Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

"Little Swiss" N baan

Gestart door Belgaboy, 28 april 2019, 13:23:07 PM

Belgaboy

#60
Tijdens het verlengde weekend heb ik nog wat verder gedaan aan de baan.

Aparte voeding voor wissels en verlichting.



Paradespoor in beide richtingen aangelegd:




en ook het tracé naar niveau 1 "gespoord"  :)




Totale baan ziet er nu zo uit:



Van de week zou dan eindelijk een deel van de wissels geleverd worden zodat ik met het schaduwstation kan beginnen.

Tot zover
ESU ECoS 2.1, iTrain.

SuSke

Mooi werk, maar... kan je de sporen van je paradespoor niet iets dichter bij elkaar leggen. Dat oogt zoveel mooier. 50 tot 55 mm hart op hart is veel mooier dan de standaard 65 mm (of meer). Beter nu aangepast dan later niet meer kunnen aanpassen zonder veel breekwerk.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

Citaat van: SuSke op 25 mei 2020, 12:37:48 PM
Mooi werk, maar... kan je de sporen van je paradespoor niet iets dichter bij elkaar leggen. Dat oogt zoveel mooier. 50 tot 55 mm hart op hart is veel mooier dan de standaard 65 mm (of meer). Beter nu aangepast dan later niet meer kunnen aanpassen zonder veel breekwerk.
Dit is N, dus zullen de afmetingen wel kleiner zijn. Maar het is waar wat Frans zegt: de sporen lijken ver uiteen te liggen...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Belgaboy

Citaat van: SuSke op 25 mei 2020, 12:37:48 PM
Mooi werk, maar... kan je de sporen van je paradespoor niet iets dichter bij elkaar leggen. Dat oogt zoveel mooier. 50 tot 55 mm hart op hart is veel mooier dan de standaard 65 mm (of meer). Beter nu aangepast dan later niet meer kunnen aanpassen zonder veel breekwerk.

Hart op hart is de afstand 35 mm, ik denk dat de foto een beetje bedriegt op dat vlak.
Dichter bij elkaar zal moeilijk gaan want ze zijn reeds verlijmd en anders klopt ook de geometrie van de bochten niet meer. In de bochten heb ik Peco St-track gebruikt R3 & R4 en die liggen standaard 35 mm uit elkaar... (R3=298,5 mm en R4= 333,5 mm)
Bij deze afstand raken de passagierswagens elkaar niet bij kruisen in de bochten.

ESU ECoS 2.1, iTrain.

OlivierV

Ik denk dat Frans hier per abuis de maten voor H0 erbij haalt, ik denk dat dat Voor N om mooi te zijn toch minder dan 35mm is hoor (komt +- overeen met die 67mm van bij H0).
Ik zou dus ook dichter bijeen gaan, in de bochten kan je ze iets uit mekaar laten gaan zodat rijtuigen mekaar niet raken, dat doen wij ook hoor.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Het is te laat, de sporen zijn gelijmd, maar ... volgens NEM: bij recht spoor 25 mm, in bogen (r 30 cm): 31 mm.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Oeps  :-[ :-[ :-[ macht van de gewoonte en niet verder kijken ...  :-X :-X

En de sporen zijn al verlijmd... waarmee ?? Een natte doek op 1 spoor en een beetje aanpassen aan de aansluitingen aan de eindbochten.
Wanneer je het snel genoeg doet moet je zelfs geen nieuwe lijm toevoegen. Hoe zou ik dat weten...  ::) ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

evan

Er ligt ook geen bedding onder per spoor.  Dat wordt moeilijk om een mooi typisch Zwitsers Ballastbanket weer te geven.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Belgaboy

Evan, dat is bewust gedaan. Ik wil aan de achterkant een laag muurtje met daarboven wat rotspartijen.
Aan de voorzijde wat groene struiken en bomen. Ik dacht dat nog een extra reliëf dan wat veel zou zijn.
Toch bedankt.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

evan

Ik bedoel het ballastbed vlak onder het spoor.  Nu is alles vlak.  Een extra laagje kurk van 2 mm zorgt er voor dat je een ballastbed kan zetten.  Is maar een tip he, jij beslist natuurlijk zelf ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Belgaboy

Er nu nog iets onder krijgen zal moeilijk zijn nu alles al gelijmd is en goed ligt...
Ik kan wel aan beide kanten de kurk naast de rails wegsnijden om zo het zelfde effect te verkrijgen.
Zal dit morgen eens proberen op een stukje.
Tips worden zeker gewaardeerd, laat ze maar komen :)
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Rangeerduivel

Citaat van: Belgaboy op 25 mei 2020, 22:59:50 PM

Ik kan wel aan beide kanten de kurk naast de rails wegsnijden om zo het zelfde effect te verkrijgen.

Yep, en ineens de zijkant schuin snijden, dat geef op voorhand al de vorm van het ballastbed mee...

;)

Belgaboy

Op aanraden van Evan de kurk naast en tussen de rails maar weer verwijderd om een mooier ballastbed te krijgen.
Pfftt wat een kl...werkje ???
Lijkt hier precies de processie van Echternach, de ene dag iets aanleggen en de volgende dag het terug afbreken. Dat houdt de hobby leuk zeker  :D



Toegegeven, het zal mooier zijn eens het ballast er ligt.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

doomslu

Citaat van: Belgaboy op 26 mei 2020, 19:36:57 PM
...
Toegegeven, het zal mooier zijn eens het ballast er ligt.
Je zal er later tevreden op terugkijken.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

59erke

Citaat van: doomslu op 26 mei 2020, 19:40:23 PM
Citaat van: Belgaboy op 26 mei 2020, 19:36:57 PM
...
Toegegeven, het zal mooier zijn eens het ballast er ligt.
Je zal er later tevreden op terugkijken.  ;)

en zo heb je weer iets bijgeleerd voor de toekomst. Trouwens deze ingreep kan je ook beperken tot enkel het zichtbare gedeelte. In het schaduwstation of in tunnels ziet men er toch niets van.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan