Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Rocourt: een militaire spoorlijn

Gestart door RoDY, 24 augustus 2022, 19:22:04 PM

evan

#45
succes

Niet alleen de rails schilderen he.  Ook de dwarsliggers.  Rails donkerbruin (roest) en dwarsliggers donkerder en evt wat drybrushen met een lichtere kleur.
Tip: zeker ns kijken naar de vergelijking tussen sporen van een spoorlijn waar constant verkeer is en een lijntje waar maar paar keer per dag een trein passeert aan lage snelheid.  (Zie jouw eerste foto in dit draadje)

;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

RoDY

#46
Update December Deel 2 2022

De voorbije week Evan zijn tips maar eens toegepast. 
Had al de benodigdheden bijeen gezocht en er direct ingevlogen. Maar het gebruik van de bus Instanet bleek een grote tegenslag. Alles hoopte op, dikke klodders en het vers gelegde ballast naar de vaantjes.
Hier zat ik toch even met de handen in het haar. Dan maar een tweede poging. (zo gemakkelijk geven we niet op) Bij de tweede test heb ik dan maar gebruik gemaakt van IPA voor het voorsproeien en dan het mengsel Instanet + boekbinderslijm. Resultaat één grote snotpasta....
Het leek alsof de bus instanet niet vloeiend genoeg was. Toch even het etiket nagelezen en gezien dat dit dus is niet hetzelfde product is dat Evan mij had aangeraden. Omdat ikzelf een massa aan vernevel busjes had staan had ik gekozen voor een grote bus met een top om te doseren. Desondanks de inhoud het er hetzelfde uit zag is er dus een verschil met de spuitbus.
Daarom het teststukje maar afgewerkt op de klassieke manier met water als verdunning.  ::)
Dit test stukje was wegens gebrek aan andere ballast nog gedaan met Woodland Scenics Fine ballast. Echter is dit nog best goed gelukt. Volgende week als het potje van Minitec (grey N) binnen komt, de test eens overdoen met de juiste bus Instanet of de vloeistof dat ik nu heb eens proberen te verdunnen.


Bron: Robbe Vd; Test stukje met het voorbeeld 1:1 .

Daarnaast zijn de wissels (Roco Line) gelegd en zijn deze ineens voorzien van bedrading. Voor de andere stukken spoor dacht ik eerst te gaan werken met Tillig elite flex rails, maar omdat er toch een duidelijk verschil is tussen de twee railsoorten (ondanks beiden code 83) heb ik toch besloten alles in RocoLine te gaan leggen.
(Waarom bij Roco blijven: Ik vind ze even mooi en financieel was het een pak goedkoper dan de wissels opnieuw te moeten kopen.)


Bron: Robbe Vd; De eindmodule met de enkele kruiswissel.

En afsluiten doen we met een deel van de voertuigen die hun eerste lagen hebben gekregen van de airbrush.

Tot snel!


Bron: Robbe Vd; Voertuigen in hun primer met een zwarte voor schaduw als eerste laag.

evan

#47
Daarom zei ik dus ook om Woodland Scenics ballast best NIET te gebruiken.   :)  Die gekleurde gemalen notenschelpen drijven...

Ik zie dat je Roco Line wissels gebruikt.  Goede wissels, maar...  Let goed op met jouw wisseltongen.  Deze krijgen spanning via hun scharnierpunt.  Bij schilder- , ballast- en weatherwerken gaan die vaak spanningsloos worden doordat er lijm of verf is ingelopen..  Met als gevolg dat locs met kortere wielbasis er op stil durven vallen.  Dat laatste gaat snel vervelen op een rangeerbaantje ;)

Er zijn 3 mogelijkheden:

-Goed afplakken van de scharnierpunten tijdens Airbrushen en lijmen.  Nadien voorzichtig met penseel schilderen zodat er geen verf in loopt
-Gewoon je ding doen en nadien de punten mooi maken met bijvoorbeeld Contact Chemie: Spray 60 en dan Graphit 33.  Apart klusje hoor...
-Aan iedere wisseltong een fijn draadje solderen dat je dan ofwel verbind aan je voeding ofwel de vaste rail van de wissel.  Een bruggetje als het ware.



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

DFS

Ik blijf verder volgen voor het vervolg!

RoDY

#49
Update December Deel 3 2022

Ballast

Het heeft even geduurd, maar de ballast van Minitec is toegekomen. Dan maar direct met enkele stukjes overschot flex rail wat oefenmateriaal gemaakt.
De schaal van het ballast zit best goed, alsook de kleur. (Minitec Kleinschlag Phonolith HO, Klasse II 51-0121-04)

Dit maal ook met de juiste bus van Instanet gewerkt  ::) en wat een top resultaat !!! Vooral als verdunner bij de boekbinderslijm. Maakt het ballasten een pak leuker zo.
 
Omdat ik meerde stukjes rail voorzien had, heb ik de dwarsliggers in twee verschillende basis kleuren geverfd. Links zwart"bruin" en rechts bruin. De voorkeur valt hier persoonlijk op bruin, al komt zwart best goed overeen met de realiteit. Nu heb ik nog wel even de tijd om definitief te beslissen gelet er nog volop kabels moeten aangesloten worden.
 

Bron: Robbe Vd; Links zwarte bilzen en rechts bruine.

Roco Wissels

Citaat van: evan op 17 december 2022, 08:25:15 AM
Ik zie dat je Roco Line wissels gebruikt.  Goede wissels, maar...  Let goed op met jouw wisseltongen. 
...
-Aan iedere wisseltong een fijn draadje solderen dat je dan ofwel verbind aan je voeding ofwel de vaste rail van de wissel.  Een bruggetje als het ware.

Bedankt voor de opmerking. Bij mijn teststukje dit direct eens uitgemeten en inderdaad... geen verbinding op de wisseltongen. Gelukkig lagen alle wissels nog los en kon dit verholpen worden met het bruggetje. Dit leek mij de meest betrouwbare oplossing van de 3.

Bij deze een grote dank voor alle tips en tricks Evan!


Pantservoertuigen

Op de club heb ik enkele proef schilderingen gedaan op de rupsvoertuigen (M109's die ik zelf geprint heb met de resin printer). Gelet ze in het leger met 50 tinten groen werkten, is dit ook nog een grote uitdaging om hierin een keuze te maken.


Bron: Robbe Vd; van links naar rechts, TM XF-61 Dark green, AK Nato green, TM XF-67 Nato green, TM Dark green 2 XF-81 en Olive drab uit een spuitbus van Fostex

DFS

Mooi teststukje! Misschien de rechtse, jouw voorkeur, nog een lichte zwarte washing geven in het midden?

Johnnytrein

Ik vind ook het rechtse het mooiste  :)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

evan

#52
Hey Robbe,  Graag gedaan!  Het doet me plezier te lezen dat je er wat aan hebt.

Bij de keuze van links of rechts qua kleur van de dwarsliggers.  Je kan de twee mixen zoals in de werkelijkheid.  Vaak op zulke lijntjes vind je verschillen en zeker rond wissels, overwegen enz.  Daar waren vaker herstellingen en meer onderhoud dan op de rest van de lijntjes ...  Het maakt het allemaal extra dynamisch.

Die Pantservoertuigen  zijn ook goed gelukt!

Grts  Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Geert

#53
Daarom dat ik het lezen van dit forum zo tof vind, de tips die worden gegeven zijn zo leerzaam ;)

Trouwens goed bezig Robbe,

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ACFI

Robbe,

voor je militaire voertuigen zijn de drie linkse te groen. Olive drab gaat de goede richting uit en zoals hierboven al gepost, ook wat washing.

Je rail teststukjes zien er beide mooi uit.

ACFI

59erke

Citaat van: ACFI op 27 december 2022, 12:14:29 PM
Robbe,

voor je militaire voertuigen zijn de drie linkse te groen. Olive drab gaat de goede richting uit en zoals hierboven al gepost, ook wat washing.

Je rail teststukjes zien er beide mooi uit.

ACFI


Ik kan dit alleen maar bijtreden. In een heel ver verleden heb ik nog militair modelbouw gedaan en ook steeds olive drab gebruikt meerbepaald deze van Tamiya om de voertuigen een kleur te geven.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

RoDY

@Steven (ACFI) en Koen (59erke)

Voor de M109 zal het inderdaad eerder naar Olive drab gaan, alsook de M113, YPR-765 en de Leopard 1 voor zijn revisie.
De tinten groen in de Nato reeks zijn dan weer goed voor de Bergpanzer en de gemoderniseerde leopards 1A5BE (Deze ga ik zelf moeten tekenen, want niet meer te vinden bij Artitec of Alsacast. Geld jammer genoeg ook voor YPR-765)
Voor de Unimogs maakt het al wat minder uit en is het eerder afhankelijk van het tijdperk dat ze zich in bevinden.

Morgen is bij Artobi (modelairtools nu)in Katelijne binnen springen voor een potje Olive Drab van Tamiya. Want online betaal je bijna het dubbele voor z'on potje verf  :o.

RoDY

#57
Update Januari Deel 1 2023

Na meer als een dikke week out te zijn geweest door het rondvliegend griep beestje heb ik toch de moed bijeen gezameld om even voort te doen. Het doel van eind 2022 was om te kunnen test rijden. Dit is met een medisch uitstel van 2 dagen soort van gelukt.  :P
Omdat de bestelling uit china voor elektrische onderdelen nog even op zich laat wachten, heb ik maar even gebruik gemaakt van enkele lusterklemmetjes om alle aansluitingen met elkaar te verbinden. Ik hou van wat orde onder de baan dus dit gaat zeker nog aangepast worden.

Volgende stap is het aansluiten van de wisselmotors. Hiervoor gebruik ik de MP1 van MTB-model. Omdat het een "speel"baan is heb ik besloten het hele spoorverloop met wissel schakelaars vooraan op de bakken te weergeven. 

Voor ik start met de scenery ga ik wel de fries en achtergrond(basis) voorzien. Hier ga ik dus enkele avondjes moeten over brainstormen. Desondanks de overhanging maar 35cm diep is, zal het niet z'on simpele opdracht zijn over een lengte van 380cm. En rekening houden met de zeer beperkte ruimte achter de baan.


Bron: Robbe Vd; Sfeerbeeldje van het hele emplacement. 

perk

lusterklemmetjes "rule"   ;)

Als je de fries wil vastmaken achteraan de baan, zoals gewoonlijk, ben je wellicht wel ferm plaats kwijt aan de versteviging in je achterwand. 
Wat dacht je van de fries te laten hangen aan het plafond?  Of op een beurs/expo, aan een staander die je achter de baan dan kan zetten?

DFS

Sporenverloop ziet er wel leuk uit zo