Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Hulp bij etsen

Gestart door 755philippe, 23 juli 2016, 17:23:01 PM

Geert

Vroeger schuurde ik de foto laag weg. Nu laat ik deze gewoon staan, en soldeer ik met voldoende warmte(400graden en meer).

Werkt ook, bij mij toch...


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Citaat van: loebaske op 30 juli 2016, 12:12:38 PM
Na het etsen eens in een bakje van aceton dompelen, dat de foto laag weg is en kan je dan perfect solderen met gewone soldure...

Ik wrijf met een doekje dat ik in aceton dompelde over het printje.
Daarna soldeer ik eveneens met gewone solduur.
Gaat prima !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

755philippe

Gisteren een gezichtsbruiner afgehaald voor enkele eurootjes.
Ga deze ombouwen en ga het glas van een oude scanner die ik nog heb liggen ook hergebruiken. Weet alleen niet hoe hoog die bak met de lampen mag zijn ? 5-10 cm is dat voldoende of al te hoog. Ik heb 4 lampen maar 2 onderaan zal ook al goed zijn.
Ga een houten plaat voorzien van scharnier dan kan die als deksel dienen.
Mvg

755philippe

Gerolf

Bij mijn belichter (dubbelzijdig) zitten de lampen een eind van het werkstuk vandaan
Bedoeling is om zo recht mogelijke straling te hebben: http://meb.gerolf.be/debouw/gerief/nuvlicht.htm

Oh, ja; en ik gebruik betere TL-lampen dan die uit een gelaatsbruiner (meer correcte golflengte, even groot, ooit besteld bij Saemann)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe

Hallo,

Na wat proefdrukken te hebben gemaakt in inkscape toch besloten om de eerste etservaringen te doen. Was bezig om ronde relingen te maken met messingprofielen maar krijg te hoge weerstand als ik beide einden samenvoeg. Poging gedaan met kunststofprofielen van 0.5mm en de boel was te slap. BESLUIT :Ik ga deze reling zelf etsen want ben dat geprul beu. Ga zelf een etsbak maken en aanvullen met onderdelen van Saemann in Duitsland en een glazen bak van de Ikea. Bij Saemann een UV-toestel en bijkomende produkten bestellen.
Even een vraag: waar bewaren jullie na het etsen het produkt in ?
Mvg

755philippe

Gerolf

Ik bewaar het etsmiddel in de tank zelf. Hoe minder je moet overgieten, hoe minder kans op accidenten  ::)
Ik heb een passend deksel van silicone gegoten  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe

Gerolf, dat is misschien wel een gedacht. Zal wel een grote mal worden als je een deksel van een etstank moet gieten.
Bedankt voor de info.

Mvg

755philippe