Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Probleem met een Class 66.

Gestart door ERVIN, 01 november 2010, 11:04:59 AM

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Ook hier geldt: meten is weten (als je weet wat je meet)[;)]



En wat bedoelen we hiermee ? Gaan we weer voor beiaardier spelen ? Verder brengt uw inbreng geen zode aan de dijk.

Ik vermoed dat met het A1 diploma (bachelor) in de electronica waar mijn naam op prijkt en waar de directeur van het Kardinaal Mercier instituut te Brussel in eer en geweten op verklaart dat ik geslaagt ben "met grootste onderscheiding" Ik wel zal weten wat ik meet.


Verder kan ik alleen maar zeggen dat er velen zijn die merken dat sommigen het forum verzieken met dergelijk respectloze inbreng.

En daarbij "vertrouwen is goed controle is beter".
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door INFO

citaat:
Geplaatst door ToThePoint



Bij mijn weten is het vermogen van de grootste soort smd (1206) 1/4 watt of max 250 mw.




Ik weet zeker dat dit niet het geval is.

Rectangular passive components (mostly resistors and capacitors):
01005 (0402 metric) : 0.016" ? 0.008" (0.4 mm ? 0.2 mm) Typical power rating for resistors 1/32 watt
0201 (0603 metric) : 0.024" ? 0.012" (0.6 mm ? 0.3 mm) Typical power rating for resistors 1/20 watt
0402 (1005 metric) : 0.04" ? 0.02" (1.0 mm ? 0.5 mm) Typical power rating for resistors 1/16 watt
0603 (1608 metric) : 0.063" ? 0.031" (1.6 mm ? 0.8 mm) Typical power rating for resistors 1/16 watt
0805 (2012 metric) : 0.08" ? 0.05" (2.0 mm ? 1.25 mm) Typical power rating for resistors 1/10 or 1/8 watt
1206 (3216 metric) : 0.126" ? 0.063" (3.2 mm ? 1.6 mm) Typical power rating for resistors 1/4 watt
1210 (3225 metric) : 0.126" ? 0.1" (3.2 mm ? 2.5 mm) Typical power rating for resistors 1/2 watt
1806 (4516 metric) : 0.177" ? 0.063" (4.5 mm ? 1.6 mm)
1812 (4532 metric) : 0.18" ? 0.12" (4.5 mm ? 3.2 mm) Typical power rating for resistors 1/2 watt
2010 (5025 metric) : 0.2" ? 0.1" (5.0 mm ? 2.5 mm) Typical power rating for resistors 1/2 watt
2512 (6332 metric) : 0.25" ? 0.12" (6.35 mm ? 3.0 mm) Typical power rating for resistors 1 watt




Dus een 1210 smd weerstand lost de zaak al op.
Kwestie van ze nog makkelijk te vinden aan schappelijke prijs.
Hier in de omtrek weet ik al zo dat ze dat niet gaan hebben in de winkel. Speciaal bestellen op het net is dan ook weer te gek.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Verder kan ik alleen maar zeggen dat er velen zijn die merken dat sommigen het forum verzieken met dergelijk respectloze inbreng.
In goed Hollands zeg ik dan: "kijk naar je eige"

Ik kan me absoluut niet vinden in deze overdreven aanval op een onschuldige opmerking. Dus in het vervolg een beetje dimmen.

eric

Amai, das hier weer plezant.
Erwin wordt op die manier goed geholpen.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door eric
Amai, das hier weer plezant.
Erwin wordt op die manier goed geholpen.

Zeg dat wel [xx(]
"een beetje dimmen" lijkt me een goede uitdrukking, voor ALLE heethoofden [V]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Ik probeer het nogmaals
Na vreselijke discussie over het vermogen van een smd weerstand.
Vraag (en vroeg) "ik zit het daar wel in."
Reactie nul (wel knokken over niks)

Dus nogmaals zit er niet gewoon ergens een sluiting.
Er waarom zijn de twee ander smd weerstanden dan niet verbrand(achterlichten denk ik)
Of zo niet heeft de lok zolang een richting op gereden??
wim

INFO

Wim,

Omdat we het waarschijnlijk ook niet weten. En iemand begon over meneer Watt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ERVIN

@Ysbeer , hij heeft wel geruime tijd in dezelfde richting gereden , maar nu ook geen uren h? , en trouwens , er zijn hier locs die nog veel meer gereden hebben hoor , en waarbij helemaal niets in rook is opgegaan.

En om nog even iets te zeggen over de " nutteloze" discussies , meten is inderdaad weten , maar ik denk wel dat ToThePoint weet waarover hij het heeft als het over mijn baan gaat , hij heeft namelijk eens een volledige meting gedaan , met oscilloscoop , op mijn gehele baan , en dat resultaat was toen prima in orde , over zijn en andere collega's hun laatste reacties hier kan ik kort zijn , behandel nu toch eens iedereen zoals jezelf wil behandelt worden , is dat nu zo moeilijk??

Ik vindt het knap dat er hier echte specialisten zitten die mij overstelpen met allerhande formules , waarvoor dank , maar ik snap er de ballen van [:I] , maar andere collega's die het wel snappen hebben hier natuurlijk wel een vette kluif aan , maar laat die scheldpartijen alstublieft achterwege.

Zaterdag gaat mijn loc naar iemand die er ook veel verstand van heeft , en ik zal dan hier uitgebreid verslag uitbrengen wat er precies aan de hand was , als daar nog achter te komen is natuurlijk.

Gerolf

Wim (IJsbeer) heeft getest met de kap er af. Dan krijg je natuurlijk een betere koeling.
Wat niet wil zeggen dat er geen fabrieksfoutje kan zijn (kortsluiting door een soldeerpareltje, bvb)

Ik ben in elk geval benieuwd of jou specialist "CSI-capaciteiten" heeft, zodat je ons kan laten weten wat er scheelde [:D] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Het kan in deze vele oorzaken hebben. Wat er reeds opgenoemt is komt vaak voor.
Zelfs vloeimiddel kan voor een electroliticum zorgen. Maar ik zie geen van alles. Het zou ook kunnen dat op de printplaat onder de smd's een of ander niet goed ge?tst is.

Nu ik de foto en dus printplaat beter bekeken heb zie ik hetvolgende.

De beide weerstanden zijn even warm geweest. Dat kan u afleiden aan de verkleuring die egaal rond de 2 weerstanden zit.
De beide weerstanden zijn parallel geschakelt en voeden beide leds.
De leds staan ook parallel geschakelt.
Als beide leds gebrand hebben is een kortsluiting bijna uitgesloten.
Een kortsluiting zou er ook voor gezorgt hebben dat er plots iets gebeurde, dus geen tijd om op te warmen.
Ik vermoed dat het een verkeerde serie van weerstanden is die men gebruikt heeft.
Het is snel te zien als een class 66 die het altijd al goed gedaan heeft daar de weerstanden kwa grote word vergeleken met de vers gebakken exemplaren.

Men zit ook met foutpercentages in de komponenten. Door deze tollerantie's gebeurt het heel soms dat ze elkaar versterken en dan gaat het wel eens mis als men te krap berekend.

Het blijft gissen zolang men het gebraden stuk epoxy niet onder de loepe kan nemen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

Vanavond op de digitale clubbaan nog even de spanning op de rails gemeten.
Situatie: trafo 16V, centrale Intellibox.
Digitale spanning 19,8V. Ligt dus dicht in de buurt van wat Info heeft gemeten (20,2V).

Verder denk ik ook dat het probleem waar het hier over gaat niks met de railspanning te maken heeft. Er zit gewoon een foutje in dat verlichtingsprintje. Om dat te vinden moet je inderdaad het printje in je handen hebben.

Geert

citaat:
Geplaatst door ERVIN




Wat ik mij afvraag is waarom de voorschakelweerstanden op dit printje parallel staan. Stel nu dat er ??n LED het begeeft dan krijgt de andere LED plots een dubbele stroom te verwerken en zal het ook snel begeven.  Maar dit is niet de oplossing van het probleem.

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

ToThePoint

Kweet het. Elke logica ontsnapt me ook.
Uw redenering is trouwens een mogenlijkheid waar men rekening dient mee te houden.
Ze hadden beter in serie gestaan.
Dan had er van dubbel gekookt soldeersel geen sprake geweest.
En goedkoper in productie. De pcb is reeds dubbelzijdig me dunkt.
Maar goed dit lost het probleem niet op zoals u reeds meededeelt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

Het maakt toch niet uit of de weerstanden parallel of in serie staan? Ze hebben twee weerstanden genomen, waarschijnlijk om het te dissiperen vermogen te vergroten.
Nu staan er twee van 1500 ohm parallel, levert 750 ohm.
Ze hadden ook twee van b.v. 390 in serie kunnen zetten, levert 780 ohm.

Het probleem is meer dat de leds parallel staan. Die hadden ze beter in serie gezet. Is beter voor de leds, maar ook beter voor het stroomverbruik en de ontwikkelde warmte in de weerstanden.

Geert

Als je wilt dat de beide LED?s even hard branden en even lang meegaan dan is het beter elke LED zijn eigen weerstand te geven.  Zo werkt het ook, maar de kans is groter dat er iets mis kan lopen.  

Volgens mij is het probleem gewoon een te hoge voedingsspanning dan dit printje eigenlijk aankan. Er is hier al de vermogenswet P=UxI aangehaaald. Je kunt deze wet ook als volgt omschrijven P=U?/R. Het vermogen is dus kwadratisch met de spanning over de weerstand. Verdubbeld de spanning bijvoorbeeld dan verviervoudigd het afgegeven vermogen!

Een praktisch rekenvoorbeeldje ULED = 3V, Udiodebrug=1.5V R=1500 Ohm

voedingsspanning 18V geeft (18-3-1.5)?/1500= 121mW
voedingsspanning 24V geeft (24-3-1.5)?/1500= 253mW
dit is dus een verdubbeling van het afgegeven vermogen bij een verhoging van de voedingsspanning met 6V.

Op de print staan beide weerstanden dan ook nog eens naast elkaar wat het opwarmingseffect versterkt.

Geert

Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB