"POLL" - Welk microcontroller-systeem gebruik je ?

Gestart door Gerolf, 05 september 2014, 11:06:33 AM

Gerolf

Vanuit een ander draadje ontstond het idee om eens op te lijsten welk µC-platform er gebruikt wordt door forumleden, en aan te geven waarom je daar voor kiest.
Het draadje: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,20469.0.html

Ik zal dan maar de spits afbijten:

Gebruikte microcontroller:
  Fabrikant Atmel, 8-bits, vooral uit de AtMega-reeks, soms AtTiny - de laatste tijd allemaal smd
Voorbereide printplaat/systeem:
  Geen - ik maak de (kleine) printplaatjes zelf
Programmeren via:
  ISP-aansluiting op het printje, en een USB-naar-ISP toestelletje (DIAMEX-AVR)
Programmeer-software:
  Bascom AVR: Ik schrijf vooral in Basic (die door de software naar assembler wordt vertaald)
                           en soms kleine routines rechtstreeks in assembler

Waarom ik hier voor kies:
- Prijs per printplaatje: vaak heb ik voor een projectje alleen maar de chip, enkele weerstanden en connectoren nodig
- De software kan je ook compact houden: enkel wat je nodig hebt
- Bascom is me ooit aangeprezen, en ik ben er nog steeds tevreden mee:
      Goede helpfunctie, veel bibliotheken met routines, mogelijkheid tot simulatie, veel informatie (grote community) op het internet.

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#1
Gebruikte microcontroller:
   Microchip PIC 16F/18F, nu ook in SMD.
Voorbereide printplaat/systeem:
  Geen - zelf op gaatjesbord/printje frezen/laten maken
Programmeren via:
  ICSP-aansluiting op het printje, Pickit 2 of easypic v7 ontwikkelbord. Nu ook met mijn eigen µPLC systeem. Zie daarvoor ander draadje op het forum. Soort "universeel" printje met de µC erop.
Programmeer-software:
- JAL (Just-Another-Language) in JALedit IDE, aangeleerd van Peter Crispyn hier op het forum. Veel voorbeelden meegeleverd met de compiler (compiler en IDE is gratis).
- Vroeger ook met "Flowcode"-> grafisch programmeren.
-Heel klein beetje C- kennis: nog te weinig om een deftig programma te maken.

Waarom ik hier voor kies:
   - Leren werken met PIC-controllers op school (welke samen met Atmel allicht de "bekendste zijn")


edit: kun je  geen "echte" poll aanmaken? Met dit forum is dat toch nu mogelijk?
   edit (Gerolf): voor een poll moet je alle mogelijkheden kennen - en die ken ik niet ... ;)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

#2
De microcontroller (µC) die ik nu gebruik is deze ontwikkeld door Microchip, beter bekend als PIC µC. Waarom, ooit de keuze gemaakt (eigenlijk overgeschakeld van het veel duurdere Thomson µC) omdat daarvoor heel wat tutorials, code en uitleg te vinden is op het net. Eens de keuze gemaakt, en je bent ermee vertrouwd, dan blijf je meestal bij hetzelfde type.

Wat heb je ervoor nodig:
-programmeersoftware: heel veel gratis, iets of wat degelijke programmeertaal is betalend (alhoewel ...) . Ik hou het bij de gratis te verkrijgen assembler en C taal.  (Zie website microchip)

-hardware om de binaire code die de µC begrijpt over te laden in het geheugen van de µC.
Wil je zeker zijn (zelf ook tot deze conclusie gekomen) dan koop je een PICKIT 2 of beter nog een PICKIPt 3 programmer. Niet elke PIC µC heeft dezelfde programmeerspanning. Sommige programmeer zelfbouwpakketten kunnen niet elke PIC programmeren, of werken enkel via een seriële computer poort. Wie heeft dat nu nog...

Voorbeeldcode, ja zie maar op dit forum. Mogelijkheden zat.

En heel belangrijk de PIC µC zijn goedkoper dan een pintje op het café  ;)


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

philippe_007

Ik gebruik de Arduino als µC, enige reden is dat ik geen kaas heb gegeten van electronica en dit een systeem is met laag drempel hoogte om in te stappen...
Een Arduine uno (of Funduino Uno) kaart en wat ledjes en je kan starten met het eerste project.... Er zijn reeds starterpakketten voor 9€

PietB

Sinds enige tijd voorzichtig het Arduino pad op gegaan.
Met als bedoeling mijn trambaan en FCS te gaan besturen.
Maar dat wordt een 'winter' project en ik hoop hier veel inspiratiie op te doen.

grt Piet.

Frank_N

Hier ook de Arduino. Heb wat experimenten gedaan zoals een verkeerslicht, 7 segment display (mulitiplexen) iets met RGB led's en servo's.
Je krijgt zo wat inzicht hoe het allemaal werkt. Zelf iets programmeren is een andere kwestie :o ;)
Groet van Frank

PeterC

Gebruikte microcontroller:
Microchip PIC, 8 bits, PIC16F/PIC18F.
Voorlopig nog in DIL behuizing; de eerste SMD chips zijn besteld.
Waarom Microchip?  Na te hebben gewerkt met verschillende processoren/controllers uiteindelijk bij PIC's terechtgekomen en blijven plakken.

Voorbereide printplaat/systeem:
Geen.
Experimenteren doe ik op een breadboardje, een afgewerkt project bouw ik op strokenprint.

Programmeren via:
ICSP (In Circuit Serial Programming) via een Pickit 3 (USB).
Losse controllers programmeren via een Picstart Plus (Seriëel).

Programmeer-software:
MpLab van Microchip zelf (gratis programmeeromgeving).
JAL (Just Another Language) omdat ik assembler een beetje beu was en sneller iets wou programmeren.  Het is gratis en er is ondersteuning op het net en het is een vrij duidelijk leesbare en krachtige taal.
Ik probeer ieder programma als een interruptgestuurd Time-triggered-system uit te voeren.
Soms kleine (tijdkritische) delen rechtstreeks in assembler.

Groetjes, Peter


darick69

Beste ,  vorige week starterset ARDUINO gekocht,  reeds enkele projectjes geprobeerd en het smaakt naar meer. Er is veel mogelijk maar ik bekijk dit meer vanuit interesse in microprocesoren en programmeren en daarna toepassen op modelbaan.  Bv wisselstraten en seinen sturen,..  hoe en of wat ben ik nog aan het bedenken....
 

Steam.N

Begin dit daar heb ik me een tweetal maanden verdiept in dit mC gebeuren, want met deze beestjes heb ik redelijk wat plannen...
Door omstandigheden alles bevroren, tot ná October  ::)

Initiëel wat gestoeid met PIC, geprogrammeerd met JAL
Mee gestopt, omdat ik wat verward geraakte met de verschillende JAL bibliotheken.
Ligt aan mij, niet aan platform of aangeboden ondersteuning.

Dan overgestapt op Atmel (AtMega, AtTiny, ...  )
Prints: zelf uitgetekend met CorelDraw, zelf geëtst
Software: BasCom-AVR
Programmatie: USB-PC aansluiting naar ISP connectie op print

Minibaantje eiste echter terug mijn volle aandacht op, maar interesse, hoop, projecten zijn even on-hold ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

Was begonnen met de AtMega maar wegens teveel keuze van processoren opgegeven. Maar vermits die dingen hier nu liggen zal ik er toch ooit iets mee moeten doen. Gelukkig nemen ze niet veel plaats in vergeleken met andere voor onbepaalde tijd uitgestelde projecten.

µP: AtXMega128A1U-AU gekozen wegens veel pwm"s, veel io en toch net geen bga
pcb: eigen ontwerp met Eagle maar laten maken want TQFP en TSSOP
Software: C met CodeBlocks, GCC en AVR-dude
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Citaat van: Steam.N op 05 september 2014, 21:06:27 PM


Initiëel wat gestoeid met PIC, geprogrammeerd met JAL
Mee gestopt, omdat ik wat verward geraakte met de verschillende JAL bibliotheken.
Ligt aan mij, niet aan platform of aangeboden ondersteuning.

Dat vind ik juist het leuke aan JAL. Je hebt alle bibliotheken bij de hand, en van elke bibliotheek zit er een voorbeeldprogramma bij hoe je die moet gebruiken met de nodige uitleg. Voor het, nu stilgelegde, gip µC programma moest ik een LCD aansturen, en kwam tot de vaststelling dat ik in MPlab niet direct een bibliotheek had met C-routines daarvoor en die blijkbaar zelf moest maken? Bij jal gewoon bij de compiler allemaal te downloaden samen met de voorbeelden. In je programma include <naam van de library> en eventueel nog de juste instellingen die nodig zijn en 't is in orde.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

minitreintje

#11
Gebruikte microcontroller:
  Fabrikant Atmel, Texas Instruments, Intel, 8-bits of 32-bits

Voorbereide printplaat/systeem:
  Printjes tekenen in EAGLE, omzetten met PCB-GCode en dan frezen

Programmeren via:
  USB aansluiting op een Arduino boardje

  OF

  USBTinyISP met een Arduino UNO (DIP versie) om gemakkelijk de Atmega328P @ 8Mhz te programmeren.
  Ik gebruik het vooral om afgewerkte projectjes te programmeren. Je hebt geen bootloader nodig dus je projectje wordt nog kleiner.
  Ik ben gewoon te lui om eens een deftig PCB'tje te maken voor andere µC's.

Programmeer-software:
  C++ in Arduino-stijl, gewoon omdat het simpel is.

Waarom ik hier voor kies:

- PCB's kosten een habbekrats (~0,30 euro / stuk)
- Goedkoop te verkrijgen op Ebay en een grote community.
- C++ is de taal die bij de Arduino standaard bijzit, je kan al de libraries gebruiken dus waarom nog moeilijk doen?
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Sattrickske

Gebruikte microcontroller:
  Microchip PIC, 8 bits, PIC12/PIC16/PIC18.
  STM, 32 bit, ARM Cortex M4 (STM32)
Voorbereide printplaat/systeem:
  Development kits + breadboard
  Kleinere prints worden gefreesd
  Grotere prints via iTead (China)
Programmeren via:
  ISP (PIC) of SWD (STM) of USB (PIC/STM) op het printje
Programmeer-software:
  MPLABX voor PIC, gratis maar met beprekingen
  CooCox voor STM, gebruikt open-source GNU C Compiler

Waarom ik hier voor kies:

  • 8-bit voor lichte toepassingen, 32-bit voor de zwaardere
  • Ik maak wat ik wil, zonder al teveel beperkingen
  • Prijs per printplaatje
  • Componenten zeer goed verkrijgbaar bij Conrad, DigiKey, eBay, AliExpress...
  • C is de taal die ik het beste ken
  • Alle programmeer tools incl. IDE zijn gratis
  • Development kits zijn zeer redelijk in prijs


adrievans

Een arduino met het oog op eerst wat leren en later een segmentdraaischijf aansturen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Valentijn


Gebruikte microcontroller:
     Atmel AtTiny & AtMega8
Voorbereide printplaat/systeem:
     breadboard tijdens de ontwikkeling, gaatjesprint voor de definitieve versie
Programmeren via:
     AVR programmer: mySmartUSB light
Programmeer-software:
     C-programmatie met Atmel Studio
Waarom ik hier voor kies:
     goede beschikbaarheid
     kostprijs   
Groeten Valentijn - Loskaai - Okegem - Innes Mill - Luxor Sugarcane Valley - Cubana