Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

Probleem met een Class 66.

Gestart door ERVIN, 01 november 2010, 11:04:59 AM

ysbeer

Geert schrijft

Wat ik mij afvraag is waarom de voorschakelweerstanden op dit printje parallel staan. Stel nu dat er ??n LED het begeeft dan krijgt de andere LED plots een dubbele stroom te verwerken en zal het ook snel begeven. Maar dit is niet de oplossing van het probleem.
===========================================================================================
Geert

Leg dat eens nader uit

wim

ysbeer

Ik heb het schematje wat mehano meeleverde er is op nagezocht.
Dat loopt niet over van duidelijkheid maar toch gelof ik niets van parallel staande leds en weerstanden.
Dat schema is voor alle lokstype het zelfde dus ja.
weten doe ik het ook niet,we wachten met kloppend hart en vol spanning af wat het toch wel zal zijn.
Mijn class66 heeft van morgen twee uur rondjes gereden en ruikt nog heerlijk fris
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

...maar toch gelof ik niets van parallel staande leds en weerstanden.
Is geen kwestie van geloven, maar van naar de foto kijken. Daar zie je toch duidelijk dat ze parallel staan.

Geert

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Geert schrijft

Wat ik mij afvraag is waarom de voorschakelweerstanden op dit printje parallel staan. Stel nu dat er ??n LED het begeeft dan krijgt de andere LED plots een dubbele stroom te verwerken en zal het ook snel begeven. Maar dit is niet de oplossing van het probleem.
===========================================================================================
Geert

Leg dat eens nader uit

wim




OK, laten we veronderstellen dat de spanningsval over de LED 3V is en I LED max. 15mA (volgens bv. datasheet); voedingsspanning 18V (zonder U verlies over brug) en voorschakelweerstand R=1500 Ohm

Ideale schakeling elk LED zijn eigen weerstand: I LED = (18-3)/1500 = 10mA. Stroom elke LED apart blijft onder max I LED van 15mA.

Schakeling zoals hier gebruikt R parallel = R/2 = 750 Ohm; I LED?s = (18-3)/750 = 20 mA. Omdat beide LED?s parallel staan gaat de stroom zich verdelen over beide LED?s  I enkele LED = 20/2=10mA. Stroom elke LED apart blijft onder max I LED van 15mA.

De voorgaande schakeling maar nu valt ??n LED uit (geen stroomopname door deze LED): I overgebleven LED = (18-3)/750 = 20mA. Stroom is veel te hoog voor deze LED en zal het snel begeven.


Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Geert

Je moet voor de aardigheid eens uitrekenen indien je een elektrisch kookvuur zou maken enkel bestaande uit kleine SMD weerstanden.

Ik heb thuis een elektrisch kookvuur staan met een plaatdiameter van 20cm en max. vermogen 1500W. Ik kan daar gemakkelijk een steak op bakken.  Het afgegeven vermogen van dit vuur per cm? P/A is gelijk aan: 1500/314=4.77W/cm?   waarbij A= D?*3.14/4 =20?*3.14/4 = 314cm?.

Het max. vermogen van een  SMD weerstand zoals in dit draadje reeds aangehaald (zie tabel) is 0.25W bij een oppervlakte van 0.32cm bij 0.16cm.
Moest je deze SMD?s perfect naast elkaar kunnen leggen dan is:
het vermogen per cm? = P SMD/A SMD= 0.25/(0.32*0.16)=4.88W/cm?

Dit komt overeen met het vermogen van een elektrisch kookvuur.

Je moet er wel rekening mee houden dat dit theorie is. In werkelijkheid staan SMD weerstanden niet zo dicht tegen elkaar, en kunnen ze hun warmte goed kwijt. Maar wat als bij deze loc de warmte niet weg kan, en de SMD echt te dicht tegen elkaar staan?
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ik heb het schematje wat mehano meeleverde er is op nagezocht.
Dat loopt niet over van duidelijkheid maar toch gelof ik niets van parallel staande leds en weerstanden.
Dat schema is voor alle lokstype het zelfde dus ja.
weten doe ik het ook niet,we wachten met kloppend hart en vol spanning af wat het toch wel zal zijn.
Mijn class66 heeft van morgen twee uur rondjes gereden en ruikt nog heerlijk fris
wim



De leraar indertijd noemde dat een idianen zender om rooksignalen mee te geven.
Kan behoorlijk stinken en het blijft als het ware plakken die geur.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Geert

Je moet voor de aardigheid eens uitrekenen indien je een elektrisch kookvuur zou maken enkel bestaande uit kleine SMD weerstanden.

Ik heb thuis een elektrisch kookvuur staan met een plaatdiameter van 20cm en max. vermogen 1500W. Ik kan daar gemakkelijk een steak op bakken.  Het afgegeven vermogen van dit vuur per cm? P/A is gelijk aan: 1500/314=4.77W/cm?   waarbij A= D?*3.14/4 =20?*3.14/4 = 314cm?.

Het max. vermogen van een  SMD weerstand zoals in dit draadje reeds aangehaald (zie tabel) is 0.25W bij een oppervlakte van 0.32cm bij 0.16cm.
Moest je deze SMD?s perfect naast elkaar kunnen leggen dan is:
het vermogen per cm? = P SMD/A SMD= 0.25/(0.32*0.16)=4.88W/cm?

Dit komt overeen met het vermogen van een elektrisch kookvuur.

Je moet er wel rekening mee houden dat dit theorie is. In werkelijkheid staan SMD weerstanden niet zo dicht tegen elkaar, en kunnen ze hun warmte goed kwijt. Maar wat als bij deze loc de warmte niet weg kan, en de SMD echt te dicht tegen elkaar staan?




Dus toch modeleitjes koken ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

patrick smout

Erwin,

Rij jij normaal met de sluitlichten van de loc aan of uit? Indien aan, hoe zien de SMD's van de sluitlichten er dan uit? Rode LEDs hebben namelijk een kleinere spanningval dan witte ... de SMDs zouden er dus ook redelijk gebakken uit moeten zien dan.
Een 1206 behuizing is in elk geval te klein om het vermogen op te nemen.
Je kan proberen om de 2 SMDs van 1K5 te vervangen door 3 SMDs 1206 van 2K2. Als je beide SMD?s naar buiten toe verplaatst dan heb je volgens mij net genoeg plaats om er een SMD tussen te mikken.


Overigens ontbreekt in deze discussie over het maximale vermogen van een 1206 package nog een belangrijke factor, nml. de (toegestane) temperatuurstijging die door de fabrikant is opgegeven bij het maximale vermogen. Sommige fabrikanten specificeren 1/8W voor een 1206 gewoonweg omdat zij niet toelaten dat de temperatuur extreem hoog wordt. Verder treed er vanaf een zekere omgevingstemperatuur (60-70?C) derating op waardoor het toelaatbare gedissipeerde vermogen niet langer op 100% gezet mag worden maar progressief afneemt tot de max. temperatuur (100-120?C omgevingstemperatuur)

grtz,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

ERVIN

Hoi Patrick , ik rij altijd met de sluit-lichten aan , deze loc heeft niet de functie om die uit te zetten.

Maar ik heb de andere kant even bekeken , en jawel hoor , ook daar begint er iets niet normaal uit te zien , aan deze loc is er dus iets serieus fout aan het lopen , hij blijft , uit voorzorg, van de baan af!!

Zo ziet de andere kant eruit...[:(]



Die beugel is dus niet krom getrokken door de warmte, maar dit blijkt zo te zijn , ik ga al mijn Class 66ers eens even openmaken.

ERVIN

Ok? , even de stand van zaken meegeven , ik heb dus al mijn Class 66ers open gemaakt , en wat blijkt , de DLC heeft hetzelfde probleem , maar zijn verlichting doet het " voorlopig" nog , maar hij gaat toch van de baan!!

De Captrain - ERS en de HGK vertonen nog geen verbranding , maar deze zijn nog niet zo lang in omloop hier , dus de kans bestaat dat ook zij hiervan last gaan krijgen??

Maar mijn andere locs hebben hier geen last van , de 77/78ers , waarvan er enkele meer dan 5000km op hun koploper - tellertje hebben staan , doen het nog steeds uitstekend!!

INFO

Erwin,

Het probleem moge dus duidelijk zijn, de oorzaak van het probleem dus ook. Niet de juiste weerstanden gebruikt vanaf fabriek.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door INFO

Erwin,

Het probleem moge dus duidelijk zijn, de oorzaak van het probleem dus ook. Niet de juiste weerstanden gebruikt vanaf fabriek.



Dat is wat ik er ook van vind. Daar is een serieuze kemel geschoten.
Er zijn verschillende oplossingen voor het probleem.
Een extra weerstand plaatsen tussen gemeenschappelijke draad en verlichting (de blauwe dus) gaat de makkelijkste oplossing zijn. Een weerstand met soldeerdraadjes aan. Die krijg je wel weg in de loc.
Vermoedelijk zijn de smd leds niet stuk, maar is de soldering van de weerstanden gewoon gesmolten.

Verstandig dat u de loc even buiten dienst steld totdat er een oplossing is voor het issue.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

INFO

Erwin,

Ik denk dat dit de makkelijkste oplossing zal zijn. Zie afbeelding.



Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Die oplossing zal de warmteontwikkeling in de weerstanden niet verminderen.

Geert

Moesten het mijn loc?s zijn met dit probleem, dan zou ik overwegen de SMD weerstanden kort te sluiten (draadje over solderen), de toevoerdraden voor de rode LED?s en gele LED?s door te knippen, en hierin een gewone weerstand van 1/2W 820 Ohm te solderen. Doe hier een krimpkousje over om de boel te isoleren.

Je kan ook de gemeenschappelijk draad van al de LED?s doorknippen en hierin een weerstand van 820 Ohm plaatsen. Maar ik weet niet of deze soms direct met het chassis van de loc verbonden is waardoor dit technisch niet mogelijk is?

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB