn... Ach, het zal de moeite niet waard zijn voor die enkele keer dat ik ergens een leien dakje op leg![;)]
Patrick
H0lland -> facebook

Steam.N

Zou de nok van het hoofddak niet iets korter geweest zijn? Waardoor de drie vlakken van de ronding gelijkbenige driehoeken waren, en leunden op het hoofddak?  De vorm van de vlakken naast het hoofddak zien er wat raar uit ...
Het is op de foto van het origineel moeilijk te zien.
Ondanks dat: mooie realisatie !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

H0lland

Tja Jean, daar zeg je me eigenlijk wat!!! Je zou best eens gelijk kunnen hebben... ik zie zelf ook iets "vreemds"! Potver...
Ah, dat kan ik niet hebben, he... Ik sloop het dak er weer vanaf!

Ik ging uit van onderstaande foto... daar leek de nok mij zowat even lang (Gezien het gegeven dat de nok nog net iets verder wag is als de basislijn van het dak)
Ik gokte (heb geen bouwtekeningen) dus ongeveer op even lang! Maar je hebt gelijk, dat er bij de ronding van het dak "iets" niet helemaal loopt...

Yep... de nok moet denk ik iets korter! Wat denken jullie?

Jean... Dank voor de oplettendheid!!
Patrick
H0lland -> facebook

Steam.N

Sorry om spelbreker te zijn. [:(]
De rest van je kapel ziet er prima uit. [;)]

ToThePoint

Voor mij loopt het einde van het hoofddak gelijk.

Maak een foto van uw bouwwerk net zoals de voorbeeldfoto om te vergelijken.
Dan pas kan u zien wat er mis is.
Het kan best dat ergens een fout is gemaakt in de verschaling.

Vergeet ook niet dat uw voorbeeldfoto gemaakt is op grondniveau.
De foto van uw bouwwerk in vogelperspectief. Evan kent daar alles van.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

Patrick,

de snelste manier om te zien waar je nok moet eindigen:
1. zet een rechthoekige driehoek boven op je schuine wand (die aansluit op de lange zijwand), met de rechte hoek op het midden van de bovenzijde van die schuine wand.
2. kantel je driehoek in de richting van de nok.  Het punt waar de driehoek de nok raakt, wordt het eindpunt van de nok.

Als je zo werkt, vormt elk dak-vlak naar het eind van de nok een gelijkbenige driehoek, waardoor de verschillende vlakken mooi aansluiten.

ToThePoint

Mijns inziens is hetvolgende wat het probleem veroorzaakt.

In de ronding is het middelste deel van de drie 1/3 kleiner (smaller )dan de andere 2 buitenste.
In het schaalmodel zijn ze alle 3 gelijk.
Maak het middelste deel smaller dan worden bijgevolg de 2 buitenste breder en dan kan u boven gelijkbenige driehoeken maken.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI