Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Etsen

Gestart door Dirky, 15 augustus 2020, 21:45:40 PM

Dirky

Om het voor mezelf iets gemakkelijker (en veel goedkoper) te maken heb ik me wat ets-materieel aangeschaft...

IMG_20200814_174619_resized_20200814_054807224 by Dirky dyniMo, on Flickr

Mijn enige ervaring met etsen ligt heel ver achter mij toen ik printplaten voor mijn muziek-synthesizer etste in een stinkend pyrex badje bruin sop met daaronder een rode spot. We zijn nu zowat 40 jaar verder en ditmaal mag het iets professioneler  :)

Ben nekeer curieus hoe (snel) ik alles onder de knie krijg... (Hou je maar vast Gerolf!  :D :D)

Gerolf

Een sproei-etstoestel  8)
Ik ben benieuwd naar je resultaten !
... en ik vraag me ook een beetje af hoe dit werkt: ik zie 3 vaten, ...

Wat voor etsmiddel ga je gebruiken? Hoe verwarmt dit?
... en wat voor platen ga je gebruiken, hoe belichten en ontwikkelen, ... ?

... om maar te zeggen dat ik dit zeker zal volgen  ;)  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Ik volg ook, met véél interesse  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

Citaat van: Gerolf op 16 augustus 2020, 08:36:58 AM
Een sproei-etstoestel  8)
Ik ben benieuwd naar je resultaten !
... en ik vraag me ook een beetje af hoe dit werkt: ik zie 3 vaten, ...

Wat voor etsmiddel ga je gebruiken? Hoe verwarmt dit?
... en wat voor platen ga je gebruiken, hoe belichten en ontwikkelen, ... ?

... om maar te zeggen dat ik dit zeker zal volgen  ;)  ;D

wat kan ik al beantwoorden?

Etsmiddel MOET Natriumpersulfaat zijn. Blijkbaar zijn andere etsproducten niet OK voor pomp en verwarming.
Verwarming zit ergens inwendig...

Vat 1 Natriumhydroxide ontwikkelaar
Vat 2 spoelen
Vat 3 dubbelzijdig etsen

Platen: Wou ik gisteren bij Saemann bestellen maar de website ligt nog overhoop. Ik heb me echter ook van die fotogevoelige folie aangeschaft die je kan aanbrengen op o.a. messingplaat. Moet ik nog uitproberen...

Belichten: heb er ook meteen een "bak" bij aangekocht. Nadeel echter dat die enkelzijdig belicht dus zal ik iets moeten verzinnen omdat de film niet zou verschuiven bij het draaien om de andere kant te belichten. Later misschien iets dubbelzijdig bouwen.

Het schuif dat in de bak hangt is duidelijk gemaakt voor printplaten. 'k Zal dus nog iets anders moeten maken om diverse formaten messingplaat te bevestigen. Blijkbaar is PVC als materiaal geschikt en daarvan heb ik ruime voorraad.

... wordt vervolgd ...

Gerolf

Bedankt voor de uitleg
Natriumpersulfaat is in elk geval een prima product ;-)

Citaat van: Dirky op 16 augustus 2020, 10:49:37 AMNadeel echter dat die enkelzijdig belicht dus zal ik iets moeten verzinnen omdat de film niet zou verschuiven bij het draaien om de andere kant te belichten. Later misschien iets dubbelzijdig bouwen.

Ik steek mijn platen in een transparant afsluitbaar zakje, dat ik vacuüm trek.
Verschuift niet, en je transparant wordt ook deftig tegen de plaat gedrukt   ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dvroonen

Hallo Dirk
Als ik vroeger mijn tekeningen maakte zette ik op de 4 hoeken 4 wit zwarte cirkels ik printe de tekeningen af op plastiek folie en leg dan de cirkels over elkaar op een gewone lichtbak en dan plakte ik 2 zijden van de folie dicht daar kon ik dan de plaat insteken en omdraaien zonder probleem
               Beste groeten Danny
 

Dirky

Na een beetje gesukkel i.v.m. het belichten, heb ik me 2 UV lampen van 300W besteld en een "constructie" samengeschoten waarmee ik de afstand tot de glasplaten kan veranderen om de ideale combi te vinden.

IMG_20200922_183700_resized_20200922_075950085 (002) by Dirky dyniMo, on Flickr

Nu nog het vacuum-gebeuren optimaliseren en dan zijn we vertrokken... :-)

Gerolf

Zo'n UV-lampen heb ik vroeger ook gebruikt. Erg beperkte levensduur ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw