Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

marklin Central Station

Gestart door wisselstromer, 31 januari 2005, 12:45:05 PM

n/a

Nou dan mogen we jou mister intellibox noemen.[:D]

Sommigen in Duitsland hebben er al 1. Lees onder staande info maar.

"I have one indeed. Released version is the same as with the last Demo unit I used for testing. It's hard to say what I would dislike or may have done different compared to the current implementation.

Just yesterday (since it was Sunday :-) I decided to configure a "Swiss Collection train" with all five of them, plus four more Re460's with C-Sine (39602, 39606, 39608 and the converted DSF loco from 34618). After having entered all locos - really not a big deal - and creation of the MT "Collection", I added one loco after the other to it - and ran it, obviously :-).

Smooth, easy going and always proper in speed or function change up to the nineth and last one (quite different to the IB). It was just pure fun and something which I would never have been able to do with my 6021's unless changing all locos to one and the same address. Furthermore, with two of my MS's connected to the CS, I could still control the 460's that were selected there.

At first it might look "big", but after a while and when you're more familiar with the screen functions, it's rather easy to use. Regardless whether you have a ready layout (does something like that really exist? :-) or not, you firs"t configure your items (e.g. locos, switches, signals, decouplers, etc.), including your "favorite list" of loco - i.e. those that might you might have already on the layout.

Once done with this, you're ready and can play.

You can also decide to start only with controlling a part of the layout and see how easy it works.

If you have just a "plug and play" collection; i.e. put your tracks together on the table of the dining room - if permitted by your wife :-), that's equally easy to configure and control.

You don't even need any of the already available terminals 60125 and extension cables 60126; just use the supplied CS-Adapter box cable and connect the MS from your starter kit there (needless to say with "Shorty" (610479) :-) and you have controls for three people, which can play together but are already about three meters apart.

I could tell you much more, as well about some "surprises" - which mostly were a result of my own usage.

When time and incidents come, I'll surely share more of it with you.

I think comments or evaluations always come as a result of your past experience and expectations; so I'm the last one who would not understand if someone says "I'm happy with my IB". But that's not the point here.

The CS, MS, Systems and mfx are new mosaic pieces in the M?rklin product portfolio - and for any M?rklin enthusiast it would be badly wrong not to take a very serious look at it. The screen color is probably one of the less important items - if you know that this lasts much longer than any "fancy new stuff" (you still want to use it in 20 years, don't you? :-).

What person takes with him/her from those sessions is that person's own "cake" and not to be judged by anyone else".

Een andere:

"The problem isn't being negative about something, but being negative about something you don't have much of a clue about. How many people here who are saying the CS sucks have actually tried it themselves on a decent layout rather than a test setup, or just seen a presentation?

Some time ago I said I wasn't impressed by the IB, and everyone was going how I hadn't spent enough time with it. So, how is it different with people who spent a few minutes (or no time at all) with the CS? Is the IB some sort of religious MRR symbol that no one is allowed to critisize?

I've spend some more time with the IB since then, and quite frankly, I'm still not impressed. Heck, it can't even set my digital z-scale train to analog mode because the decoder I built in is seemingly too advanced (even though it's already fairly old, and Uhlenbrock has known about the problem for a long time).....

I don't know the first thing about the CS other than that there's still a lot of bugs in it, but it's mostly the software, not the hardware, and the software can easily be upgraded. The only person on this forum at this point who I trust about CS info is Lutz/Hemmerich, since he actually seems to have played with it extensively.

And a Henry Ford inspired statement, looking at a car in a showroom doesn't mean you know the thing through and through, even a testdrive will tell you next to nothing about a car".

Bron: www.marklin-users.net/index.html

n/a

citaat:
Geplaatst door Davy

Nou dan mogen we jou mister intellibox noemen.[:D]

Dat je mag je doen, echter mijn blik gaat iets verder dan de Intellibox horizon. Want ik bezit naast de Intellibox nog andere systemen welke ik met veel plezier gebruik.

Wim

n/a

Heb sinds gisteren het CS in mijn bezit gekocht bij Van Biervliet, en inderdaad alles is in het duits ,een ramp voor mij ,vooral het vakjargon Thuis gekomen direct gebeld met Van Biervliet en de nedrlands versie zou te downladen zijn vanaf februari of maart ofwel via cd-rom Maar infeite wijst alles zichzelf uit en ik moet toch nog is terug eendezer dagen tot bij Van BiervlietHeb ook de Marklin archiv cd rom 5000items van Marklin van 1935 tot heden ,,,,,, maar ook in het Duits en niet anders te verkrijgen jammer Want de richtprijs staat er bij en ge kunt zelf uw betaalde prijs erbij zetten en zo je verzammeling up to date houden[:D]

dikken

Hoi rudy,

1. Dank zij mark7758 in een vorig draadje vind je hier je nederlandstalige handleiding http://www.treinenpassage.com/handleiding60212.pdf

2. Indien je je op vrijdag 2 december 's avonds kunt vrijmaken, kom dan eens naar de modelspoorvrienden te brugge (als het niet te ver is voor jou), gerard davidstraat, cultureel centrum 'de koepel', bovenste verdieping. Dan kan ik je iets uitleggen over wintrack. ik zal er zijn.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

n/a

Ik heb hem ook. Ik heb hem op de Engelse taal gezet. Ook contrast en lichtsterkste moet je na het opstarten even goed instellen bij de situatie die het best bij jou past.

Mijn 2 mobile stations hebben al een nieuwe locdatabase. [:D]
Je kan er in elk geval ontzettend veel mee doen. Alles is zowat instelbaar.
Maar ik zal hier wel met der tijd alles op een rijtje zetten. Maar mijn eerste indruk is goed. Het is een palmtop computer om je treinen te bedienen.

Ben na 1 dag nog altijd bezig mijn locs aan het invoeren. En ik ben nog pas op de helft. Maar goed het hoeft maar 1 keer. Mfx locs melden zich op een andere manier aan dan via een mobile station. Het duurt wat langer, maar je kan gedurende de aanmeldtijd gewoon met andere locs rijden. Ook kan je op 2 manieren je CS aansluiten rechtstreeks aan de rails of via de aansluitbox. Ik heb voor de laaste methode gekozen. Kan ik in de slave aansluiting nog een mobile station aansluiten. Ook kan je met een mobile station inpluggen op welke plek dan ook op je baan mits je een aansluitpunt hebt uiteraard. Maar hoe de relatie CS en mobile station nu werkt precies ik ben er nog niet achter.
Wel heb ik 1 mobile station aangesloten op mijn CS. Ook heb ik nu een programeer spoortje. Ook is er rekening gehouden met locs die geen Marklin decoder onboard hebben. Zij kunnen hun motorola decoder tot adres 256 zetten. Ook zijn er talloze mogelijkheden om je decoder in te stellen als hij deze mogelijkheid heeft. Het hoeft niet, maar kan wel. Zo ziet een beetje dat hele CS eruit.

Verder is er een website waar je je wensen voor toekomstige versies  en ideeen aangaande het CS kan achterlaten en is er een emailadres voor technische ondersteuning.
www.maerklin-systems.de
http://www.maerklin.de/faq/

treinbeginner

hallo

Heb gisteren ook een cs aangeschaft. Tot nu grandioos. Handleiding staat in het nederlands op www.marklin.nl .En is ook af te drukken.
Dacht er over om over te schakelen op een pc maar dit is als een pc of pocket. Wel zijn er grote verschillen in de prijs  van 454? tot 549?.
Maar dit is een goede en grote stap in de digitale wereld van marklin .Ik denk zelfs dat marklin een tweede adem zal krijgen.

n/a

Ben er gisteren achter gekomen dat je je mfx locs via verschillende snelheidstabellen / grafieken kunt instellen. Aangezien mfx locs 128 rijstappen hebben, kun je met de vijf (nr 6 geen) verschillende snelheidsgrafieken zelf instellen hoe snel je je mfx loc op snelheid wilt hebben zonder eerste 80 rijsteppen te moeten doorlopen kan je het dan binnen 20 doen. Ook voor de langzaam aanrijders is extra aandacht hieraan besteed. Deze kunnen hun loc dan binnen 80 rijstappen langzaam laten rijden bijvoorbeeld.

Als je een mfx V160 met sound uit de grote digitale startset wilt veranderen qua instellingen dan kan je het volgende allemaal veranderen / instellen:

Alleen Engels>

I see the motorola address 16 and the name. If I go to advanced I see the next items.

1 Analog setting enable our not
voltage 7,50 and maximum voltage 20,2. I can change these.

2. Control settings
- swap directions enable our not.
- maximum speed betwee 0 and 255
- minimum speed between 0 and 255
- acceleration time between 0 - 63,75 sec.
- deceleration time between 0 - 63,75 sec.
- forward trim between 0,000 and 2,000
- reverse trim between 0,000 and 2,000

3. Motor setting
- change between low and high frequency
- load control between 0 - 25,500 V
- control parameter K between 0 - 255
- control parameter 1 between 0 - 255
- control influence between 0 - 255
- Speedtable you have 6 choices

4 Function mapping
Speaks for its self

5 Sound setting
- volume between 0 - 255
- driving sound rate at minimum speed between 0,0 - 2,000
 at maximum speed between 0,0 - 2,000
- Random sound minimal gap between 0 - 255 sec
 maximal gap between 0 - 255 sec
- braking sound treshold between 0 - 255

Nu ook langzamerhand de andere onderdelen van het systeem op de markt komen hier nog wat meer info.
Met de 60129 Connect box voor gebruik met oude boosters van Marklin is het ook mogelijk om bijvoorbeeld een andere motorola booster aan te sluiten.

"ich habe mir gestern ein 60129 Connect 6017 zugelegt um meine CS mit einem alten LDT Booster f?r die Schaltaufgaben zu verst?rken.

Das hei?t ich schallte alle Weischen usw. ?ber den Connect 60129 LDT Booster.

Es funktioniert einwandfrei!"

Johnnytrein

http://www.ho-modelspoorwegen-modelbouw.be/Infomarklin.htm , Op deze site staan data aangekondigd voor cursussen ivm het centraalstation zelfs in Antwerpen. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

pahasoft

Hoi,

Goh voor iets wat zo eenvouding zo moeten werken, zijn daar dan cursussen voor nodig? Vreemd hoor. Trouwens ik heb een demonstratie gezien van het apparaat en kon niet echt onder de indruk zijn van alle mogelijkheden, zeker niet als je zoals ik toch geautomatiseerd rijdt.

Brunel

Zo kun je alles wel de grond in boren. [V]

Wissels

Hallo Paul,

ook ik kan je mening niet delen, sinds ik mijn Central Station heb, heb ik 1 keer gekeken zeer kort gekeken in de gebruiksaanwijzing naar de aansluiting van mijn snoeren, verder spreekt tot nu toe alles op het apparaat voor zichzelf,

Ik denk eerder dat deze cursus bedoeld zijn om een komend digitaal rijder over de streep te trekken.

Met vriendelijke groet,

Walter

n/a

Goh Paul, ik ken een discussiegroep, waarop een moderator actief is, die bij dit soort opmerkingen iemand uitsluit om te reageren. Of om in ieder geval een waarschuwing te zenden, waar de honden geen brood van lusten.

Ik ben vooralsnog ook nog geen fan van het Central Station, ik persoonlijk zie er de meerwaarde (nog) niet van. Maar om het af te branden gaat mij in ieder geval te ver.

Als iemand zo'n opmerking maakt over Koploper, dan is je wereld te klein.

Wim.

pahasoft

citaat:
Geplaatst door Wim

Ik ben vooralsnog ook nog geen fan van het Central Station, ik persoonlijk zie er de meerwaarde (nog) niet van. Maar om het af te branden gaat mij in ieder geval te ver.

Afbranden? Dan lees je wel erg verhit maar ja....

Het wordt gebracht als de oplossing voor alles en de werelduitvinding van 21ste eeuw (beetje aangedikt nu door mij). Voor mensen die niet geautomatiseerd willen rijden en Marklin gebruiken kan het inderdaad wel een uitkomst zijn om eindelijk van hun verouderd systeem af te komen. Prima is ook niets mis mee.

Echter mensen die toch geautomatiseerd rijden wat hebben die aan Marklin CS? Trouwens mijn eigen centrale eenheid (selectrix) staat zo geplaatst dat ik er met moeite bij kan. Hoeft ook niet want ik gebruikt het niet. Jammer dan toch van alle functionaliteit zou ik zeggen van het Marklin CS als interface richting gebruiker. Maar ja dat zal wel weer mijn stomme mening zijn.

dwizeno

@Pahasoft

Je hebt mensen die geen PC willen koppelen aan hun baan, dan is een dergelijk station wel nuttig lijkt mij.

MvG,
Dirk

pahasoft

@Dirk,

Dat zeg ik toch in mijn vorige reactie? Tenminste dat bedoelde ik wel te zeggen.