Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

marklin Central Station

Gestart door wisselstromer, 31 januari 2005, 12:45:05 PM

55erke


Hoy
ik heb bij de opendeurdag van Vanbiervliet zo ene central station kunnen bewonderen. Het ziet er wel schoon gerief uit.
Deze zou pas in december uitkomen.
johan.

wisselstromer

Er is op dit ogenblik 1 CS in Belgie bij marklin Belgie
hij gaat rond van  beurs of handelaar naar beurs of handelaar

normaal is hij dit weekend te bewonderen in Genk bij olaerts en op het einde vd maand o pde beurs in heverlee bij HEt spoor

i kga afwacht wat de nieuwighedne brengen voor 2006 en als het niks bijzonder is koop ik mij ene

bij lokshop 435 eur en dat is nog altijd de goedkooptste prijs die ik heb gevonde

wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

n/a

Op een duitse website heeft heel even de gebruikshandleiding op het internet gestaan. Helaas heb ik geen kopie bewaard.

Wat ik heb gelezen is het volgende: je kan alle locs in een database stoppen ook locs met dubbele adressen, verder kan je mfx decoders op veel meer punten instellen. Schijn je 1 mobile station rechtstreeks te kunnen aansluiten op het centraal station en andere via terminals.

Brunel

citaat:
Geplaatst door Brunel

Gebruiksaanwijzing. Weet niet hoe lang het daar blijft staan, dus ge?nteresseerden maar gauw copi?ren.

http://frost242.free.fr/files/other/60212.pdf


n/a

Ik heb het inmiddels ook en heb al wat gelezen. Dit is duidelijk nog een concept versie en de handleiding is nog niet compleet. Deze handleiding vertelt alles over de mogelijkheden van het central station en de aansluitmogelijkheden en hoe je er mee moet omgaan. Er wordt niets vertelt over de interface. Leuk is dat er een aparte aansluiting van 1A is voor een programeerspoortje en dat een aangesloten mobile station automatisch haar locdatabase zal updaten wanneer het centraal station een nieuwere versie bezit. Kijk daar heb je nog iets aan. Is ook leuk voor mensen die alleen maar een mobile station hebben. Minder leuk is je bent je database van ingevoerde locomotieven in het mobile station dan wel kwijt.

Zie onderstaande foto:
http://img406.imageshack.us/img406/20/im0090238nd.jpg

wisselstromer

i kdenk dat ik mij op termijn een ga aanschaffen want het is wel een leuk speeltje
eerst het ding even in roulatie laten komen en de kinderziektes uit laten verdwijnen
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

n/a

Nog wat nieuwe info.
Het volgende kan het apparaat allemaal. Als je er een mobile station op aansluit, wordt de locdatabase automatisch geupdate naar de nieuwste versie die in het centraal station staat. Het maakt niet uit of dit gebeurt via een aansluiting of via een terminal.
Het scherm is verlicht. Je kan enige duizenden locs invoeren in je eigen database. Ook met dubbele adressen. Hieruit kan je ook nog een onderverdeling in favoriete modellen maken. De eerste 8 functies bedien je via de 8 toetsen aan de linker en rechterkant. Functies 9 t/m 16 via het symbool op het touchscreen. Qua instellen van de decoder zijn er legio meer mogelijkheden die net zo werken als via een mobile station. Alleen is het nu allemaal veel uitgebreider. Je kan ook zelf bepalen waar je welk symbool wilt hebben. De eerste zwarte knop aan de linker en rechterkant is altijd de lichtfunctie knop.

Je hebt twee aansluitingen voor je spoor 1 normale en 1 aansluiting voor een programeerspoortje van 1 A.

Met aan elkaar gekoppelde treinen rijden is mogelijk, mits de decoder instellingen niet te veel van elkaar afwijken.
Er zijn 18 schermen waarmee je per scherm 16 elektromagnitsche artikelen mee kan besturen.

Het CS is in meerdere talen instelbaar. Dus ook in het Nederlands,maar niet in de eerste versie?
Verschillende instelbare mogelijkheden bijvoorbeeld het laten overnemen van een loc door bijvoorbeeld een aangesloten mobile station ergens op de baan.

Bij gebruik van de 60 va tafo is er 45 tot 48 va beschikbaar.

Johnnytrein

Op de website van Go-rail staat te lezen "Central Station: daar de software nog niet in orde is, hebben wij beslist de levering ervan uit te stellen.  Inderdaad, volgende software is nog niet ge?nstalleerd:

- Interface
- Memory functie
- talen: momenteel enkel Duits en Engels
- Terugmeldcontacten (S 88)
Deze ontbrekende software wordt volgens de directeur Techniek bij M?rklin G?ppingen pas binnen minimum 6 maanden verwacht.

Bovendien is de Interface poort een Ethernet (netwerkkaart) aansluiting, dus niet bruikbaar op de meeste computers (zijn normaal uitgerust met een parallelle poort RS232 en USB)
Bovendien is er geen aansluiting voorzien voor de terugmeldmodules S 88.  Deze werd gewoonweg "vergeten" bij het ontwerpen.
Er is geen accuvoeding voorzien in geval de voedingsspanning wegvalt (het is behelpen met batterijtjes, maar las ze leeg zijn .....)

Oplossing van M?rklin: koop er een Booster bij die zal voorzien zijn voor die aansluiting maar deze is (nog) niet leverbaar!

Wij hadden seminaries voorzien voor digital, maar deze worden dan ook uitgesteld voor onbepaalde duur tot het Central Station zal af zijn (volgens technische dienst van M?rklin nog een 6-tal maanden "
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

Batterijen kan je ten alle tijden vernieuwen door nieuwe. Bovendien wordt aangeven wanneer ze bijna leeg zijn. Dat het nog een tijdje gaat duren had ik wel verwacht. Ze hebben dat ding veel te vlug aangekondigd, maar we zullen wel zien. Het ziet er allemaal heel gelikt uit. Iedere nieuwe computer heeft een ethernet aansluiting, maar bijvoorbeeld geen parallelle aansluiting meer. MFX is gebaseerd op netwerk technologie. En die aansluiting voor terugmeld modules zijn er gewoon hoor. Er zijn meer aansluitmogelijkheden die je lief zijn. Die zijn ze niet vergeten. Wel gaan er natuurlijk volgend jaar mfx varianten komen, die zich ook zelf zullen aanmelden aan de centrale dus geen dipswitches meer.

De eerste versie schijnt ook in het Frans te zijn.


laurens66

En wat kost een netwerkkaartje tegenwoordig ?6?

Hij zou in oktober leverbaar worden, dan hebben ze nog tot en met maandag[:D]

n/a

Hier is nog wat info:

Alleen het is wel in het Engels:
Well, heres the news! I finally saw the CS tonight and here are my thoughts. First of all I would like to point out that there were two guys there who if I didn't know them better, I would swear worked for Uhlenbrock. They showed up ready to bash M* (even though they were avid M* operators) and tried to every chance they could get. With that being said I congratulate Dr. Catherall for making them eat most of their words. The discussion was getting a bit too technical (to the delight of one anti- CS guy) and the Dr. was never phased. I am sure I will skip a lot so please ask me any questions you may have. To start, the thing is not as big as I would have guessed, nor is it as physically impressive. However, this is not what is important. To sum it up, this thing is a full blown computer for trains. If you want Mfx operations and functions- buy one. If you like your trains simple, it may be overkill. As an alternative to an Intellibox, it depends what you want to do but I see no reason not to go CS other than lack of DCC. Here are some notes I feel have not been touched elsewhere on the forum:
1: Marklin USA expects them to be at their front door in Wisconsin about 2 weeks from today.
2: If you plug 3 MS's into the back, your neighbors TV will have static (although I think this is funny as I do not like my neighbors and don't own 3 MS's anyways)
3: The system is largely dependent on the 7-10 pin connectors, so buy a lot.
4: The new Digital Signals! These do not work with the CS unless they come with a red dot sticker underneath. If your do not have this (they didn't learn of the problem until the CS was ready) send them back under warranty for free upgrade.
Other than this, please ask questions as there is too much to type here. As for non-cs info there was plenty:
1: They are working on a wireless MS
2: The Trix MS will control 20 loks instead of 10 when it comes out (no lok database frees up space)
3: The New Digital Gantry Crane's remote control can be used to operate 2 locomotives on those addresses! Very cool if you ask me
Enough for now,

The CS weights about 1120g (with this "interesting" 10-7 cable 10g more)

Size is about 260x155mm and height between 55 and 65mm

n/a

Davy, wat hebben we nu aan deze niets zeggende info.

n/a

Gewoon weer wat meer info over het CS.

Gerolf

Als 't maar van M* komt, zeker? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Enige merk waar ik wat vanaf weet. Maar dan wel natuurlijk een heleboel. Zowel positief als negatief.

In Duitsland ligt dat ding trouwens al in de shops. Eerste versie heeft alleen maar Engelse en Duitse taal. Frans en Nederlands schijnen over een paar weken te volgen. Verder schijnt het apparaat als je niet besteld had heel wat duurder te zijn. De nieuwe adviesprijs lijkt 590 euro te zijn, maar ik weet niet of dit laatste allemaal waar is. Marklin website geeft een adviesprijs van 549 euro aan.