Enkelspoors DCC pendelbaantje - S-Bahn style

Gestart door dani, 15 september 2015, 12:00:21 PM

dani

Omdat ik een beetje ruimte onder de  baan wil opvullen met een "blikvanger" en wat inspiratie heb op gedaan op een andere site,  wou ik eens een  "ondergronds stationnetje" maken waar een  "Triebzug"   heen en weer pendelt tussen het zichtbare  station, en 2  andere  punten links en rechts onder de baan.

Het idee : een pendel baantje dat autonoom werkt en waar een  treinstel met een DCC decodertje heen en weer pendelt van   A-B-C.   B is het zichtbare station, A en C de eindpunten. 

Dus de beweging is :   B->A ,  wachten ,  A->B,  wachten,   B->C, wachten, C->B, wachten en hervatten...

Met de ECOS kan je geen 3-punts pendel traject in 1 keer maken, dus ik ga een   Arduino oplossing maken die helemaal los van de rest van de baan staat.   


De software is bijna klaar om te testen.  Ik heb enkel 3  detektiepunten nodig en we zijn klaar.
Alle timers zijn parametreerbaar  (door waarden in de EEPROM van de Arduino te wijzigen )  en alles zou volautomatisch gaan lopen.



Voor de "puristen" :  NEEN  dit is niet realistisch, zeker niet aangezien het enkelspoor is , en de rein die er komt op te rijden misschien zelfs een dieselstel zou kunnen worden.    MAAR : het is weer om "het kan"  te doen.

Ik ga er wat toeters en bellen bij doen, zoals een aankondiging bij vertrek, signalen voor sluiten van de deuren, en spelen met de verlichting van zowel de trein als het station.


Schema's en foto's volgen nog.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

dani

huh, wat gebeurt er hier nu, ik kan de eerste post niet meer wijzigen...  dacht eerst dat ik niet nigelogd was, maar blijkt toch zo te zijn.   Er staat enkell "citaat"  en niet meer "verander".   

raar.. nieuwe forumsoftwareversie misschien ?


*edit*  deze post kan ik dan wel weer wijzigen .   

Stom eigenlijk, als je je titel wil aanpassen voor in het overzicht kan dat dus nu niet meer .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ceuleer

Citaat van: dani op 15 september 2015, 13:12:04 PM
raar.. nieuwe forumsoftwareversie misschien

Stom eigenlijk, als je je titel wil aanpassen voor in het overzicht kan dat dus nu niet meer .

Ik vind de nieuwe software eigenlijk geen verbetering....

Al goed dat we uw experimenten toch nog kunnen volgen. ;)

loebaske

Heb dit ook al gemerkt Dani dat dit niet meer gaat, vroeger kon je uw titel of tekst na enkele dagen aanpassen en dat gaat nu niet meer  :(

Stieven76


dani

voorlopig is het projectje beperkt tot het schrijven van de software.
De sporen, de hardware, de  "booster" (een hele simpele LM18200  boosterchip) en zo liggen allemaal al klaar, maar het effectief bouwen zou nog even kunnen duren.

DCC gedeelte is normaal al in orde, het is gebaseerd op een vorig experimentje : http://dcc-arduino.weebly.com/dcc-central.html


Het voordeel is dat ik het als een "module" kan bouwen en later onder de baan hangen en afwerken met gips :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

doomslu

Citaat van: loebaske op 15 september 2015, 13:30:02 PM
Heb dit ook al gemerkt Dani dat dit niet meer gaat, vroeger kon je uw titel of tekst na enkele dagen aanpassen en dat gaat nu niet meer  :(
Even off-topic antwoorden: dat is een instelling die kan gewijzigd worden.
Het bleek in het verleden dat sommige boze leden al hun bijdragen begonnen te wissen. Vandaar deze aanpassing, waarvan ik dacht dat ze er vroeger ook was (maar ik kan fout zijn).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dani

enfin... de werken zijn van start gegaan....

1. Men neme een "voliche plank" van 2m70 zo uit de DHZ   (wel 4zijdig geschafd en  liefst recht) en zet daar een tweede stuk haaks op als achterwand.



2. na wat passen en meten , puzzelen en rekenen komt hierop een stukje 40x20  latje voor het perron.   20mm is vrij hoog voor een perron, maar het zijn M rails die er in gaan dus je verliest al 9mm.  van de railbedding.    Ik heb het even nagemeten en het komt redelijk goed uit.



3.  leg de sporen aan en maak vast met dubbelzijdige "kleefmousse" dis als hechtmiddel enb tegelijk als demping dient.



4. alvorens te kleven : check dat de sporen een beetje recht liggen.



5. maak het perron definitief vast met houtlijm en een pâar schroeven langs onder



6.  pas eens een stukje muurprofiel ....   kan de trein er nog langs ?



7. maak een kartonnen malletje voor de tunnelportalen en maak er dan 2 in spiegelbeeld van elkaar.  Als alles tot nu toe op zijn plaats zit lijnen die mooi uit.





8. bekleed de portalen met steenstrips en voorzie een "gemetselde" boog.





9. voor het bevestigen dubbelzijdige kleefband en voor het "afdichten" een stripje houtlijm ip siliconen.



10. breng de muurstrips aan en zet vast met dubbelzijdige kleefband.    In dit geval is gekozen voor 2 verschillende patronen. 



11.  passen of de trein er nog door kan.





12.  even "voor het zicht"...



13. check of de muren niet te dicht staan...





14.......  en hij zag dat het (tot nu toe) goed was.




Volgende aflevering :  kleurtjes zetten en decoreren.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#9
In principe kan ik nu al een bak vol kommentaar over mijn kop krijgen over dingen die niet juist zijn, details die niet passen,  en  discussie over het type trein (nen diesel ondergronds dat komt niet goed), over bovenleiding en noem maar op. 

Wait and see :-)    Het is geen natuurgetrouwe nabootsing van de echte wereld, het is een "fantasy world" bij mij op zolder...  Ik neem graag eens een loopje met de  realiteit, doe dingen die ik graag zie en doe, en vloek eens met graagte tegen de clichés en de geldende waarden ....

Vanavond misschien de perronrand (van Auhagen) aanbrengen en het perron van zijn "toplaag" voorzien...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Ben

Citaat van: dani op 22 september 2015, 14:02:57 PM

In principe kan ik nu al een bak vol kommentaar over mijn kop krijgen over dingen die niet juist zijn......


;D

De Preisermennekes zullen ieder geval niet aan de verkeerde kant uitstappen. ;)

Gr, Ben.

dani

ze kunnen het proberen, hoor , Ben...  In het ergste geval zitten ze klem tussen de deuren en de muur, maar tussen de sporen vallen zullen ze niet doen :-) :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Citaat van: dani op 22 september 2015, 14:02:57 PM
In principe kan ik nu al een bak vol kommentaar over mijn kop krijgen over dingen die niet juist zijn, details die niet passen,  en  discussie over het type trein (nen diesel ondergronds dat komt niet goed), over bovenleiding en noem maar op.

Blijkbaar goe bezig geweest Dani,of is hier weer kinderarbeid(dochter) aan te pas gekomen? ;D 

Wait and see :-)    Het is geen natuurgetrouwe nabootsing van de echte wereld, het is een "fantasy world" bij mij op zolder...  Ik neem graag eens een loopje met de  realiteit, doe dingen die ik graag zie en doe, en vloek eens met graagte tegen de clichés en de geldende waarden ....

Hier kan ik mezelf goed in vinden,alles mag,niks moet! :)

;)


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

@Rudy : niks kinderarbeid.  Helemaal zelf verprutst !!!

@Gerolf :  dat iszowat het enige wat momenteel in de mogelijkheden ligt, want de werken aan de "grote" baan liggen even stil en behalve materieel verzamelen dee dik al weken niks meer.   Dit is meer  "bite-size" en kan ik  in de uurtjes of minuutjes tussendoor doen.  Zowat "module" achtig werk.   En uiteindelijk wordt het wel een onderdeel van de baan op zolder.

Gewoon wat  "doseren"' met tijd en grootte van de projectjes en dan gaat er toch stapje voor stapje IETS  vooruit , dat geeft wat moed.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.