Nieuws:

Nu in MSM 255 TEST: ROCO Nightjet Nieuwe generatie * Arnold BLS Re4/4 * PIKO NS ICR stuurstandrijtuig * PIKO Cementwagen

Hoofdmenu

Probleem met een Class 66.

Gestart door ERVIN, 01 november 2010, 11:04:59 AM

INFO

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Het maakt toch niet uit of de weerstanden parallel of in serie staan? Ze hebben twee weerstanden genomen, waarschijnlijk om het te dissiperen vermogen te vergroten.
Nu staan er twee van 1500 ohm parallel, levert 750 ohm.
Ze hadden ook twee van b.v. 390 in serie kunnen zetten, levert 780 ohm.

Het probleem is meer dat de leds parallel staan. Die hadden ze beter in serie gezet. Is beter voor de leds, maar ook beter voor het stroomverbruik en de ontwikkelde warmte in de weerstanden.

Volgens mij heb ik nu gedaan wat jij hier zelf schrijft, iedere led heeft nu zijn eigen weerstand van 1500 ohm. In plaats van 750 Ohm.
Dit geeft naar mijn mening toch echt minder warmte in de weerstand.

Voor de decoder staan de leds nu parallel.

Maar het kan zomaar zijn dat ik iets over het hoofd zie [;)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Wim, je ziet inderdaad iets over het hoofd.
In de startsituatie heb je twee weerstanden parallel. En die staan in serie met twee leds parallel. Neem even aan dat door elke led 10mA loopt. Samen 20mA. Die 20mA loopt ook door de weerstanden en verdeelt zich in 2 keer 10mA.
Als je de dwarsverbinding doorknipt loopt er nog steeds door elke led en elke weerstand 10mA. Dus voor de weerstanden verandert er niks. Als je het uittekent kun je dit inzien zonder dat je er aan hoeft te rekenen.

Gerolf

Dit is inderdaad een ontwerpfout vanuit de fabriek.
Waarom zetten ze hun leds niet in serie? Dan zouden de dubbele weerstanden elk maar 5mA moeten doorlaten, of zou een grotere smd geen warmte-nadeel krijgen.
Een groter soldeervlak voor de weerstandjes zou ook wat als koelvin kunen dienen.
En tenslotte is 10mA nogal veel. Bij high-efficiency leds krijg je bij 1mA al een hoop licht.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

citaat:

Wim, je ziet inderdaad iets over het hoofd.
In de startsituatie heb je twee weerstanden parallel. En die staan in serie met twee leds parallel. Neem even aan dat door elke led 10mA loopt. Samen 20mA. Die 20mA loopt ook door de weerstanden en verdeelt zich in 2 keer 10mA.
Als je de dwarsverbinding doorknipt loopt er nog steeds door elke led en elke weerstand 10mA. Dus voor de weerstanden verandert er niks. Als je het uittekent kun je dit inzien zonder dat je er aan hoeft te rekenen.

Klopt als een zwerende vinger.
Het veranderd niets fundamenteels aan de situatie.
De aangelegde spanning is hoger dan wat er opgegeven is.
Daar is van in het begint de situatie scheef gelopen.
Fleischmann's transfo's geven op papier 14 en 16.5 v AC Hier gemeten met een fluke komt daar 18.3v AC uit.
Ik heb dezelfde situatie als RWINS baan en boosters.
18.3 * Vierkantswortel van 2 = 25.88 v DC theoretisch.
Ik meet 25.96 V dc.
De voedingsspanning op de leds vanuit een esu decoder v3.0 22.21V.
Erwins loc's hebben bijna allemaal de sound esu's. Die heb ik echter niet in stock.
Dit is op een stroomkrng waar geen verdere verbruiker op staan.
Dat is de enige situatie waar men rekening mee dient te houden, want al de andere zijn enkel in het voordeel van de verbruikers.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Dit is inderdaad een ontwerpfout vanuit de fabriek.
Waarom zetten ze hun leds niet in serie? Dan zouden de dubbele weerstanden elk maar 5mA moeten doorlaten, of zou een grotere smd geen warmte-nadeel krijgen.
Een groter soldeervlak voor de weerstandjes zou ook wat als koelvin kunen dienen.
En tenslotte is 10mA nogal veel. Bij high-efficiency leds krijg je bij 1mA al een hoop licht.

Dat zal steeds de hamvraag blijven Gerolf.
Dat is trouwens niet de eerste groffe fout die ik in modelspoorland tegenkom die vanaf fabriek komt.
Heb me die stofzuiger aangeschaft voor de onderhoudstrein.
Als mijn eindwerk met hetzelfde niveau van de electronische schakeling daarin gebruikt was verwerkt. Was ik gegarandeerd van school gegooit.
Later zal ik die topic up to date brengen. Nog even geduld.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Ik meet 25.96 V dc.
Waar meet je dat? Het gaat uiteindelijk om de digitale spanning op de baan, en die zal meestal rond de 20V liggen. Volgens de NMRA is 22V het toegestaan maximum voor DCC.

Ik kan ??n reden verzinnen waarom ze de leds parallel zetten, ze gaan dan in een analoog model eerder branden bij lage snelheid.

Gerolf

citaat:
Ik kan ??n reden verzinnen waarom ze de leds parallel zetten, ze gaan dan in een analoog model eerder branden bij lage snelheid.
Ik zou denken dat ze voor een digitale loc andere licht-printjes gebruiken. Maar dat zal te duur zijn voor de productie, zeker ... [|)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Dat zou inderdaad wel handig zijn, maar zo te zien doen ze dat niet. In de handleiding bij mijn loc staat maar 1 schema. En daarop kan je zien dat het nog een stap verder gaat. Er is nl. nog een derde witte led, met ook een weerstand. En dat staat weer parallel met die andere twee. Je hebt dus elektrisch gezien 3 weerstanden parallel, en dan 3 leds parallel.

Nou bedenk ik ineens dat daar misschien de oplossing van het probleem kan zitten. Doet het toplicht nog wel mee? En hoe ziet die derde weerstand er uit? Als die nog steeds parallel staat met die andere twee, dan zou die ook geblakerd moeten zijn. Of misschien zit die derde weerstand er helemaal niet in, en moeten de andere twee voor 3 leds zorgen.

Geert

Wie is de fabrikant van deze Class 66 van Rail4Chem?

Geert

Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Geert

citaat:
Geplaatst door INFO

Mehano

Mehano

Zo deze is van mijn lijstje geschrapt

Geert

Ludwig

citaat:
Geplaatst door Geert

citaat:
Geplaatst door INFO

Mehano

Mehano

Geert

Onterecht dan [:o)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Geert

Zo erg zal het ook wel niet zijn. Er is in ieder geval beterschap op komst volgens ERVIN zelf.

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=10999

ToThePoint

Bachmann produceert idd de class 66.
De service pdf kan u hier vinden.
http://www.bachmann.co.uk/pdfs/cl_66_9.pdf

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Geert

citaat:
Geplaatst door INFO

Mehano

Mehano

Geert

Als eerste heeft MEHANO zichzelf al geschrapt.(jammer)
is nl. failliet gegaan,maar niet door de kwaliteit
En als tweede MEHANO heeft heel veel goed rijdende modellen gemaakt,het was geen rotzooi
En dan er rijden 1000de mehanoloks rond ik heb 7stuks class66 ers zonder deze problemen.
Laten we nu eerst maar eens wachten tot bewezen is waar de fout ligt.
wim