Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

"Little Swiss" N baan

Gestart door Belgaboy, 28 april 2019, 13:23:07 PM

OlivierV

Citaat van: Belgaboy op 26 mei 2020, 19:36:57 PM
Op aanraden van Evan de kurk naast en tussen de rails maar weer verwijderd om een mooier ballastbed te krijgen.
Pfftt wat een kl...werkje ???
Lijkt hier precies de processie van Echternach, de ene dag iets aanleggen en de volgende dag het terug afbreken. Dat houdt de hobby leuk zeker  :D
fotoknip

Toegegeven, het zal mooier zijn eens het ballast er ligt.
Was het niet handiger ze opnieuw aan te leggen en ze dichter bijeen te leggen? Ik zou mij mateloos storen aan het voetbalveld tussen de 2 sporen.
Ik heb hiervoor in 't verleden ook al stukken gebalasteerde sporen opgebroken.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Belgaboy

Mij stoort het niet Olivier, trouwens ik zie graag voetbalvelden ik heb het zelf bijna 40 jaar gespeeld :)
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Belgaboy

Daarnet gemerkt tijdens het elektrisch aanpassen van de Peco wissels: blijkbaar zijn er twee varianten in de omloop.



Bij de linker wissel zijn de wisseltongen beduidend langer en is er ook een andere bevestiging gebruikt:



Daar ik mijn wissels overal waar ze in stock waren heb gekocht weet ik niet welk het nieuwe of het oude model is. Ik herinner me wel dat er een paar in een andere verpakking zaten (kartonnetje iets groter dan de wissel zelf, de anderen zaten in de alom gekende plastiek verpakking.) ik denk dat het die met de lange wisseltongen waren.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Herwig

#78
Die langere wisseltongen horen bij de Peco N Gauge Code 80 Streamline -wissels 
De kortere bij de Setrack - wissels ST5/6
Maar de bielsen zitten zoals bij de Setrack, lijkt het ...
Heb hier de Peco-catalogus van 2019 maar voor  N  zie 'k op eerste gezicht geen wijziging tov een oudere kataloog .
Merkwaardig.
( maar ken niks van die N - rails    /    van het Peco-H0-Streamline materiaal code 75 iets meer maar ook niet alles )

Belgaboy

Dag Herwig,

Dit zijn wel degelijk beide SeTrack wissels ST-5/6...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Herwig

#80
Beide wissels zijn idd zichtbaar en onmiskenbaar  "Setrack"  volgens uw foto's, daarom ....merkwaardig.
Op die met korte tong staat onderaan/bovenaan ook nog   ST 6 :    Setrack linkse wissel.

Maar Peco durft wel eens wat veranderen (verbeteren) zonder dit aan de grote klok te hangen.
Is ook gebeurd met het H0 Europees normaalspoor code 100 dat het bescheidener veersysteem kreeg, maar de code 75-variant nog niet .


Michiel

Deze wissels van Peco zijn al vele decenia in productie. Ik ga niet schatten hoelang, maar heel lang. En gedurende die periode hebben deze wissels heel wat generaties gehad, met steeds kleine aanpassingen en verbeteringen. Ik heb er zo ook een hoop verschillende, maar op de baan doen ze het allemaal goed.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Belgaboy

Dit weekend met het reeds geleverde materiaal aan de slag gegaan. Een deel van het schaduwstation is gelegd en aangesloten.
Testritten verlopen feilloos, ook met duwende combinaties heb ik geen problemen met de wissels  :)



Misschien heb ik deze week de resterende 4 wissels en kan ik het schaduwstation volledig afwerken.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

PietB

Citaat van: Belgaboy op 02 juni 2020, 10:56:40 AM

Mij is nu duidelijk waarom je veel servo steunen nodig had Patrick.  ;D

Belgaboy

Volgende "kleine" mijlpaal bereikt:

Schaduwstation volledig aangelegd en bedraad.
Reeds enkele uren getest met verschillende locs en treinstellen en so far so good!





Deze week volgt het gestoei met servo's...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Belgaboy

Ondertussen zijn we weer een maand verder en zijn we weer wat opgeschoten met de bouw van de baan. Ik heb beslist om de installatie van de servo's uit te stellen tot de volledige ruwbouw af is en getest...ik moet nog wat decoders en servo's aankopen maar dat doe ik stelselmatig om het budget in evenwicht te houden  ;D

De linker bocht is nu klaar en aangesloten:



en het hoofdstation heeft ook vorm gekregen:



We naderen het laatste deel van de baan. Nog een bergtraject met klein bergstation en dan een lus om terug naar beneden te kunnen rijden.



Tot de volgende...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Belgaboy

Hier zijn we weer.
Na de (verplichte) zomerstop waarbij de bouw een kleine 3 maand heeft stilgelegen, ben ik eindelijk terug begonnen aan de baan. Ik heb van de vakantie wel gebruik gemaakt om mijn treinverzameling wat uit te breiden en de meeste tijd is dan ook gegaan naar het digitaliseren van loc's en het inbouwen van interieurverlichting in de rijtuigen.

De baan dus! Omdat ik ook een brug in de baan wou hebben is mijn keuze gevallen op de moderne boogbrug van Faller. Mits enige aanpassingen heb ik deze kunnen inbouwen.
Ze moet wel nog een laagje verf krijgen. Ik zal ook eerst het stuk zichtbaar spoor dat erachter ligt moeten afwerken  omdat ik daar anders moeilijk bij kan.
Betekend dat ik ook de sporen zal moeten spuiten, ballasten en verweren en aangezien dit allemaal nieuw is zal ik dit eerst op wat overschot moeten uittesten. We zijn nog even bezig dus...

Toch al enkele voorbeeldjes:

[/url][/img]

Het spoor achter de brug wil ik afwerken met drie stukken muur na elkaar (tussen twee tunnelingangen) Het gaat wel de variant worden met de steunmuurtjes (besteld)
Hier moeten de sporen nog afgewerkt worden en voorzien worden van een bovenleiding...

[/url][/img]

Daarna komt het bergstation met keerlus:

[/url][/img]

Ik kan nog wel even verder dus  :)

 
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Michiel

Leuk dat we weer updates krijgen. Benieuwd naar de volgende...  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Belgaboy

Weer een tijdje windstil geweest...behalve bij mij thuis. Daar waait de wind van de airbrush.  :)
Ben aan het experimenteren om bruggen te schilderen en om een aanvaardbare railbedding te fabriceren.

De "kleine" brug staat al in de primer maar hier zoek ik nog naar een geschikte eindkleur...suggesties? (Moet op een Zwitsers baantje komen)





Ook voor de railbedding heb ik verschillende probeersels...(verschillende roestkleur, ander ballast )



Het onderste stukje rail heeft mijn voorkeur al zal ik nog wat moeten oefenen om de wash meer gelijkmatig te kunnen aanbrengen.

Tot de volgende

ESU ECoS 2.1, iTrain.