Jan
Onder die teflonringen zitten inderdaad vito O-ringen. De voorspanning had ik eerst op 0,1mm gehouden. Diameter van de cilinders is 20mm.
Bij kleiner cilinderboringen 10 mm ( spoor 1) durf ik al eens twee 0-ringen onder elkaar te plaatsen voor meer tolerantie.
Ik had al gemerkt dat de zuigers vast liepen bij de eerste stoomproef , daarom verkleinde ik de voorspanning van de 0- ring tot -0,5 mm.
Bij de volgende test op luchtdruk was er dus een verlies tussen de zuigers , maar bij stoom klemden de zuigers toch nog altijd.
Die zelfde dag reed er nog een loc die zijn maidentrip maakte , ook teflonzuigers met O-ring en..... ook ( bijna) vastlopen.
Het lijkt me , hoe kleiner de cilinders hoe groter het probleem.
De "teflon-viton ring" pas ik trouwens al meer dan 15 jaar toe ,toch bedankt voor je raad.
Ik ga nu experimenteren met dubbel komvormige segmenten uit teflon. zo ongeveer als het leertje in een fietspomp maar dan dubbel uitgevoerd omdat in dit geval de zuiger natuurlijk langs twee kanten werkt. De stoomdruk duwt de ring tegen de cilinderwand.
Regner gebruikt dit systeem al enkele jaren in zijn spoor 1 modellen.
Ook bij bromfietsen wordt dit toegepast. De doorsnede van het bovenste segment heeft de vorm van een "L" . Er is geen veerkracht spanning aanwezig
Wanneer de druk oploop duwt deze het segment ( via het bovenste stuk van de "L" ) tegen de cilinderwand.
Plannen genoeg , maar mijn knie....die werkt ni mee

Dirk