Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Enkelspoors DCC pendelbaantje - S-Bahn style

Gestart door dani, 15 september 2015, 12:00:21 PM

Michael

Citaat van: dani op 25 oktober 2015, 06:39:54 AM

Gewoon het feit dat niet altijd alles online staat
Tegenwoordig willen we echt alles online vinden en niet alle winkeliers werken daaraan mee, vind het ook vervelend om eerst een dik uur te moeten rijden naar een winkel om tot de conclusie te komen dat je het moet bestellen en dan nog eens 5 weken wachten als het al niet langer is. Maar dat komt tegenwoordig vaker voor. Mijn vrouw besteld een jas, ruim 5 weken levertijd, maar wel volop reclame maken door die spullen.

Edit: Sorry Dani moest dit even kwijt, nu terug naar het pendelbaantje.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

dani

Na een lange tijd weinig vooruitgang, wegens een fout in de DCC library die ik maar niet vond, heb ik toch at kunnen verder "Basteln" aan het mini baantje.
De programmatuur werkt eindelijk en ik kan nu een  treintje laten pendelen tussen 3 stopplaatsen met instelbare snelheden en wachttijden, besturing van de verlichting en accessoires en alle toeters en bellen, inclusief detectie wanneer de trein waar aan komt.

Zonet de definitieve  (voorlopig) versie in een Arduino  Pro Mini boardje geladen.  Nu nog alles bevestigen op "het werkstuk", de detektiepunten (lichtsluisjes) aansluiten en vast zetten op hun eindbestemming, en dan kan het afregelen van de parameters beginnen.   Uiteindelijk zal er 1  voedingetje van 12V  het geheel aansturen, zowel de verlichting, detektie, DCC signaal  (we krikken de spanning wat op naar 18V met een  DC-DC pump alhoewel het ook op 12V al werkt)  als ook het bewegend deel op het perron met het Harley Davidson standje met disco verlichting, flash lights en draaiend plateau.

Uiteindelijk zitten in dit geheel volgende componenten verwerkt :

1. een Arduino Pro Mini met Atmel 328 chip voor de baan en licht
2. een ATTiny85 en een ULN2003 voor aansturen van de stappenmotor
3. een ATTiny85 voor het aasnturen van de RGB LED verlichting en de witte SMD  "flash" LED

...samen met een DC-DC pump (optioneel), een   LMD18200T mini boardje (H bridge als max 3A mini booster) en 2 stuks 7805 spanningsregelaars.

Dit mini baantje is nu volledig autonoom en kan overal gezet worden waar plaats genoeg is.    Het starten gebeurt met een simpele schakelaar...    Ofwel de "flip switch" aan zetten voor continun bedrijf ofwel 1 keer op de drukknop drukken voor 1 enkele cyclus.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.