Nieuws:

Nu in MSM 251 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2024

Hoofdmenu

ClassiX - NMBS M6 rijtuigen

Gestart door itchy, 27 februari 2010, 00:26:07 AM

doomslu

MSM 108 is bijna klaar om naar de drukker te sturen, het zal dus MSM 109 worden.
Wat???

Ik heb met bijna alle Belgische fabrikanten gesproken, naar aanleiding van mijn voorwoord een aantal maanden geleden over de prijzen van onze modellen. Zondag heb ik dit rondje "afgerond". Ik was verbaasd, want ik heb heel veel informatie gekregen over wat het kost om een modelletje te maken. En het mag gepubliceerd worden!

Dus, graag nog even geduld. Er komt een reportage in MSM 109.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michael

Deze foto is geplaatst door Rixke rail, aangezien ik plannen heb om een set M6 rijtuigen te kopen inclusief stuurstand rijtuig heb ik deze foto door gestuurd naar de winkelier via welke ik de set wil bestellen.
Ik kreeg via hem het volgende antwoord van de importeur in NL.

"Zoals hier gefotografeerd, lijken er inderdaad twee bulten op de neus te staan, de ene groter dan de andere. Het gaat hier duidelijk om een specifiek gekozen belichting om dit te benadrukken, want als je een rijtuig in de hand hebt moet je al heel goed zoeken om de bulten te herkennen. Bovendien is er zeker geen dergelijke uitgesproken ongelijkheid tussen links en rechts. Ik vind het vooral vreemd dat iemand deze foto op een forum post zonder zich de vraag te stellen of dat algemeen is, of misschien een spuitgietfout, want zo ziet het er hier wel uit.

Uiteraard staat het de klant vrij om te kiezen, en als hij met zijn set niet tevreden is dan kan die altijd omgeruild of teruggenomen worden."

Is voor mij voldoende om de set te bestellen.
En met ruzie tussen fabrikanten ga ik mij niet bezig houden.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

erik50

Eeuh ik heb de bulten ook waargenomen op de beurs te Genk en er valt niet naast te kijken.
Wie zegt dat deze pas zichtbaar met specifieke belichtig verteld onzin.
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

krispy

Normaal reageer ik niet op zo'n reacties maar nu kan ik mij toch niet onhouden van te reageren op de reactie van de importeur.[xx(]

Ik heb nu reeds verschillende stuurstanden gezien en tot nu op elke stuurstand deze bulten aangetroffen , zelf zonder er verlichting moeten voor te gebruiken.[:(]

Ik vindt dat de importeur dit voorval zeker niet mag minimaliseren [xx(]

Voor een wagon van +50 euro mogen volgens mij zo'n fouten niet meer voorkomen.[V]

Oplossing , doe van de set 70 a 80 euro af en dan spreken we over iets heel anders ( set voor 180 a 200 euro ipv 250 a 270 ), dan zitten we in de prijsschaal van 35 a 40 euro per wagon ( wat op zich nog genoeg is ) dan kan men al iets door de vingers zien [;)]

Ik wil maar zeggen , zonder voor het eene of ander merk voor te trekken , mij reactie zal juist dezelfde zijn als andere fabrikanten ook zo'n visueele fouten hebben .
Men spreek hier niet van een drukfout of een schilderfoutje , hier scheel volgens mij iets met het gietprocess( bij afkoeling van de mallen of dergelijke )

Ik persoonlijk zou bij aanschaf zeker eens bij de winkelier de set uitpakken en goed controleren voordat ik ze aanschaf , zou kunnen dat er tuqssen zitten waar niks aan op te merken is , vandaar [;)].

Ik denk dat de tijd van snel iets in elkaar flansen doorde meeste modelbouwers niet meer zonder boe of bha wordt onthaald.

De meesten willen wel geld neerleggen , maar verwachten dan ook iets in de plaats ( hoe duurder het is  hoe beter de verwachtingen zijn !!! ) .
Ik bedoel hiermee de fabrikanten zullen moeten leren leven met de commentaren op hun geleverd materiaal als dit niet 100% voldoet , en dat ze zelf waarschijnlijk zouden kunnen afgestraft worden , wat hun uiteindelijk veel duurder uitkomt ( stocks die niet weg geraken ).

Dus FABRIKANTEN en IMPORTEURS als julie dit lezen ( ongetwijfeld zitten der wel tussen ) wees gewaarschuwd en luister ook eens naar de kleine man zijn bevindingen , het alleen heerschappij valt stilaan in duigen , want wachten op ander en beter ( geld voor elke sector trouwens ) heeft men de laatste jaren al wel geleerd [^]

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

itchy

nu nog mooier....
als ze niet rijden, ligt het aan je baan;
als er bulten opstaan, ligt het aan de fotograaf;
jaaaaaa jongens... [:(]
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

prulleman

kleine fabrikant of grote, ervaren of nieuw, als je zo iets op de markt brengt word je er op afgerekend. die bubbels zijn niet weg te krijgen zonder schuur en lakwerk. mocht ie de rijtuigen als BOUWDOOS uitbrengen aan 25 tot 30 euro het stuk dan moesten we zwijgen en aan de slag gaan. maar zo...neen[xx(] ik denk dat zelfs marklin dit niet zou durven[8)]
maar we zouden deze discussie eigenlijk beter opschorten tot er een concurrerend model is, dan kunnen we pas vergelijken. maar eerder iets kopen dat lijkt me helemaal te gek. eerst vergelijken prijs -kwaliteit-rijeigenschappen-afwerking tot in detail[}:)]

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door doomslu

MSM

Ik heb met bijna alle Belgische fabrikanten gesproken, naar aanleiding van mijn voorwoord een aantal maanden geleden over de prijzen van onze modellen. Ik was verbaasd, want ik heb heel veel informatie gekregen over wat het kost om een modelletje te maken. En het mag gepubliceerd worden!

Dus, graag nog even geduld. Er komt een reportage in MSM 109.

Luc,

Volgens mij zullen ze het achterste van hun tong toch niet laten zien hebben ! Ik denk dat je bij zo iets facturen moet zien ! En zelfs met dat wordt gesjoemeld !

Groeten Peter[;)]

bumper

Ik heb van mijn set van vijf rijtuigen met stelplaats "Antwerpen Centraal" het stuurstand rijtuig nog eens goed bekeken, en ik kan echt geen bulten onderscheiden. Wel twee kleine gebogen vormen die dan nog perfect gelijk zijn, en voor mij een onderdeel van de vorm van de kast zijn. Hetgeen ik op de foto zie herken ik niet bij mijn rijtuig. Een gietfout die door de kwaliteitscontrole is geraakt denk ik. Ik zou toch de moeite doen om ze om te wisselen. Voor mij zijn het prachtige rijtuigen.

Davy

Tis al zover. al fouten in hun M6'en. Das ook gene reclame voor Classix, en dat na hunne stunt in Genk tegenover LSM. Volgens mij is dat volledige zwart stuk met bulten erop misvormd. Heb ik gemerkt op ander foto's. Ik denk dat ze dat toch gemerkt gaan hebben en dat het nu opgelost is.

rixke rail

citaat:
Geplaatst door nmbsverzamelaar

Deze foto is geplaatst door Rixke rail, aangezien ik plannen heb om een set M6 rijtuigen te kopen inclusief stuurstand rijtuig heb ik deze foto door gestuurd naar de winkelier via welke ik de set wil bestellen.
Ik kreeg via hem het volgende antwoord van de importeur in NL.

"Zoals hier gefotografeerd, lijken er inderdaad twee bulten op de neus te staan, de ene groter dan de andere. Het gaat hier duidelijk om een specifiek gekozen belichting om dit te benadrukken, want als je een rijtuig in de hand hebt moet je al heel goed zoeken om de bulten te herkennen. Bovendien is er zeker geen dergelijke uitgesproken ongelijkheid tussen links en rechts. Ik vind het vooral vreemd dat iemand deze foto op een forum post zonder zich de vraag te stellen of dat algemeen is, of misschien een spuitgietfout, want zo ziet het er hier wel uit.

Uiteraard staat het de klant vrij om te kiezen, en als hij met zijn set niet tevreden is dan kan die altijd omgeruild of teruggenomen worden."

Is voor mij voldoende om de set te bestellen.
En met ruzie tussen fabrikanten ga ik mij niet bezig houden.

Ik g??f toe, net voor ik het rijtuig wilde fotograferen, is het uit mijn handen geglipt en op zijn kop gevallen ... [B)]
Vandaar de twee bulten, ik had dat moeten toegeven als ik de foto publiceerde ! [:0]

Ik ga mij vanaf nu dus bescheiden terugtrekken en het geven van kritiek op materieel  laten voor wat het is. Jullie bekijken het zelf maar en kopen ook maar wat jullie zint ! [:o)]

Lopen jullie maar voortaan naar de biezen, zo is er meer klaver over voor mij ! [;)]

Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Bruno

Ook de zin  
citaat:
"Ik vind het vooral vreemd dat iemand deze foto op een forum post zonder zich de vraag te stellen of dat algemeen is, of misschien een spuitgietfout"
vind ik vreemd.
Of het een spuitgietfout is, zouden ze toch zelf moeten controleren voor men zoiets verkoopt of aan winkels levert?
Nu doen ze voorkomen of de consument eerst het product grondig moet inspecteren, en vervolgens moeten gokken of het een spuitgietfout is...
Nee, ik wacht wel op de LSModels, dat weet ik teminste zeker dat ik geen "spuitgietfout" krijg geleverd voor het forse bedrag.

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Bruno

Ook de zin  
citaat:
"Ik vind het vooral vreemd dat iemand deze foto op een forum post zonder zich de vraag te stellen of dat algemeen is, of misschien een spuitgietfout"
vind ik vreemd.
Of het een spuitgietfout is, zouden ze toch zelf moeten controleren voor men zoiets verkoopt of aan winkels levert?
Nu doen ze voorkomen of de consument eerst het product grondig moet inspecteren, en vervolgens moeten gokken of het een spuitgietfout is...
Nee, ik wacht wel op de LSModels, dat weet ik teminste zeker dat ik geen "spuitgietfout" krijg geleverd voor het forse bedrag.

Getuigt van amateurisme ! Op deze manier geraak je sneller aan een slechte naam, geraak daar maar vanaf! Dit zijn dingen waar je op afgerekend wordt ! Mocht ik in die mensen hun schoenen staan dan zou ik liever toch steekproefgewijs toch een aantal set op kwaliteit testen(zoniet allemaal).'t Is Toch niet aan de klant om te controleren of alles in orde is, die taak is toch weggelegd voor de verdeler !
't Is wel allemaal tof dat er omgeruild wordt, maar steeds is er voor de klant het ongemak en de meerkost (dat sets vaak ver van huis gekocht zijn) ! Verplaatsingen naar de eventuele verkoper komen allemaal ten koste van de koper ! Vaak zijn er hier ook jeugdige modelspoorders die vaak met een beperkt budget aan de hobby bezig zijn ! Neem nu dat ze een set bij Olaerts kochten op een beurs en je woont bv Oostende, dan zijn de verplaatsingskosten, de kost van opsturen en misschien de kost om de andere te krijgen dan ook voor hun rekening ! Geld die ze waarschijnelijk liever zouden gebruiken voor de hobby !Om nog iets te krijgen waarbij ze een schietgebedje moeten maken en hopen dat je opgestuurde dan wel een goeie is !

Groeten Peter[;)]

stevend

Wat je aanhaald is niet geheel correct.
Toch dit: wat olaerts betreft, kan je makkelijk in blankenberge terecht voor bestellingen/ reparatie's end.
Voor vanbiervliet kan je makelijk in sint-niklaas ( denk ik toch)
terecht.Of bij Jacodis.Of bij...
Je ziet ,overal zijn er wel ergens adressen in de buurt waar je heen kan.

geert190380

hey beste forum leden.

ik heb eens contact op genomen met classix en moet zegen da ze goe en snel reageren, en hun best doen voor het prob aan te pakken zo heb ik mijn probs uit gelegd en heb antw gekregen. ik heb ook eens iets gezegt van de bult op het stuurstand stuk en ze vroegen da ik deze wilde laten vervangen dus ik heb hun gezegt da ik liefst 1 ne wil zonder bult dus nu zien wa ze zegen voor de vervanging hier van moets da goe gaan ben ik en tevreden man want 4 van de 5 wagons die rijden nu al heel goe .

Gerolf

citaat:
Geplaatst door geert190380

ik heb eens contact op genomen met classix en moet zegen da ze goe en snel reageren, en hun best doen voor het prob aan te pakken zo heb ik mijn probs uit gelegd en heb antw gekregen. ik heb ook eens iets gezegt van de bult op het stuurstand stuk en ze vroegen da ik deze wilde laten vervangen dus ik heb hun gezegt da ik liefst 1 ne wil zonder bult dus nu zien wa ze zegen voor de vervanging hier van moets da goe gaan ben ik en tevreden man want 4 van de 5 wagons die rijden nu al heel goe .
Ik hoop dat jij niet hoopt dat iedereen dit verstaanbaar vindt [|)]

Over die M6-stuurstanden: Er zjn er blijkbaar m?t en zonder bulten. Hoeveel forumleden hebben er goeie modellen, en hoeveel hebben er foute?

Als tpIII-rijder heb ik er uiteraard geen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw